tirsdag 17. april 2012

Oslo Health Challenge

I helgen inviterte Ungdomsgruppen i Kreftforeningen (UG) og IKT Norge til en 48 timers workshop, kalt Oslo Health Challenge, for å finne løsninger som kan lette unge kreftpasienters hverdag. Dyktige designere, programmerere, forretningsutviklere, og UG'ere gikk sammen om å lage digitale produkter og tjenester som dekker reelle behov. Behovene var det vi fra UG som stod for å formidle. Jeg hadde dessverre ikke mulighet (eller nok energi) til å være med på helga, så dermed ble det på forhånd laget en film hvor jeg fortalte om min og Erlend sin historie og om våre utfordringer under sykdomsperiodene, sett fra mitt pasientperspektiv.





På selve workshopen presenterte Erlend historien vår, og utfordringene som har fulgt med den, fra sitt pårørendeperspektiv:





Dette var med på å sparke helgen i gang, og gav inspirasjon til helt fantastiske resultater. Workshopen var formet som en konkurranse, hvor førstepremien er å legge frem konseptet sitt for først Kreftforeningen, og så senere for europeiske helsetopper på EU-konferansen eHealth i mai. Det er altså rimelig gode sjanser for at den beste ideen kan bli realisert. Første- og andreplassen gikk til to grupper som hadde utviklet hver sin mobilapp. Siden det var utrolig jevnt mellom de to beste løsningene, får begge lagene bak dem lov til å presentere produktet sitt for de store helsetoppene. Jeg vet ikke om jeg kan gå så veldig inn på hva slags apper det er snakk om, men jeg kan si at begge to hadde gjort min hverdag både bedre og enklere, hadde jeg hatt tilgang til dem da jeg var syk.

Det var et innslag om workshopen på kveldsnytt på fredag. Trykk her, og spol ca 2.30 minutter ut i sendinga for å se det.

Erlend var hovedsakelig med på utviklinga av appen som kom på andreplass, og han har vært helt i hundre hele helga. Han kom hjem litt over tolv natt til lørdag, og snakket som en foss om alt han hadde opplevd helt til klokka var over ett. Så engasjert var han! Og engasjementet ble ikke akkurat mindre etter som appen utviklet seg i løpet av helga.

Jeg er så imponert over resultatene av denne workshopen! Hvis en av appene som skal presenteres blir realisert, skal jeg helt sikkert være tidlig om å informere dere om det her på bloggen.



2 kommentarer:

Silje sa...

Fantastisk!!!

LoveAndLight sa...

Så utrolig bra :D Er det noe steder man kan se det du fortalte?
klem

Legg inn en kommentar