tirsdag 6. desember 2011

Julehygge

Jeg føler jeg har dårlig tid. Jeg vet ikke hvor lenge jeg kan slippe unna cellegiftkjøret, så begrepet "lev mens du kan" ligger langt fremme i bevisstheten om dagen. Kanskje er jeg ferdig med min siste dose for alltid, kanskje er det på'n igjen i februar. Hvis sistnevnte skulle bli tilfelle, kan jeg jo ikke sløse bort de to cellegiftfrie månedene fram til da. Dermed har jeg dårlig tid- dårlig tid til å leve livet og ikke bare eksistere i det.

Vanligvis er desember en utrolig stressende måned for min del. Jeg blir en zombie, med et vannvittig søvnunderskudd og nerver i konstant høyspenn, som lenker meg selv til lesesalen nærmest døgnet rundt. Så kommer eksamen, så er det plutselig fem dager til jul, og så var jula over. Julestemninga kom kanskje idet vi spiste julemiddagen, og forsvant igjen da pakkene var åpnet. Denne desembermåneden har jeg derimot mulighet til å ta førjulstida inn over meg. For å for alvor komme i julestemning, har jeg hatt et stort ønske om å dra på julemarkedet på Folkemuseet. Men hvordan kommer man seg på julemarked når man har problemer med å gå og stå i mer enn 10 minutter av gangen? Løsningen er å "jukse litt".

Her råner jeg rundt på markedsplassen inne på Folkemuseet. Som dere ser går det heftig for seg siden alle menneskene innen 20 meters radius er skremt vekk. Respekt!


Dette var altså på lørdag. På søndag spiste jeg pinnekjøtt og lagde pepperkaker sammen med venninnene mine. Eller, jeg vekslet mellom å bake og hvile på sofaen. Pepperkaker ble det iallefall.


Min venninnes flotte verk



Mmmm, pinnekjøtt


Etter denne helga sitter jeg altså med tidenes julestemning, til tross for at det er tidlig i desember. Den viser også at det går an å hygge seg, selv fra et elendig utgangspunkt. Man må bare tilrettelegge litt.

I morgen starter strålinga. Kan ikke si at jeg gleder meg spesielt til det. Aller minst gleder jeg meg til at kroppen igjen skal bli dårligere. De sier at man på langt nær blir så redusert som når man får cellegift, men at man må regne med lavere energinivå så lenge strålinga holder på og noen uker i etterkant. Flaks at jeg har så mye energi å ta av da. Not! Jaja, får vel bare kjøre på med dette her som alt annet. Trøsten er at for hver dag som går, er jeg forhåpentligvis et skritt nærmere et friskt liv.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du er flink som både går på julemarked og baker julekaker. Jeg liker også at du jukser - du er god til å se mulighetene istedenfor forhindringerne. Stå på Anniken, du gjør en fantastisk jobb!

Sister sa...

En utrolig fin blogg du<3ha en fin jul

LoveAndLight sa...

Hei vennen min :)
Ja nå er strålingen igang...jeg håper det går nogenlunde greit med deg! Er ihvertfall flott at du i år har hatt muligheten til å oppnå og føle litt julestemning det er godt å se!

Respekt i rullestol er flott haha. Min respekt har du alltid! Du er så flink til å være kreativ og skape hygge i mindre hyggelige omgivelser. Det kan vi alle lære av. Og ikke minst det å ta vare på gledene i hverdagen.

Lykke til kjære kusine.

Mange gode juleklemmer fra ekstremt våte og gufsne Leeds ;)

Anonym sa...

Du er skjnønn Anniken! Ser for meg deg som råner rundt på julemarked ;-)Ha en deilig-deilig fredag - og ei finfin helg! Juleklem fra Mariell

Anniken sa...

Takk for alle fine kommentarer:) Gode ord varmer bedre gløgg og kakao- selv i disse førjulstider. Blir så glad når dere skriver:)

Legg inn en kommentar