onsdag 27. juli 2011

Stuck in reverse

I hele sommer har jeg kjent et stikk i brystet hver gang jeg har hørt Coldplays "Fix you". Spesielt det første verset har truffet en nerve hver gang:

When you try your best, but you don't succeed
When you get what you want, but not what you need
When you feel so tired, but you can't sleep
Stuck in reverse

Nå viser det seg at hver linje i dette verset stemmer på en prikk, for tilbakefallet er nå et faktum. Jeg snakket med Radiumhospitalet i går, og jeg skal inn for behandling på mandag. Det kommer til å bli en hel del tøffere enn sist, men det skal gå. Selvfølgelig! You just do what you gotta do. Men jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg.

Jeg kan helt kort nevne at jeg skal gå på et cellegiftregime som kalles IGEV. Hver kur varer i 4 dager og skal gis hver 3. uke. Jeg skal ha 4 slike kurer før en helt hinsides gigadose, som forhåpentligvis skal ta knekken på alt. I forbindelse med denne kjempedosen skal jeg ha en autolog stamcelletransplantasjon (dvs at de høster mine egne stamceller, fryser de ned, gir meg kjempedosen, legger meg i isolat, putter stamcellene tilbake i kroppen og venter på at immunforsvaret skal begynne å fungere igjen). Det hele avsluttes med 3 ukers stråling. Forhåpentligvis blir jeg ferdig til jul.

Jeg kan også nevne at de behandler meg med mål om å kurere meg for godt. Legen er veldig positiv til at dette skal gå bra, samtidig som han understreker det allment kjente faktum at med kreft er det umulig å gi garantier. Jeg har iallefall bestemt meg for at dette skal ende bra, så det trenger ingen å bekymre seg for.

Mer info kommer senere. Nå skal Erlend og jeg til Trondheim og nyte noen fantastiske dager før marerittet settes i gang.

19 kommentarer:

Margrethe sa...

Så utrolig leit å høre, og så kjedelig at det skal ta så lang tid før du blir frisk! Selv om det sikkert er tungt nå, så er du sterk, så det er bare å bite tennene sammen og sloss til all kreften er borte!

Maria sa...

Der er vidst ikke andet at sige end: ØV!
Og klø på!
Knus Maria

LoveAndLight sa...

Uff vennen min! Dette er vondt å lese ja! Men som du sier dette skal gå bra. Og jeg har og trua på denne "Hope is the feeling that the feeling you have isn't permanent.” Og jeg håper med hele mitt hjerte, sjel og sinn.
Utrolig glad i deg kjære kusine!
C

Anonym sa...

Nei og nei, detta var ikke moro å lese...
Du får kjempe på og bli kvitt forferdeligheten en gang for alle.. Og sterk det er du!!!
Stå på videre Anniken og god bedring :)
Klem Keren

Ida sa...

Nyt dagene i Trondheim og samle krefter, for tøft blir det, men KLART du klarer det!Kos Tante Ida

Anonym sa...

Håper du får koblet ut reversen litt nå i helga og setter giret i fri - tenk på alt som er godt og skyv vekk det vonde hvis du kan. Og hvis det blir noen rundkjøringer så husk at vi er mange som står i grøftekanten og heier på deg. Dette klarer du!!! Stor klem fra Marianne L.

Mette sa...

Kjære Anniken! Dette var ikke noe gøy å høre, men er det noen som kan klare denne maraton lange runden i bokseringen, er det deg!! Kos deg i Trondheim, nyt dagene med fri! Spis jorbær, nyt sol, sommer, nærhet. kjærlighet og vennskap! Så om noen månder går du ut som champion! Du KLARER ALT!

Anonym sa...

Ja, dette er jo bare miserabelt, men jeg er ved godt mot, og det har jeg tenkt til å fortsette med å være. Nå satser vi på en herlig "frihelg" i Trondheim.

Takk for meldinger alle sammen:) Jeg setter utrolig stor pris på det.

Anonym sa...

Skrevet av Anniken forresten:)

Siri Bakken sa...

Hei Anniken! Så fikk du likevel meldingen du ikke ville ha. Jeg føler med deg, men vet også ut fra bloggen din at du også denne gangen vil klare deg gjennom med bravour!!
Stå på videre, alle gode tanker går fra meg til deg! Klem, Siri

Anette i Malaysia sa...

Hællvettes skit!! Det var jo ikke dette som skulle skje nå! Men som du skrev i et innlegg, nå er du i bedre form og fit for nye nedoverbakker. Herregud, du skulle jo bare klatre oppover nå. Ta all energi du har til å motkjempe denne dritten. Vi kjemper med deg! Kjempe glad i dere begge i Christies gate:D Klem fra fantastic four:D

Fredrik sa...

Huff, dette var kjipt å høre! Vi, dine medstudenter på helseøkonomi, ønsker deg lykke til med ny behandling og ser frem til å se deg i 2012:) Bit tenna sammen og stå på, Anniken, dette skal gå bra:) Klem fra Fredrik

Anniken sa...

Så utrolig hyggelig med hilsener og meldinger:) Det er iallefall godt å vite at jeg ikke står alene oppi dette her.

Siri: Jeg håper fremdeles vi treffes i Lofoten, men formen må nok sees litt an først.

Anette: Ja, dette suger så hinsides, men vi står an av.

Fredrik: Jeg kommer til å dukke opp på helseøkonomi igjen, ingen tvil om det:)

Lillian sa...

Du er den tøffeste jeg veit om , og nettopp derfor er jeg ikke bekymra for at detta går bra. Bit tenna sammen og bruk knyttnevan! Jeg heier som alltid på deg:)
Klem fra Lillian B.R. ;*

Lillian sa...

Hei, Anniken!Jeg heier på deg jeg også!Så da er vi TO Lillian-er som heier. Stå på, Anniken! Lykke til med behandlinga!!!
Hilsen Lillian i Valdres

Anniken sa...

Knyttnevan skal brukes! Yay, to Lillian'er som heier på meg:):)

Linn sa...

Så utrolig urettferdig, nå som du endelig kunne begynne å samle kreftene igjen.. du virker sterk, som du også alltid har virket, og det er godt å vite at de tar i bruk alle midler for å bli kvitt monsteret for godt! Utrolig koselig å treffe deg igjen i sommer :) Stå på Anniken, "lights will guide you home", tilbake igjen skal du! Du er tøff, heier på deg <3 Linn

Anniken sa...

Takk for melding, Linn:) Setter jeg pris på. Var veldig hyggelig å treffe deg i sommer. Satser på det ikke blir så lenge til neste gang:)

Anonym sa...

Har tenkt masse på deg i det siste, og syntes det er veldig trist at du har blitt syk igjen. Håper alt går bra under behandlingen og at du kommer ut fra dette enda sterkere enn du er nå, for det skal du! Gøy å lese bloggen din, du er veldig flink til å sette ord på vanskelig ting. stå på, og nyt dagene i Trondheim:-)
Stor klem og mange tanker fra Siren Salthaug:-)

Legg inn en kommentar