tirsdag 14. desember 2010

Eksamen

I morgen har jeg eksamen. Jeg må innrømme at jeg er ganske nervøs. Det blir min første eksamen på 1,5 år. Vanligvis har jeg en ganske god feeling på hvordan det kommer til å gå, men nå har jeg rett og slett ikke peiling. Jeg kan pensum, det har jeg fått bekreftet gjennom innleveringer, men jeg aner ikke hvordan kroppen og ikke minst hodet vil reagere på den voldsomme mentale påkjenningen det er å prestere på tid. Heldigvis har jeg fått innvilget en time ekstra under eksamen som kan benyttes til å ta pauser. Jeg har opplegget klart for den: Eksamen varer i tre timer og de to første skal jeg jobbe i halvtimesintervaller etterfulgt av 5 min pause. Etter de to timene er nok hodet mitt rimelig kjørt, så da skal jeg ta en lengre pause på en halvtime og forhåpentligvis hente meg litt inn igjen. Den siste timen skal jeg benytte de resterende pauseminuttene når det trengs. Jeg har til og med fått tilgang til en madrass jeg kan slenge meg på.

Siden hodet før eller siden kommer til å bli tungt og sløvt, har jeg bestemt meg for å starte med den siste og vanskeligste oppgaven. Dermed kan jeg plundre med de lettere oppgavene når det begynner å gå gæli. Håpet er at hodet ikke kortslutter helt etter et par timers intens konsentrasjon, noe det godt kan finne på å gjøre. Det er altså den siste timen jeg er mest bekymret for. Jeg skal forebygge med å ta et par paracet før eksamen starter (så slipper jeg forhåpentligvis hodepinen som kommer når hodet begynner å melde pass), jeg skal spise masse slik at jeg iallefall ikke blir sløv av mangel på næring og så skal jeg forsøke å sove lenge og godt i natt. Sistnevnte kan bli enklere sagt enn gjort, siden jeg er så spent, men det skal nok gå på et vis. Da bør forholdene være optimale for at jeg kan gjøre det beste jeg er i stand til akkurat nå. Kanskje holder det hele veien, eller kanskje kommer jeg til kort, det vil morgendagen vise. Uansett hvordan det går, er jeg utrolig stolt over meg selv for at jeg har klart å gjennomføre dette semesteret. Man kan jo spørre seg til hvilken pris det har vært, men jeg tror ikke jeg kunne ha gjort noe anderledes. Hadde jeg ikke studert, hadde jeg gått hjemme og vært frustrert over det. Så får det heller være at det har gått litt over stokk og stein innimellom. Nå er jeg bare klar for en siste innsats før det endelig er juleferie.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lykke til i morgen!
Du er tøff, så dette går nok fint.
Vi heier på deg og ber for deg!
Klem fra mamma

Legg inn en kommentar