fredag 9. mars 2012

Gratis fysioterapi

Her om dagen var jeg på cafe med ei som tidligere har hatt Hodgkins lymfom og som også har gjennomgått en stamcelletransplantasjon. Hun spurte meg om hvordan jeg trente for å få tilbake muskelmasse og kondisjon. Jeg fortalte om treningsprosjektet på Ullevål og turprosjektet til Erlend og meg. Og så forklarte jeg at de dagene jeg ikke trener, har jeg alltid "dagens trim", som oftest består av en lett gåtur. Så det blir noe fysisk aktivitet hver dag.
- Hva med fysioterapi da?
- Ja, hva med det?
- Hvorfor går du ikke til fysioterapeut?
- Burde jeg det?
- Du har krav på det! Etter en stamcelletransplantasjon har du krav på 6 måneder med gratis fysioterapi.

Jeg er så lei av å ikke bli informert av helsepersonell om hva jeg har krav på! Dette er ikke akkurat første gangen jeg får høre viktig informasjon av erfarne (eks)pasienter. I 8. etg på Radiumhospitalet er det lymfekreft det går i. Kan det være så vanskelig å slenge sammen et lite hefte hvor det står hva lymfompasienter har krav på før, under og etter behandling? Så kan alle få utdelt heftet når de kommer til avdelinga, og dermed bli informert.

Inntil det skjer kan det være nyttig for lymfompasienter og pårørende å lese "Nasjonalt handlingsprogram med retningslinjer for diagnostikk, behandling og oppfølging av maligne lymfomer". Det er et omfattende verk som har til hensikt å "bidra til at det offentlige tilbudet i kreftomsorgen blir av god kvalitet og likeverdig over hele landet". Målgruppen er primært diverse yrkesgrupper innen helsevesenet, men innholdet er også rettet mot pasienter og pårørende som søker informasjon om behandling og tilgjengelige tjenester rundt lymfomer. Det er viktig å påpeke at det som står der ikke er rettslig bindende for mottagerne (altså oss), men skal være styrende for de valg som tas av helsepersonellet. Jeg anbefaler dere å titte i innholdsfortegnelsen og se om dere finner noe interessant dere vil lese om. I kapittel 8 står det mye om psykisk og fysisk behandling. Der fant jeg ut at i tillegg til fysioterapi, kan jeg også få mulighet til veiledning av idrettspedagog i forhold til fysisk aktivitet. Kjekt å vite! 

Men gratis fysioterapi har jeg altså, på grunn av stamcelletransplantasjonen, krav på. Tidligere i uka troppet jeg opp hos fastlegen og spurte om henvisning. Han var ikke vanskelig å be, så nå skal jeg snart til fysioterapeut. Det blir godt å få et individuelt opplegg som er tilpasset meg og mitt funksjonsnivå.

Har dere eksempler på noe dere plutselig fant ut at dere hadde krav på, men som dere ikke hadde blitt informert om av helsepersonell?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Utgifter til tannlege hvis sykehuset bekreftet hvilke cellegiftkurer jeg hadde hatt, som kunne skade tennene pga munntørrhet f.eks. Da fikk jeg 90% refusjon av HELFO :-) Ellers fikk jeg all mulig info på sykehuset og takk for det.

Anonym sa...

Har bare en liten rettelse: Du har krav på inntil 6 måneder gratis fysioterapi, og hver henvisning gjelder for 24 ganger. Hvis du skal dit flere enn 24 ganger i løpet av de 6 månedene, må du bare få en ny henvisning fra fastlegen :-) Hilsen en jente som har god kjennskap til fysioterapi etter kneoperasjon ;-) Synes forresten denne blogge er utrolig bra! Du skriver fantastisk, ble helt oppslukt og har lest hvert eneste innlegg!

Anniken sa...

Ja, det har hørt er mulig, men jeg ante ikke at man kunne få så høy refusjon. Takk for tips:)

Anniken sa...

Aha, skjønner! Da hadde jeg misforstått. Takk for oppklaring:)

Og så hyggelig at du liker bloggen min:)

Anonym sa...

Hei Anniken!
Det er visst litt avhengig av hvilke satser tannlegene har i forhold til satsene som dekkes av HELFO. Tannleger har dessverre ikke faste priser. Min tannlege er der i mot moderat tydeligvis. Min tannbehandling kom på kr 7.670 og jeg fikk refundert kr 7.460 av HELFO.
Ha en flott dag i sola :-)

Anniken sa...

Takk for informasjon! Kan komme godt med når jeg skal til tannlegen etter hvert. Fin dag til deg også:)

Legg inn en kommentar