mandag 20. juni 2011

Kort oppsummering av den siste måneden

Det har skjedd ganske mye siden sist, og månedens innlegg hadde jeg tenkt skulle omhandle både re-opphold ved Hauglandssenteret, eksamen, medlemsmøte med UG i Oslo og Akershus, Danmarkstur og kontroll på Radiumhospitalet. Nå får dere kortversjonen av de fire førstnevnte tingene, før jeg utdyper den femte.

Re-opphold ved Hauglandssenteret: I siste halvdel av mai var jeg tilbake på Vestlandet ei uke for oppfølging i rehabiliteringsprosjektet jeg er med på. Det var utrolig hyggelig å treffe de andre deltakerne igjen og høre hvordan det går med dem. Jeg hadde gledet meg til å dra på rehabilitering igjen, det gjorde så godt sist gang jeg var der, men denne gangen hadde jeg en eksamen som hvilte på skuldrene mine. Det gjorde oppholdet en del tyngre. Jeg forsøkte nemlig å lese til eksamen innimellom alle treningsøktene, og det sier seg selv at det ble i  meste laget for en kropp med begrenset energi i utgangspunktet. Enden på visa ble dermed at jeg nesten var mer sliten da jeg dro derfra enn da jeg kom. Jeg vil påpeke at det var kun min egen feil, siden jeg tøyde grensene mine over bristepunktet.

Eksamen 6. juni: Natt til eksamensdagen våknet jeg 03.38 og fikk ikke sove igjen fordi jeg var så nervøs. Jeg fikk nærmest panikk da jeg forstod at det bare var å glemme å få blund på øynene igjen. Jeg er fremdeles avhengig av en god natts søvn for å kunne fungere, og iallefall for å kunne prestere. Det føltes urettferdig at jeg kanskje ikke skulle få vise hva jeg kunne bare på grunn av en natt med dårlig søvn. Rett før eksamen lå jeg på en benk utenfor eksamenslokalet med skikkelig hodepine og øyne som glippet. Men så, da eksamen startet og oppgaven ble delt ut, var det akkurat som om kroppen ble ruset på adrenalin eller noe, og jeg bare skreiv for harde livet. Nå sitter jeg igjen med en ganske god magefølelse, og jeg håper at karakteren vil bekrefte den.

Kontroll 7. juni: Dagen etter eksamen var det tid for ettårs-kontroll på Radiumhospitalet. Denne gangen skulle jeg ta CT og lungetest i tillegg til den vanlige undersøkelsen. Lungetesten viste at jeg har ca 80 % lungekapasitet og det er ikke så verst med tanke på bleomycinen som var en del av cellegiftkuren jeg fikk. Den er kjent for å ta hardt på lungene, og det er denne giften forskerne undersøker om er overflødig i forskningsprosjektet jeg deltar i. Lungekapasiteten vil nok ikke bedre seg noe, men som legen sa; "du kan fint løpe maraton med det her". Med andre ord er det ikke noe jeg kommer til å merke noe til, eller noe som kommer til å hindre meg i å gjøre noe som helst. Så da er det jo ikke noe problem. Undersøkelsen inne hos legen gikk fint, og han var veldig fornøyd med at jeg har følt meg så mye bedre i det siste. CT-bildene måtte jeg vente noen dager med å få svar på, men han skulle ringe meg så snart han visste noe.

Medlemsmøte med UG i Oslo og Akershus: Torsdag 9. juni hadde jeg og de to andre jentene i det midlertidige styret medlemsmøte med lokallaget. Vi var til sammen 23 stykker på møtet, og det var god stemning. Folk virket glade for at det endelig skjer noe i gruppa igjen og de hadde flere forslag til hva vi kan finne på utover høsten. Vi var veldig fornøyde med det første møtet og er allerede i gang med å planlegge det neste.

Danmarkstur 10.- 16. juni: Få dager etter eksamen satte Erlend og jeg kurs sydover i Norden for å feire min gode, danske venninnes bryllup. Det var en fantastisk kveld og vi storkoste oss. Etter helgen dro Erlend hjem, mens jeg dro videre til Ålborg for å hilse på et par av mine venninner fra Sørlandet som bor der. Mens jeg var der så jeg at et nummer fra Radiumhospitalet hadde forsøkt å ringe meg. Jeg prøvde å ringe opp igjen flere ganger, men ingen tok telefonen. Jeg tenkte dermed at hvis det var viktig ville de ringe meg opp igjen, hvis ikke så kunne jeg vente med å ta kontakt til jeg kom tilbake til Norge og få bekreftelse på at bildene så ok ut da.

Torsdag kom jeg tilbake til Norge, og fredag mottok jeg samtalen jeg skal fortelle om i neste innlegg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hurra og gratulerer med vel gjennomført eksamen! Er bare å takke og bukke for fru Adrinalin! Er sikker på at det gikk bra! Du har jobbet så målrettet og godt hele veien! Stolt av deg=) Silje

Legg inn en kommentar