torsdag 16. desember 2010

Eksamen overstått

Da var eksamen overstått og det gikk relativt greit. Jeg har gitt absolutt alt jeg har gjennom hele semesteret og det samme gjorde jeg i går. Jeg følte meg fristet til å krype hjem da jeg var ferdig for jeg var så kjørt. Det ble ikke allverdens med søvn natta i forveien fordi jeg hadde så mye nerver, men da oppgaven ble utlevert ble jeg helt rolig og bare satte i gang. Det gikk ganske fint egentlig, men etterhvert kjente jeg at det ble vanskeligere og vanskeligere å fokusere. Det siste kvarteret satt jeg bare og stirret på papirene, mens jeg tenkte "kom igjen, kom igjen, Anniken, du klarer det, kom igjen". Men det var egentlig alt hjernen var i stand til å produsere på det tidspunktet, så noe mer skriving ble det ikke. Det var en lettelse da eksamensvakten kom og sa jeg måtte levere. Alt i alt må jeg si meg fornøyd. Når man har gjort sitt beste kan man ikke være annet.

Jeg stolte ikke på at tilretteleggingen jeg hadde fått innvilget under eksamen skulle gå av seg selv, og det gjorde jeg rett i, for da jeg spurte eksamensvaktene hvor madrassen jeg skulle ligge og hvile på var, fikk jeg svar om at de ikke hadde fått beskjed om noe tilrettelegging. Dessuten hadde de mangel på vakter den dagen på grunn av sykdom, så de hadde ikke kapasitet til at noen skulle følge meg på pauser i en time til sammen. Oppgitt svarte jeg at da kunne jeg bare gå hjem, for uten den ekstra timen ville alt håp om at jeg skulle klare å gjennomføre være ute. Til slutt fikk jeg tak i hun dama som har med tilrettelegging å gjøre og hun sa det skulle ordne seg, jeg skulle bare starte eksamen. Og riktignok kom det ei smilende, eldre dame og hvisket meg i øret at jeg bare måtte si ifra når jeg skulle ta pauser etterhvert.

Da jeg gav tegn til min første pause spurte dama om jeg skulle ut på gangen og bevege meg litt. Jeg svarte at jeg ville ut og trekke litt luft, for det var så sinnsykt varmt i eksamenslokalet (når frysepinnen Anniken sitter i t-skjorte en vinterdag, da er det varmt!). "Helt ut?" spurte hun, nesten litt sjokkert. "Ja", hvisket jeg tilbake. Hun okket seg og tok på seg jakka og sammen gikk vi mot utgangen. Da vi nærmet oss sa hun at hun hadde hatt halsbetennelse og at hun var redd for at hun skulle bli syk igjen hvis hun gikk ut. Jeg foreslo at hun kunne stå inni gangen og bare følge med meg mens jeg var ute, men hun var pålagt å fotfølge meg, så det gikk ikke. Til slutt endte vi opp med å stå i den ganske kalde "mellomgangen", mellom ute og inne, men jeg sto med hodet ut igjennom døra og trakk litt luft. Jeg er jo i utgangspunktet en frysepinn, så jeg tenkte det kunne være greit å ikke kjøle kroppen (og ikke minst fingrene) helt ned. Dama virket veldig takknemlig over dette, men fortsatte å snakke om denne forferdelige halsbetennelsen hun hadde hatt gående i over to uker. Hun forklarte i detalj om all julesjauen hun ikke hadde fått begynt på og hun forstod ikke hvordan hun nå skulle få rukket alt før jul. Jeg må innrømme at jeg lyttet bare med et halvt øre, for poenget med pausen var jo at jeg skulle hvile hodet. Etter 5 minutters prating om halsbetennelsen og dens dramatiske følger, begynte vi å bevege oss tilbake igjen. Da spurte hun om jeg også hadde vært syk siden jeg hadde fått en ekstra time på eksamen. "Ja, jeg har hatt kreft", svarte jeg. Det ble ikke så mye snakk om halsbetennelse i de neste pausene. Det at jeg har vært så syk er ikke noe jeg pleier å buse ut om til fremmede folk, men når de spør direkte, får de svar. Dama var veldig fin å ha som følge i resten av eksamenspausene. Hun bredte til og med teppet over meg da jeg skulle ta en lengre hvil.

 Det er deilig å være ferdig. Jeg har juleferie! I morgen bærer det sørover, noe gleder jeg meg veldig til. God jul til alle dere som følger bloggen. Nytt innlegg kommer i romjula en gang.

4 kommentarer:

Silje sa...

Jippi! Gratulerer med vel overstått eksamen! Jeg er så imponert over deg!! Du har gjennomført dette tøffe semesteret og nådd målet om å gjennomføre eksamen=)

For meg som har mye erfaring med eksamensvakter fra studietid og ikke minst jobb, var det veldig morsomt å lese dette innlegget. Det hører alltid med en god historie når det er eksamensvakter involvert=) De er jo så skjønne, men det er ikke alltid de har riktig forståelse for hva de er satt til å gjøre ;)

GOOOOOD JUL, ANNIKEN!

Anonym sa...

Kære Anniken
Dejligt at eksamen er overstået. Godt gået at du har holdt semestret ud.

Sidder lige og ser håndboldfinale - desværre er det ikke Danmark der er med, men det er underholdende alligevel.

God jul og nyd ferien!
Knus Maria

Anonym sa...

Bare et ord fra meg denne gangen: IMPONERENDE !
Mvh onkel Hj.

Anniken sa...

Silje: Hehe, ja eksamensvakter er noen velmenende, men snodige figurer. Det er deilig å være ferdig:):)

Maria: Ingen over, ingen ved siden, på toppen står NORGE! Gleder meg allerede vilt til VM i herrehåndball i januar. Da kan det hende dere slår oss da;)

Onkel Hjalle: TAKK!

Legg inn en kommentar