tirsdag 16. februar 2010

Sol og spa


I dag har jeg skjemt meg bort med to timer behandling av kropp, føtter og ansikt og jeg føler meg umåtelig fresh! Huden er ren og glatt og kroppen føles god og myk etter en times massasje. Ooooo, I like! I morgen er det ny runde med cellegift, bah. Da er jeg akkurat halvveis. Det føles på en måte ut som om jeg har kort tid igjen, for som farmor sa; "Om 14 dager kan du si at du er ferdig i neste måned". Men samtidig hvis jeg tenker tilbake på den tiden som allerede har gått så føles det som om jeg har holdt på med det her i evigheter allerede, og så har jeg like lang tid igjen liksom! Nei, men jeg tror den siste halvdelen vil gå raskere enn den første fordi i den første halvdelen skjedde det så utrolig mye og ting var så nytt. Og når det skjer mye på kort tid så blir man ofte overrasket når man begynner å gå igjennom hvor lite tid det egentlig har gått. Nå skjer det ikke så mye om dagene, men jeg er kommet inn i cellegifttralten, og syklusene på 14 dager går egentlig ganske kjapt.

Mens jeg brukte den første uka til å egentlig bare ligge på sofaen og hente meg inn etter Alta, så har jeg hatt en ganske aktiv helg. Jeg var blant annet på en liten skitur på søndag. Det gikk ikke akkurat radig for seg, men jeg var ute i en times tid. Det var skikkelig digg å få beveget seg litt. Fint vær var det også. Ja, apropos fint vær, jeg skrev jo at jeg var ute i sola her en dag og gikk tur. Senere på kvelden satt jeg og surfet litt på nettet om Hodgkin´s lymfom og da stod det flere steder at jeg ikke burde være ute i sola.  Jeg kan ikke huske at jeg har blitt advart mot dette, men jeg ringte Radiumhospitalet for å være på den sikre siden. Og tror du ikke det stemte! Flaks at jeg fant det ut. Jeg skal ikke oppholde meg i sola fordi det er et stoff i cellegiften som gjør at jeg veldig lett kan få brune eller til og med svarte pigmentforandringer der sola har tatt, og de varer livet ut. Jeg er ikke veldig hypp på å gå rundt med svarte flekker i ansiktet, men samtidig er jeg så glad i sola at jeg tenkte at dette måtte jeg klare å finne en løsning på. Jeg har dermed gått til innkjøp av solfaktor 50 og ordentlige solbriller som beskytter mot UV-stråling. Med lue, solbriller og skjerf som dekket det meste av ansiktet mitt, fikk jeg meg en god og varm time i solveggen:)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det nærmer seg jo slutten på behandlingene, for nå kan du jo telle på ei hånd de gangene du har igjen med cellegift....Jammen er det mye du må tenke på og å forholde deg til - ikke godt å kjenne deg igjen på bildet, men du kler jo alt. Stå på siste biten, Anniken!!!
Tante Marit

Anonym sa...

Nå får jo Facemasken enda et bruksområde ser jeg og velkommen innom snart om det skulle passe seg sånn.....
klem fra onkel Hj.

Anniken sa...

Hmmm, det er jammen meg to ting jeg ikke har tenkt på: Facemasken passer bra i sola og jeg kan telle resterende behandlinger på en hånd! Cool!

Legg inn en kommentar