tirsdag 13. desember 2011

Stråling

Nå er strålinga i gang, og foreløpig går det ganske greit. Det vil si at jeg merker veldig lite til det. Det eneste jeg kjenner er at jeg får en litt merkelig smak i munnen etter jeg har blitt bestrålt, og så må jeg hvile litt. Men sistnevnte gjør jeg så mange ganger i løpet av dagen allerede, så litt ekstra tid på sofaen er ikke noe problem. Noe som derimot er kjedelig, er å møte opp på Radiumhospitalet hver dag (utenom helgene da). Heldigvis får jeg taxi fram og tilbake. Jeg stråles om ettermiddagene, så det tar litt tid å åle seg fram i rushtrafikken.

Framme på Radiumhospitalet er hele prosedyren unnagjort på 10 min. Jeg kommer inn i strålerommet, kler av meg på overkroppen og legger meg på en hard benk. Armene mine legges over hodet, og så bruker sykepleierne litt tid på å legge meg i en bestemt posisjon. For å finne denne posisjonen, tar de utgangspunkt i noen laserstråler fra strålemaskinen som de matcher med et kart jeg har på brystet. Kartet mitt er et virrvarr av tusjstreker og, hold dere fast, tatoveringer. Jepp, jeg er blitt den (noe motvillige) eier av tre tatoveringer midt oppi dette- en midt på brystet og en under hver arm. Det bør vel nevnes at de alle er på størrelsen med en føflekk, så det er ikke snakk om noe heftige greier. Grunnen til at de velger å tatovere folk, er at de vil sikre seg stabile utgangspunkter for strålingen. Tusj viskes jo ut etterhvert. I tillegg til all tusjen og tatoveringa, har jeg mange arr etter kateter og operasjoner. Og så har jeg ribbein som stikker ut her og der, fordi jeg er tynnere enn vanlig. Og så har jeg nesten ingen muskler, så hele kroppen min disser som en geléklump ved hver minste bevegelse. Og så er jeg hårløs. Og så kommer det utroligste av alt: Nylig sa Erlend "Du er så lekker" til meg. Jeg ble så overrumplet at jeg vantro hylte ut i latter. En annen dag avbrøt han meg med ordene "Du er så fin". Og det rare er at når jeg gransker øynene hans etter hvite løgner eller ironi, finner jeg bare oppriktighet. Det er kjemperart og kjempefint på en gang. Så selv om jeg objektivt sett ser ut som et eller annet kreatur fra en sci-fi film, føler jeg meg ganske ok. Takk, Erlend!

Tilbake til strålinga. Når jeg ligger i riktig posisjon, stilles maskinen inn på riktig strålefelt (mitt strålefelt er ca 14x13 cm). Så forsvinner sykepleierne og strålinga settes i gang. Jeg stråles en gang forfra, og to ganger bakfra. Jeg kjenner ingenting, jeg bare ligger der helt statisk mens det kommer et og annet "bzzzz". Etter kanskje 3 minutter med "bzzz" er jeg ferdig, og kan dra hjem. Da er det bare å slappe av, før en ny dag med ny stråling.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære du! Blir så glad over å lese om din fine, snille Erlend! Så full av kjærlighet og omsorg løfter han sin fine Anniken gjennom denne crazy hverdagen! Jeg er FULL av tårevåt beundring over dere to! Og jeg forstår godt hva du mener med å lete etter ironien når han sier du er så "lekker" :-)) Her er jeg hårløs og puppeløs og kvapsete og slapp - og så ser min kjære på meg og synes jeg er såå fin likevel. Vi er heldige, vi to, Anniken! :-)

(Hvis du vil kvesse hjernecellene dine mot meg, er min wordfeud-id: krigren)

Ha en fortsatt fin uke, med en ny Kristinklem.

Kate sa...

Hei Anniken. So good to hear things are progressing ahead for you. I am 6 sessions away from the end of my stråling behandling and then am finished. I hope to see u soon and am so happy to see u getting stronger every day. And so nice to see how supportive your lovely partner is too! x

Anonym sa...

Du/dere er fantastiske. Ønsker dere ei så god jul som mulig etter forholdene. Klem fra Britt (Holum)

Anniken sa...

Kristin: Så fint å høre at du også har en god støttespiller ved din side:) Det er så viktig det. Håper det etter omstendighetene går bra med deg og familien din. Tenker stadig på dere. Bare vent, snart dukker jeg opp på wordfeud, så tar vi en match;)

Kate: Er så glad for å høre at strålingen endelig nærmer seg slutten. Leste nettopp at du klør og ikke er spesielt motivert for de siste omgangene, men håper det ikke tar så alt for lang tid etter du er ferdig før huden din føles bedre.

Britt: Takk for det:) God jul til deg også

Legg inn en kommentar