onsdag 8. februar 2012

Get ready for the judgement day

I morgen er det Dommedag! Og da refererer jeg ikke til noe religiøse greier, eller til mayanes spådommer om jordens undergang i 2012, men til min egen personlige dommedag. Dagen hvor dommen i tvisten mellom meg og kreften faller. Vi kjemper begge vår livs kamp, og begge bruker alle virkemidler for å vinne. Jeg forventer en knusende dom. Det blir meg eller kreften. En av oss vil stå igjen ruinert. Vær så snill og ikke la det bli meg.

Selv om jeg føler meg ganske avslappet nå, har jeg brukt de siste månedene på å lure på utfallet av morgendagen. Jeg kan med god margin si at jeg aldri har vært så nervøs for noe i hele mitt liv. Opp til i forrige uke har det vært deilig at Dommedag har vært så langt unna. Måneder og uker har fungert som en komfortabel buffer mot eventuell skrekk og gru. Den siste uka derimot, har jeg bare villet ha det overstått. Jeg har hver dag vært inne på tanken om å ringe Radium og lirke resultatet ut av noen som kan finne det ut, før timen i morgen. Men så har jeg alltid ombestemt meg og heller tenkt at hvis jeg ikke finner ut av det på forhånd, har jeg faktisk ekstra tid. Tid som er upåvirket at resultatet. Tid som kan brukes til noe hyggelig.

For dagen før dagen har faktisk blitt brukt på optimal måte; på kurs i mindfulness på Ullevål sykehus. Jeg skal skrive mer om det i et annet innlegg, men kort fortalt handler det om oppmerksomt nærvær. At man er tilstede her og nå, og ikke forsvinner inn i for eksempel bekymringer om fremtiden. Dagen i dag trenger ikke å være pyton fordi man er redd for at morgendagen blir det. Så i kveld skal Erlend og jeg kose oss med film og god mat. Det blir bra. Lev mens en kan!

Hvordan tror jeg det går? Jeg tror det går bra. Jeg føler meg så bra! Ulempen er bare at det ikke er noen som helst garanti for at jeg faktisk er det. Hvis kreften vinner denne runden, blir jeg så knust at jeg faktisk ikke tør å tenke på det. Men hvis det er jeg som stikker av med seieren... Noen ganger kjenner jeg bittelitt etter på hvordan det vil være, og da bobler det opp en følelse så vill og glad at jeg bare må stenge den inne igjen. Min største drøm i livet er å kunne slippe den følelsen ut.

Timen er klokka ett i morgen. Bloggen kommer til å bli oppdatert en gang iløpet av dagen. Fram til da får dere hygge dere med denne dommedagskabareten (skikkelig merkelig, I know, men den passet så bra inn):

13 kommentarer:

Stine H. Brattland sa...

Lykke til i morra! (høres kanskje sært ut, men jeg tenker masse på deg, selv om jeg bare har møtt deg den ene gangen med Ælen i Trondheim på sommeren 2012, jeg blond og høygravid, om du husker) Krysser fingre oær og knær og armer og bein for at kreftbalrogen er sparket til helvete vekk! Husj, ut med seg. Og igjen, masse lykke til i morgen!

Anonym sa...

LYKKE, LYKKE, LYKKE til i morgon. Har fulgt din blogg siden i sommer, da jeg selv fikk diagnosen; brystkreft Her2 pos. Du er utrolig til å beskrive dine opplevelser og følelser her på bloggen. Du er en ressurs for mange av de som har fått kreft diagnose, selv om ikke vi alle har den typen som du har har vært igjennom. Ønsker deg og Erlen lykke til.

Anonym sa...

Lykke til i morgen, Anniken! Hilsen Eirin, Fredrikstad

Anonym sa...

Kjære deg. du er så flink tilå beskrive hva du tenker. Samtidig er du kontrollert her på bloggen. jeg tror jeg aner hva du går gjennom. Har hatt sykdommen selv og det er et sant helvete med resultater av prøver og diverse. Det gir angst rett og slett. Men: detti går bra! Jeg krysser fingrene! Og sender fortsatt bønner oppover. Det kan ikke skade? Stor kos fra marit, med en datter på din alder

Jeanett sa...

Lykke, lykke til, nok en gang! Måtte denne dagen gi deg det du fortjener!!!!

Lillian sa...

Jeg skulle ha sendt deg en mld, men den ene dagen denne måneden som det virkelig gjaldt, klarte jeg å glømme mobilen i klesskapet. Jeg krysser fingre og tær og det som er på at det skal gå bra, og sender all den gode energien jeg kan oppdrive opp til deg. Vi vil alle at detta skal gå veien, og jeg har troa sammen med deg! Er her uansett. Heia dere to! Lykke til og break a leg (mye bedre enn kreften;)

Klem fra Lillian B.R.

Anonym sa...

You are the Champion <3
Sender dere begge to positive tanker og holder dere i hånda.
Stor klem fra Nina og gubben

Anonym sa...

Gode tanker sendes i bøtter og spann!

LoveAndLight sa...

God klemmer og positive energi + masse kjærlighet sendes fra Adam og meg. Vi tenker masse på deg (og Erlend :) ) ...Og trua mister jeg aldri!!

Anniken sa...

Joda, jeg husker deg! Jeg er jevnlig i Trøndelag, så vi møtes kanskje igjen? Hadde vært hyggelig. Takk for fin kommentar.

Anniken sa...

Takk for veldig fine ord:)

Anniken sa...

Takk for fin kommentar:)

Anniken sa...

Tusen takk for fine kommentarer og lykkeønskninger! Det gikk jo bra!!! Hihi, kan fremdeles ikke tro det:)

Legg inn en kommentar