torsdag 22. desember 2011

Min strålehverdag

Nå har jeg gjort unna 12 av 17 strålebehandlinger. Det går rimelig greit, til tross for at jeg begynner å merke noen bivirkninger. Jeg har ganske vondt i halsen og spiserøret, så det er ubehagelig å spise. Jeg kan kjenne maten bevege seg fra munnen og ned i magesekken. I tillegg begynner jeg å bli rød i huden på ryggen, og er ganske slapp etter hver strålebehandling. Ellers går det bra. Kjenner ingen kløe enda, og huden kunne ha vært mye, mye verre. Så jeg sier meg relativt fornøyd med utviklingen så langt.

Jeg får ofte spørsmål om hvordan formen er. Svaret er at selv om jeg blir sliten av strålinga, holder jeg fremdeles på å komme meg etter cellegiften. Jeg opplever dermed at jeg stadig klarer mer og mer. Her er min strålehverdag:

Dagens outfit

Jeg har vekkerklokka på klokka 10 (for at jeg i det hele tatt skal ha en sjans til å få sove igjen til natta). Det tar lang tid å våkne og liksom komme i gang, så som regel ligger jeg og glor i taket til klokka 11. Så står jeg opp, lager meg mat, blar litt i avisen og sjekker nettet. Etter hvert begynner klokka å nærme seg ett (vi snakker lang frokost), og da starter dagens største stykke arbeid:

Ut på tur (nesten) aldri sur. Populær destinasjon: Akerselva.


Jeg går ikke så langt enda. 1 km er fin lengde. Hvis jeg fremdeles har overskudd når jeg kommer hjem, ruller jeg ut treningsmatta i håp å skaffe meg noe å flekse med:

Som dere ser på vektene snakker vi ikke akkurat snarlig deltakelse i Strongman


Etter endt treningsøkt, nærmer klokka seg to. Da er det på tide å få i seg noe mat igjen, og synke ned i sofaen til en av mine guilty pleasures:

Så kan dere lure på om det er Norge Rundt, Home and Away, Steg for steg eller Top Model;)


Etter endt program kommer det en taxi og bringer meg til Radium. Strålingsprosedyren forklarte jeg i detalj i innlegget Stråling, men her har dere et bilde av selve maskinen:

Jeg ligger på ryggen på benken, med hodet i den lille røde formen, og knærne over den store. Etter jeg har blitt lagt i nøyaktig riktig posisjon, føres benken opp mot den store rundingen oppunder taket, og strålinga settes i gang (den store rundingen snus 180 grader når jeg stråles bak)


Etter strålinga er jeg litt sliten så jeg føler ikke for å gjøre de store sprellene. Dermed blir det kvalitetstid med Erlend resten av kvelden:

(Publisert med tillatelse av Grethe og Norunn)

Da vi kom hjem fra stråling i dag hadde en reddende engel vasket hele leiligheten vår, så nå er det jammen ordentlig jul hos oss også. I morgen bærer det sørover med meg og nordover med Erlend, for å feire med våre respektive familier. Jeg har ikke vært hjemme siden begynnelsen av juli, og gleder meg voldsomt. Erlend og jeg møtes igjen her i Oslo i romjula til de siste rundene med stråling. Jeg tror dette blir ei fin jul, tross alt. Nå tar jeg ferie fra bloggen til jeg er tilbake i Oslo igjen.

God jul folkens!




5 kommentarer:

Anonym sa...

God jul, vakre fine Anniken og til din klippe Erlend!:-) Kristinklem.

Ida sa...

Ha en kjempe fin jul, og kos dere både her og der. Stor klem fra tante Ida og gutta

Anonym sa...

God jul, med ønske om alt godt!

Sigrid sa...

Det er utrolig sterkt å følge med på bloggen din. Ønsker deg alt godt for 2012.

Anniken sa...

Takk for kommentarer:) Jula på Sørlandet var herlig, om enn litt kort. Jeg storkoste meg iallefall, og er veldig glad for at jeg dro hjem.

Legg inn en kommentar