tirsdag 17. januar 2012

Prosjektrelease: Ut på tur #1

Nå er det en stund siden jeg har skrevet. Grunnen er at jeg har vært opptatt med å hygge meg på Sørlandet. Det var så deilig å være hjemme igjen og ha god tid til å treffe familie og venner. Det gjorde godt for både kropp og sjel.

Sørlandsidyll: Solnedgang ved Sjøsanden.
 Første nyttårsdag hadde Erlend en stille oppsummering av året som har gått. Plutselig utbrøt han "Nå er jeg så lei av å sitte i sofaen og lese aviser og se på TV. Føler ikke vi har gjort noe annet på lang, lang tid". Min første tanke var: "Men hva annet er det å forvente av situasjonen vi er i og med de begrensningene jeg har?!", men så kom jeg på at jeg er jo helt enig. Jeg er også lei! Vi har brukt ufattelig mange timer på sofaen i høst. Jeg som syk, og Erlend som trofast støttespiller. Nå er det på tide å lette på ræva! Vi funderte litt på hva vi kunne gjøre for å få litt mer spenstige opplevelser sammen, til tross for begrensningene mine. Svaret ble det vi begge liker aller best: å dra på tur. Så prosjektet jeg snakket om i forrige innlegg, er altså at Erlend og jeg skal på tur hver eneste uke det neste året. Jess, hver eneste uke, uansett vær. Kriteriene for turene er:

1. Vi skal dra avgårde på tur. Å ta en runde rundt i nabolaget telles ikke.

2. Turene skal inneholde natur eller kultur.

3. Fysisk aktivitet er en viktig del av dem.

4. Kos er obligatorisk. Lang rast, god niste, kjøpe is, bade, osv...

Prosjekt "Ut på tur" kommer til å bli en del av bloggen det neste året. Jeg er fremdeles ganske skral, så turene må bli tilpasset funksjonsnivået mitt. Dette blir dermed ikke en skryteserie hvor målet er flest mulig kilometer på kortest mulig tid. Målet er å skape fine opplevelser sammen med fine folk. Jeg håper noen av dere som leser bloggen kan bruke serien til å selv bli inspirert til å komme dere opp av sofaen og oppleve mer. Klarer jeg, klarer (nesten) alle.

Prosjektet har to forbehold:

1. Er det krise, dvs at jeg har en dag hvor jeg nærmest ikke fungerer, går vi i Botanisk hage på Tøyen. Det er i gåavstand herfra, så egentlig er det for nærme hjemmet vårt til å kunne være en del av prosjektet. Men er det krise, så er det krise, og da er en liten tur bedre enn ingen tur.

2. Hvis 9. februar går i dass, og jeg må igjennom en ny stamcelletransplantasjon, er det stor sannsynlighet for at prosjektet utgår.

På søndag hadde vi vår første tur i 2012. Vi kjørte med mamma til Engedalen, nær hjemtraktene mine. Vi gikk en liten kilometer innover i dalen, til ei hytte i enden av den.


Da vi kom fram til hytta, slang jeg meg ned på et liggeunderlag mens Erlend fikset bålet. Det er viktig for meg å hvile når jeg kan, slik at jeg ikke plutselig har brukt opp alle kreftene mine. Hvis det skjer er det bom stopp, så det må virkelig unngås. Heldigvis kjenner jeg kroppen min så godt nå at jeg vet hva den tåler.

Her har jeg satt meg opp for å posere, men egentlig ligger jeg vannrett for å "lade meg opp".

Så spiste vi niste og drakk kakao, og var veldig fornøyde med å være på tur. Vi var ute i ca 2 timer og gikk tilsammen litt over 1 km kilometer. Jeg syns det var en fin start, bortsett fra at det ble veldig kaldt etterhvert. Cellegiften har gitt meg dårlig blodsirkulasjon i bein og fingre, så det skal ikke mye til før jeg begynner å hutre. Dermed må jeg huske å ta på stillongs neste gang vi drar avsted, selv om det tilsynelatende ikke er stillongsvær ute.

Vi gleder oss allerede til neste tur. Kom gjerne med forslag om hvor vi kan gå, eller hva vi kan oppleve. Vi er åpne for det meste. Og det som blir for heftig nå, er kanskje gjennomførbart til sommeren eller høsten. Jeg gleder meg til å se hvordan turene utvikler seg etter som formen stiger utover året. Dette blir bra!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Dette prosjektet liker jeg veldig godt! Og jeg er imponert over at dere virkelig tar intiativ til faktisk å gjennomføre det.
Nå fikk ihvertfall jeg lyst til å ut på tur! :-) det så jo utrolig koselig ut!

Anonym sa...

Smart og koselig prosjekt :) jeg kan anbefale kanelbollene på Vangen når formen blir enda litt bedre :) K.

Anonym sa...

P.s det er jo selvsagt mye fint og lett turterreng tilgjengelig i Alta også ;)

Anonym sa...

sprekt! Skal tas til etterfølgelse!

Margrethe sa...

For et bra prosjekt! Jeg gleder meg til å høre hvordan det går.

For turforslag i Oslo-marka anbefaler jeg boka "Markas 150 beste sommerturer". Boka inneholder forslag til turer fra et par kilometer til dagsturer, både på beina, sykkel, kano osv. Det finnes en bok for vinter også, men den har jeg ikke lest i.

Skiforeningen har mange forslag på ski og sykkelturer hvis det blir aktuelt (http://www.skiforeningen.no/marka/turer/).
Friluftsetaten har også en del informasjon, f.ekt interaktivt kart med mange løyper (http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/kart/tur_og_loypekart/), turforslag (http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/skog_mark/turtips_marka/) og markaområdene fra A til Å.

Nå fikk jeg lyst til å dra ut på tur også!

Anniken sa...

Ja, jeg pleier å si at friluftsliv er den koseligste medisinen som finnes. Det gjør så godt for kropp og sjel! God tur:)

Anniken sa...

Kult! Skal sjekkes ut.

Anniken sa...

Ja, vi håper å kunne ta en tur med dere når vi kommer nordover:)

Anniken sa...

Så flott:):)

Anniken sa...

Takk for forslag og info! Nå skal vi sette oss ned og finne fram noen naturperler. Vi kan jo dra på tur sammen en gang (må bare bli i litt bedre form først. Nå har jeg mer enn nok med bare å gjennomføre)

Emrik sa...

Vårt forslag er campingtur. I bursdagshelga di. Mål: Porsanger og Midnattrocken. Vi har også slowmo-tempo og tidlige kvelder siden jeg og bror også skal være med. Campingvogn låner vi av bestefar så dere får ett eget sted og bo. :D

Anniken sa...

Oi, det var et veldig bra turforslag! Jeg kan ikke si ja akkurat nå, vi får se hvordan våren blir først, men det høres uten tvil veldig gøy ut:):)

Legg inn en kommentar