søndag 16. oktober 2011

Stamcellehøsting

I morgen legges jeg inn på Radiumhospitalet. Jeg skal være der til fredag (tror jeg). I morgen vet jeg ikke helt hva som står på programmet. Klargjøring til stamcellehøsting kanskje? Hva nå enn det innebærer. På tirsdag er det stamcellehøsting. På onsdag og torsdag skal jeg ta en haug med prøver og tester for å sjekke at kroppen min kan tåle den belastningen høydosen er. På fredag har jeg tannlegetime.

Hvorfor skal stamcellene egentlig høstes? Når jeg har fått cellegift under disse fire forkurene, har benmargens produksjon av stamceller blitt svekket. Umodne stamceller kan utvikle seg til røde blodceller, hvite blodceller og blodplater. Dermed har jeg hatt lav blodprosent, dårlig immunforsvar og lavt antall blodplater mellom hver kur. Høydosen jeg snart skal få er 5-6 ganger sterkere enn cellegiftkurene jeg har fått til nå. Dermed vil ikke beinmargens produksjon av stamceller bare bli svekket, men helt ødelagt i lang, lang tid (lengre enn noe menneske kan overleve). Derfor høster de umodne stamceller i forkant av høydosen, slik at jeg kan tilbakeføre disse når beinmargen er slått ut av spill. Når disse tilbakeføres, kan de modnes i kroppen min og utvikle seg til blodplater og hvite- og røde blodceller. Perioden helt uten beinmargsfunksjon (hvor jeg ikke vil ha noe som helst immunforsvar, få ekstremt lav blodprosent og trenge flere blodoverføringer, og ha høy risiko for store indre og ytre blødninger) vil dermed kun vare i 8-14 dager. I denne perioden må jeg være isolert og følges opp ekstremt nøye.

De siste dagene har jeg tatt beinmargsstimulerende sprøyter to ganger om dagen, som i tillegg til å øke beinmargens produksjon av stamceller, også tvinger dem (umodne) ut i blodet. Som dere har sett tidligere på bloggen har jeg et spesielt kateter operert inn i brystet. Det har to rør, eller innganger. Under stamcellehøstinga vil de sende alt blodet mitt ut det ene røret og igjennom en stor maskin, eller celle-separator. Der renses blodet mitt for stamceller, før det sendes tilbake til kroppen min i det andre røret. Når, og hvis, de klarer å få nok stamceller, fryses de ned. Slik skal de holdes til beinmargsfunksjonen er ødelagt etter høydosen, før de returneres (eller transplanteres) til kroppen min. Dette er en ganske simpel forklaring av hva en stamcelletransplantasjon egentlig er. Vil dere ha mer informasjon, kan dere trykke her.

Forhåpentligvis klarer de å få alle stamcellene de trenger på en dag. Hvis ikke, må vi kanskje holde på i flere dager. Hos noen klarer de ikke å få høstet nok stamceller, og høydosen blir dermed avlyst. Satser sterkt på at det ikke gjelder meg. I tillegg må jeg få klarsignal på alle testene jeg skal ta den kommende uka, før høydosen settes i gang. Jeg har ikke oversikt over alt som skal undersøkes, men vet iallefall at hjerte, lunger, tenner og en gynekologisk undersøkelse står på programmet. De to sistenevnte er for å sjekke at jeg ikke har ulmende infeksjoner som kan "eksplodere" når immunforsvaret forsvinner.

Ny oppdatering kommer i slutten av den kommende uka.

5 kommentarer:

Kate sa...

What a big month ahead for you. I am thinking of you lots and really hope everything goes as well as it can. You are tough and can do it. I used a quote from Churchill to get me through some hard moments - "When you're going through hell, keep going." Big hugs to you, Kate xxx

Nina sa...

Hei Anniken, jeg vet ikke om du husker meg, men mødrene våre var/er venner, og vi møttes en sommer for mange år siden da vi besøkte dere. Jeg var hjemme og ryddet i skuffer og skap for en stund siden, og da fant jeg igjen en del brev fra vi brevvekslet.. vi kan ikke ha vært mer enn 11-12 år tror jeg! Morsomme minner :) Uansett, mamma fortalte meg om at du er syk, og jeg ville bare legge igjen en hilsen og si at jeg heier på deg! Masse lykke til med den forestående behandlingen, jeg håper virkelig den gjør det den skal, og at du snart er frisk som en fisk :)
Mvh Nina Kindlistuen

Anonym sa...

Lykke til! Sender mange styrke-tanker :)

Maren-Sofie

Anonym sa...

Hei Anniken.
Utrolig flott å lese det du skriver.
Jeg holder også på med cellegift,men ikke så sterk som din.Kjenner meg likevel igjen i mye av det du skriver.
Lykke til med høydose og veien videre!
Hilsen din fars kusine,Astri

Anniken sa...

Kate: Jeg digger sitatet ditt! Du er vel snart inni din siste uke med C-spa nå. Tenk det! Er så glad på dine vegne:)

Nina: Jo, jeg husker deg godt:) Har bilder av oss i albumet mitt. Så hyggelig å høre fra deg. Takk for oppmuntring!

Maren-Sofie: Takk! Du vet jo hva dette dreier seg om.


Astri: Takk for fin kommentar, Astri:) Lykke til til deg også!

Legg inn en kommentar