lørdag 20. august 2011

"Operert, operert, operert"

Jeg elsker sykehusserier! Grey's Anatomy, House, Jordmødrene, Sykehuset, you name it. Ofte når folk blir operert i Grey's Anatomy, står kirurgene og snakker om intriger ved sykehuset. Jeg har tenkt at det går vel ikke an å fokusere på den dumme sjefen, eller personen du hooka opp med i helga når du står og kutter i et levende menneske! Nå vet jeg at det faktisk er sånn i virkeligheten også, om enn i en mer moderat utgave. I går opererte jeg inn et HemoStar kateter i brystet (noe a la den VAP'en jeg hadde sist gang). I operasjonssalen var det fire menn. De hørte på The Beach Boys mens de snakket om utdrikningslag til Riga, rypejakt og en 10 kilos laks som ble fisket med fluestang. "Har du hørt sånn, Anniken? 10 kg med fluestang? Det er jammen ikke verst altså. Nå kutter jeg litt her. Roar, hørte du var i utdrikningslag i Riga i helga? Var vel heftige greier. Nå vil det kjennes ut som om jeg herjer ganske kraftig med deg, Anniken, men jeg må få dette kateteret på plass. Åh, dere gjetter ikke hvilken sang dette er! Det er en av de første Beach Boys lagde, men som aldri ble spesielt kjent. Jeg tror jeg fikser litt på det gamle arret ditt også, Anniken, når jeg først er i gang. Er det noen av dere som skal jakte nå snart da?". Jeg måtte nesten le til slutt.

Uansett var det deilig å få innlegginga av kateteret overstått. Jeg hadde gruet meg litt på forhånd, for det er ikke en spesielt behagelig prosedyre, men det gikk ganske greit. Iallefall når det var så mye annet enn selve operasjonen å fokusere på i rommet, hehe. Senere på dagen stod visdomstanna mi for tur. Selv om den føltes ganske ok nå når immunforsvaret mitt fungerer, trengte tannlegen bare å ta et kjapt blikk på den før hun sa at den skulle ut, jo før jo heller. Så dermed ble det en operasjon til. Det gikk forholdsvis greit, men jeg hadde ganske vondt etterpå, både i munnen, brystet og halsen (kateteret ligger inni en av hovedårene som går oppover halsen). Jeg hadde fått lov til å ta inntil 12 smertestillende tabletter i går (derav 6 pinex forte), men det holdt heldigvis med 3. Jeg hadde i tillegg fått smertestillende og beroligende tidligere på dagen, og for meg som ikke er vant til å ta piller overhodet, begynte det nesten å gå litt rundt for meg. Nu går alt så meget bedre, så i dag har jeg ikke trengt å ta noen i det hele tatt.

Roten til alt vondt, iallefall i munnen min

Jeg har forresten fått meg en sånn fancy mobil med kamera på, rettere sagt en iPhone, så fra nå av skal jeg prøve å legge ut flere bilder på bloggen min. Et fint eksempel er dette nydelige synet som møtte meg en dag jeg kom hjem dra sykehuset:

I love my boyfriend!

På mandag er det ny kur. Kan ikke akkurat si jeg gleder meg til det, men da vil jeg i det minste være halvveis i de innledende rundene. Og bare det er ikke verst!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære Anniken!
Jeg tenker mye på deg og syntes det er umennesklig
at du igjen står ovenfor dette.
Som jeg skjønner av det du skriver er det veldig likt
den behandlingen jeg selv gikk igjennom, du nå er igang med.
Jeg hadde også hemostar, neulasta, høsting av stamceller og
høydose med isolat! Om du trenger noen å prate med, som vet noe om hvordan
det kjennes, må du gjerne ta kontakt!
Jeg tenker og ber for deg!! Hold motet oppe, det VIL gå over!

God klem Solbjørg :)

Anniken sa...

Hei Solbjørg. Jeg ante ikke at du gikk igjennom så og si den samme behandlinga. Jeg har veldig lyst til å ta en prat, men jeg har ny mobil og har dermed mistet alle gamle nr. Kunne du ha sendt meg en sms, så ringer jeg en gang det passer for oss begge?

LoveAndLight sa...

Nok et fint innlegg vennen min :) Du er så flink til å skrive! Takk for at du deler.....og jaaaa nyyyydelige blomster til en nyyyydelig kusine :D Sees i uken :) klem

Anonym sa...

Hei Anniken, gamle onkel her. Har ikke skrevet noe på lenge, men du kan være helt trygg på at jeg følger med..... Du er tøff og står han nok av som de/vi sier nordpå. Ikke se bort fra vi stikker innom en dag. Mvh onkel Hj.

Anniken sa...

C: Takk for fin melding:) Sees på mandag, gleder meg. Håper forresten det gikk bra i dag!

Hjalle: Så du holder deg oppdatert ja;) Veldig hyggelig om dere stikker innom en dag. Da blir jeg glad.

Legg inn en kommentar