mandag 26. mars 2012

Ut på tur #11: Botanisk hage

I forrige uke hadde vi veldig lite tid til å gå på tur. Jeg skulle dra til Sørlandet på torsdag, så vi bestemte oss for å ta en enkel tur på onsdag. Da Erlend kom hjem fra jobb dro vi til botanisk hage for å lete etter våren.


Det hadde vært strålende sol hele dagen, men akkurat i det vi gikk ut ble det overskyet. Typisk.


Vi tok med oss middag på tur. Siden immunforsvaret mitt fremdeles ikke er helt topp, kan jeg ikke spise rå fisk. Jeg måtte dermed nøye meg med "jukse-maki", uten fisk i det hele tatt.


Sola trengte så vidt igjennom skylaget



Godt med litt kaffe etter maten


Selv om det sikkert var 13 grader ute, var jeg nødt til å gå med hansker på grunn av nerveskader i fingrene etter cellegiften. Legene har kalt problemet både polynevropati og Raynads fenomen. Det går ut på at blodtilførselen til fingre og tær nesten kuttes ved litt vind eller kulde, og gir smertefulle "likfingre". Heldigvis er det blitt litt bedre med tida.


Selv om parken ikke stod i full vår enda, fant vi tegn på at den er i komminga.

Det var i grunnen veldig hyggelig å ta en middagsdate i parken en ettermiddag midt i uka. Man trenger ikke alltid å gjøre en dagstur ut av det. Nå gleder vi oss til parksesongen starter for alvor. Oslo, sol, park, grill. Ah, hører dere hvor fint det klinger?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Klinger som musikk i mine ører!
Anniken, du er så utrolig god!
Det er en stund siden jeg har vært innom bloggen din nå.. Men herlighed.. Jeg blir målløs av ditt mot og engasjement!!
Selv om det er vanvittig lenge siden vi har sett/snakket sammen så kjenner jeg deg godt igjen fra gilde år i Holum:-)
Ville bare si hei, og stå på gode du!!
Klem fra
Inger

Anonym sa...

Det er bare SÅ vakkert i botanisk hage. Skulle ønske dere hadde fått med dere de to veksthusene, som ble bygget i 1868 og 1876, med tropiske planter, bl.a fra Amazonas. Det er lov å ta en tur til :-) Hendene mine og ikke minst føttene krever varme, polynevropati her også, men jeg kan trøste deg med at det blir bedre etter hvert, men det tar tid, dessverre. Ha en god uke og kos dere i vårværet. Vi skal på påsketur til Risør, noen venner har hytte der, jeg gruegleder meg, det blir langt fra min daglige rytme vet du.
Klem fra Cocoa

Anniken sa...

Hei Inger og takk for fin kommentar. Hyggelig å høre fra deg her inne. Håper alt står bra til med deg:)

Anniken sa...

Veksthusene var stengt da vi var der, men det blir nok en tur til i løpet av året ja.

God tur til Risør! Jeg kan også kjenne bekymringene tårne seg opp hvis ikke jeg helt vet hva jeg går til. Utrolig kjipt, for var aldri sånn før. Men det blir vel bedre etter som formen blir bedre:)

Lillian B.R. sa...

Du ser flott ut Anniken!

Anniken sa...

Takk! Nå er lua kastet også, så nå er det ikke lenge før at ingen kan se jeg har vært syk.

Anonym sa...

Hei!
Har fulgt bloggen din lenge og beundrer din stå på vilje. Jeg har også kastet lua, men klarer ikke å gå opp i vekt, så jeg ser ikke så syk ut lenger jeg heller, men puslete :-(
Hvordan orker du alle de lange turene? Gi meg oppskriften, det ser ut som det bare er jeg som kun orker en tur i post- og søppelkasse.
Hilsen fra Lise

Anniken sa...

Hei Lise

Når det gjelder vekta har jeg et tips: styrketrening og energirik mat (for eksempel avokado, nøtter, grovbrød og laks. Ja, og så må du huske proteiner som for eksempel bønner, linser, egg, fisk osv.. De er gode for å bygge muskler). Styrketreninga gir deg muskler, som veier en del, og den energirike maten kan gjøre at du ikke tar av deg ytterligere når du begynner med styrketreninga.

Når det gjelder turene, så er oppskriften å begynne i det små. I begynnelsen klarte jeg nesten ikke å stå på beina, så da var en tur i sykehusganga mer enn nok. Da jeg kom hjem øvde jeg meg på å klare trappa opp til leiligheten. Da det gikk fint tok jeg meg en liten tur ut på gata, og så videre. Nå klarer jeg fint å gå en halv time hver dag i ganske høyt tempo. Men, jeg har trent så og si hver dag for å komme dit. Så vær tålmodig og ikke gi opp, så er du også snart ute på langtur:)

Lykke til!

Anonym sa...

Hei igjen Anniken!
Tusen takk for mange gode råd. Jeg fikk med meg noen brosjyrer med matoppskrifter fra sykehuset, men din kostholdsplan går de brosjyrene en høy gang :-) I ettermiddag skal vi ut å kjøpe ergometersykkel, da har jeg tenkt å sykle mens jeg ser på TV f.eks, jeg kan jo late som om jeg er på påsketur pr sykkel :-) Kanskje jeg blir sterk nok til å bruke sykkel utendørs etter hvert, i tillegg til turgåing. Jeg gir ikke opp, men er nok sliten og puslete pga kalorimangel også.
Takknemlig hilsen fra Lise

Anonym sa...

Jeg vil også komme med en kommentar til deg, Lise og andre i samme situasjon, 'alle' leser jo Annikens blogg :-) Takk Anniken! Har du fått sjekket stoffskiftet, jeg hadde altfor HØYE verdier og går nå på tabletter. Er mye mindre sliten, energien og lysten på mat er på vei tilbake dag for dag, om en stund er jeg Superwoman :-)

Legg inn en kommentar