tirsdag 28. februar 2012

Ut på tur #7: Akerselva (del 1)

Fredag meldte våren sin ankomst. Sola skinte, det surklet og sildret overalt og fuglene sang. Våryre mennesker kom frem fra vinterdvalen, og fylte byen med god stemning. Vi kledde på oss vårjakkene og tok fatt på ukas tur, denne gangen langs Akerselva.


Vi startet i Nydalen for å følge elva nedover. Der oppe var det ennå ganske kjølig.



Litt lengre nede varmet sola ordentlig


Endene fikk litt snacks på veien



Det er gangsti langs så og si hele elva


Erlend strålte om kapp med sola


Skikkelig vårvær altså


Da vi kom til Grünerløkka, avsluttet vi turen på favorittcafeen min, Cocoa.


Coffee, Tea? Or Me?

Cocoa er rett og slett en kakaobar! Dermed forstår dere kanskje hvorfor jeg trives så godt der. Dette var første gang tilbake på stamstedet mitt etter behandlingen i høst, og det var et godt gjensyn.

Turen langs Akerselva passet perfekt i forrige uke, da jeg var litt redusert etter alt for mye aktiviteter. Den var ikke så lang, forgikk i meget rolig tempo og tærte ikke på den slitne kroppen min. Noen ganger er det viktig å roe ned og spare på kreftene, slik at overskuddet kan komme tilbake.

Jeg håper vi snart får en ny forsmak på våren, for den gjorde veldig godt for kropp og sinn. Nå som sola blir sterkere og sterkere fremover, er det viktig for kreftpasienter og kreftoverlevere å smøre seg med solkrem. Helsepersonellet er, etter min erfaring, ikke alltid like flinke til å opplyse om dette, men veldig mange cellegifter kan i kontakt med sol danne pigmentflekker på huden. Disse er permanente og veldig kjedelige å gå rundt med resten av livet. Jeg har sett folk som har huden full av brune striper fordi de har sittet i sola og klødd seg mens de har gått på cellegift. Selv har jeg fått noen pigmentendringer på kroppen, til tross for at jeg ventet lenge etter den første behandlingrunden med å sole meg. Jeg anbefaler dermed å høre med legen om din cellegift kan føre til endringer i huden ved kontakt med sol. Og husk at bestrålt hud overhodet ikke skal være i kontakt med sol i minimum 1 år etter endt behandling.

Selv smører jeg meg inn med solfaktor 30 med en gang sola titter fram. Ulempen med høy faktor er at huden blir så fet og glinsende. Ikke spesielt delikat med andre ord (ihvertfall ikke i ansiktet). Er det noen som vet om en solkrem med høy faktor som ikke har denne ulekre effekten? Isåfall: Let me know.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for atter hyggelig lesning og flotte bilder ;-) Tro det eller ei, men Nivea Sun Lotion eller Nivea Sun Spray - begge har solfaktor 30. Jeg bruker Lotion ellers sprayer jeg både hit og dit - typisk meg skjønner du. Den trekker fort inn i huden, gjør jobben sin og du blir bærre lækker, ikke glinsende.
Nå skinner sola og jeg har vært på rusletur med solfaktor 30, på tide å mekke litt mat til min kjære kommer fra jobb. God middag til dere.

Anonym sa...

Kan anbefale på det sterkeste Elizabeth Arden eight hour sun defence stick. Jeg brukte den mye i fjor sommer/vinter med solfaktor 30. Tror det er kommet en nå på solfaktor 50. Finnes ikke klissete. Du bare smører på med stiften :-) og slipper klissete fingre. Liten og lett å ha i lommen.....

Anonym sa...

Hei. Så fint det så ut i Oslo i dag, og så koselig det hørtes ut å være på tur med en så deilig avslutning!


Marit

Anonym sa...

Hei solskinnsjenta :-)
Enig med dama som bruker Nivea, den ble forresten best i test og det beste er jo at det er halve prisen i forhold til 'de fine merkene'.
Cocoa vet jeg alt om, elsker alt med smak av sjokolade.
I dag er dagen vi jentene kan fri, ned på knærne og la det stå til :-D

Anonym sa...

La Roche Posay på apoteket har mange ulike konsistenser tilpasset ulike hudtyper, dog litt dyre!

Anonym sa...

Hva du enn velger Anniken, så pass på at solkremen IKKE inneholder PARABEN (konserveringsmiddel) det stoffet har jo vist seg å være 'farlig'. Produsentene av div. kremer/kosmetikk fjerner nå dette stoffet, men jeg sjekker alltid på innholdsfortegnelsen likevel.

Anniken sa...

Ja, det billigste kan være det beste. Takk for tips! Så herlig å høre om rusletur i sola. Det er min favoritt.

Anniken sa...

Den har jeg ikke prøvd før, men den skal jeg sjekke ut. Liker at den er liten og lett å ha i lomma. Takk for tips!

Anniken sa...

Ja, det var en fin dag og en fin tur:)

Anniken sa...

Takk for solkremtips. Så du er Cocoa-fan du også;) Ble det noe frieri eller?

Anniken sa...

Den har jeg, men jeg syns den er fet jeg. Men kanskje jeg har kjøpt feil for min hudtype...

Anniken sa...

Ja, Forbrukerrådet har advart mot flere hormonforstyrrende stoffer som mange kremer er proppet med, mens for eksempel apoteket på Radiumospitalet sier at det ikke er noe å bry seg om. Jeg velger hovedsaklig å unngå dem (uten å bli helt på tuppa)

Anonym sa...

Cocoa-fan det er meg ;-)
Vi er gift allerede, men jeg benytter enhver anledning til å gjøre det ekstra kos på en hverdag, så denne gangen fridde jeg 29.2 og fikk JA! Sist var det han som fridde og da svarte jeg JA, som du skjønner :-D

Anonym sa...

Ikke for å starte en evig lang parabendebatt, men: parabener fins i et utall varianter, forekommer naturlig i kjøtt og div andre matvarer ( er det farligere å smøre de på huden enn å innta de?), og de tre som er vist å kunne potensielt være skadelig er stort sett ikke i bruk. Parabener er brukt som konserveringsmidler i årtier uten forskning som viser at mennesker har blitt påvirket.

Anniken sa...

Nei, jeg vet helt ærlig ikke helt hva jeg skal tro. Det er så mange påstander i media rundt dette temaet at jeg blir helt forvirret. Men jeg tenker at det er med parabener og andre hormonforstyrrende stoffer som med alt annet her i livet: Litt gjør kanskje ikke så mye, mens mye kan være skadelig. Så hvis det står to hudkremer foran meg og den ene er med parabener og den andre uten, tar jeg den uten. Men det er vel bare en smakssak.

Legg inn en kommentar