torsdag 6. mai 2010

The final countdown

Siden 27. oktober 2009 har jeg ventet og ventet og ventet. Først ventet jeg på å få en diagnose. Så ventet jeg på resultatet av PET-scanningen etter de to første månedene med behandling. Deretter kom en ganske tung periode hvor dagene ålte seg avgårde som snegler med eksepsjonelt god tid. Da ventet jeg på kontrollen i mars. Etter den begynte nedtellinga til siste cellegift og jeg følte at det aldri kom til å bli 28. april. Innimellom disse milestenene har jeg ventet på å komme over den verste kneika, ventet på Erlend, ventet på bivirkninger, jeg har nesten ventet meg gal. Men alt det er ingenting i forhold til den ventinga jeg driver med nå. Nå venter jeg på selve dommen: frihet eller mer cellegift. Den faller på tirsdag/onsdag/torsdag. Jeg skal på kontroll og ta ny CT på tirsdag, men får ikke svar på bildene før etter et par dager kanskje. Hvis jeg får beskjed om at jeg er kreftfri vet jeg nesten ikke hva jeg gjør. Jeg kommer til å sveve av lykke tror jeg. Det har hele tiden virket som en fjern drøm, og nå er den kanskje en realitet i neste uke. Hvis jeg må ha mer cellegift vet jeg heller ikke hva jeg gjør. Det er nemlig ikke bare snakk om en ekstra runde, neida, hvis de ser at det fremdeles ligger kreftceller der så kjører de på med fire til. Fire til! Det er to måneder ekstra med plager og nedstemthet og det fatter jeg ikke hvordan jeg skal orke. Bivirkningene blir mer og mer påtrengende. Før var de bare der og var litt over grensen irriterende, men nå begynner de å dominere hverdagen min mer enn jeg selv syns er greit. Dommen i neste uke betyr alt. Jeg er ved godt mot og tror jeg blir friskmeldt, men jeg har lagret en liten backup i tilfelle jeg skulle bli skuffet. Det må jeg, ellers kommer jeg til å knekke sammen av fortvilelse hvis ikke ting går som jeg håper på.

Men ålrait, vi satser på friskmelding neste uke. Da er det så mye jeg skal gjøre! Jada, jeg skal fremdeles ta det med ro, men det skal jeg gjøre i Alta. Jeg har nemlig planer om å feire 17.mai i Alta sammen med vennene mine der. Så skal jeg hjem en uke og så skal jeg på rehabilitering på et sted som heter Landaasen i tre uker. Det skal jeg skrive mer om i et annet innlegg. Så er sommeren her og da har jeg bare planlagt hyggelige ting. Hyggelige ting som ikke er stressende eller energitappende på noen som helst måte. Jeg har utrolig mye å glede meg til! Jeg håper så dypt og inderlig at jeg får klarsignal i neste uke. Jeg har aldri håpt så intenst på noe i hele mitt liv. Noen krefthistorier er nærmest solskinnhistorier i en del av sykdomsverdenen som er overhengende mørk og dyster. Hvorfor skulle ikke jeg kunne være blant de heldige? Kreftlotteriet består ikke bare av å bli trukket ut til å få kreft og så er alt over, noen tildeles flotte premier også. Jeg har allerede vunnet en kurerbar sykdom og en negativ PET-scan. Nå går jeg for førstepremien neste uke!

4 kommentarer:

Lillian sa...

Jeg krysser alle fingre og tær Anniken! Heier på deg:)

Ann Helen sa...

Heia Anniken! Det kommer til å gå så fint så! Og om du mot all formoding skulle få dårlige nyheter på tirsdag/onsdag/torsdag er det forhåpentligvis bare to månder ekstra behandling før du er frisk. Og to månder ekstra av et helt liv er jo ikke så ille om man ser det i den store sammenhengen?
Men jeg krysser hvertfall fingrene for gode nyheter på tirsdag/onsdag/torsdag! :-)

Anonym sa...

Jeg krydser alt hvad der kan krydses for at det er gode nyheder i næste uge!
Hvis ikke det er det, så skal du nok klare det alligevel. Det kan godt blive hårdt, men jeg er sikke på at du godt kan manne dig op til den sidste kamp.

Kæmpe knus fra Københavns læsesal og Maria

Anniken sa...

Lillian: Takk for heiarop:) Jeg heier på deg også i disse eksamenstider.

Ann Helen: Takk for fin kommentar:) Jeg er enig i at 2 mnd av livet ikke er så mye, men 2 mnd til med cellegift i livet mitt føles ikke mye greit. Men satser på at vi sees i Alta til helgen:)

Maria: Takk for kommentar og takk for superfin sms her om dagen. Lykke til videre med skrivingen. Gleder meg til vi sees i sommer:)

Legg inn en kommentar