onsdag 25. april 2012

Spennende tider

Nå er legen jeg kjenner best endelig ferdig i forskningspermisjonen sin, så i går fikk jeg komme på kontroll til ham. Det var jeg veldig glad for! Kontrollen gikk egentlig greit, hverken blodprøvene eller den fysiske undersøkelsen viste tegn til kreft. Men han stusset også på nattesvetten, som jeg fortalte om i forrige innlegg. I forrige uke våknet jeg dyvåt flere netter på rad, mest sannsynlig på grunn av at jeg var syk, men jeg har hatt flere episoder tidligere også. Nå skal det sies at jeg har fått så mye cellegift at jeg har havnet i overgangsalderen, og overgangsalderen fører som kjent ofte med seg både hetetokter og nattesvette. Både legen og jeg tror at det er den bakenforliggende årsaken, men for å være på den sikre siden sendte han meg på røntgen for å ta bilde av brystregionen, hvor kreften min tidligere har vært lokalisert. Han skal også snakke med en hormonspesialist og høre hans synspunkt på saken. Så skal han ringe meg i neste uke for å gi meg resultatet av røntgenbildene og for å informere meg om veien videre. Mest sannsynlig lar vi det hele ligge til neste kontroll, som er i juli, eller så tar vi CT-bilder allerede nå for å få sjekket ordentlig opp i det. Selv tar jeg det hele foreløpig med knusende ro. Jeg gidder rett og slett ikke å stresse meg opp over det før jeg vet noe mer.

Dessuten har jeg ikke tid til å være nervøs for kreft når jeg har en dag som i morgen foran meg. I morgen skal jeg nemlig på God Morgen Norge og snakke om en sak jeg brenner for: kreft og fysisk aktivitet. Anledningen er at det senere på dagen skal åpnes et nytt Pusterom (treningsrom for kreftrammede) på Ullevål. Dere som har fulgt bloggen en stund vet at jeg har vært deltaker på et treningsprosjekt på det gamle Pusterommet, og det er her jeg kommer inn i bildet. Det er Aktiv Mot Kreft som står bak det nye Pusterommet. Marit Bjørgen har donert penger til dette rommet. Bjørgen, en lege og jeg skal dermed intervjues om kreft og fysisk aktivitet. I tillegg skal fysioterapeut Guro, som jeg kjenner fra treningsprosjektet, holde en liten treningssesjon for kreftrammede, deriblant min venninne Kate. Vi er veldig spente på i morgen alle tre. Selv er jeg mest spent på om cellegift-hjernen min skal gjøre seg gjeldende og føre til at jeg streiker helt under intervjuet. Jeg har ikke mye lyst til å bli sittende og si "eeeeh.....eeeeeh.....hva sa du egentlig?" på live tv. Men hvis det skjer, så skjer det. Det er jo ikke verdens undergang.

Jeg lurer på om jeg kommer til å få sove noe i det hele tatt i natt! Dette er langt utenfor min komfortsone, men jeg har veldig lyst til å benytte sjansen til å belyse et tema jeg brenner så inderlig for. Så tune inn på TV2 i morgen tidlig, og hør oss snakke om en veldig viktig sak! Jeg vet forresten ikke helt når i programmet vi kommer, men vi skal møte i studio klokka syv, og så skal det visst gå slag i slag derfra.

Senere på dagen skal jeg holde en liten tale under selve åpninga av Pusterommet. Hvordan jeg skal få til både å være på TV og holde en tale foran masse mennesker når jeg har så lite energi, aner jeg faktisk ikke. Men jeg lever under mottoet: Har jeg kommet meg igjennom kreftkjøret to ganger, klarer jeg alt! Livet er for kort til å ikke ta sjanser. Det skal nok uansett gå på et vis. 

Ønsk meg lykke til! 

7 kommentarer:

Anonym sa...

Dette fikser du som alt annet, Anniken! Go for it!!

Anonym sa...

Lykke til i morgen - jeg har desværre kun NRK på mit tv.
Er sikker på at du klarer det hele med bravour :-)
Knus Maria

Anonym sa...

Takk!
Litt spenning får vi visst på veien ettersom vi går, enten vi vil eller ikke, men pytt.
Da blir det TV2 i morgen tidlig på meg. Tenk at nå kan jeg si at jeg nesten kjenner en 'kjendis' ;-)
God klem fra Cocoa - dette greier du!

Anonym sa...

Heia, heia! Ta gjerne et bilde eller to til fanklubben slik at vi kan se det her på bloggen :)
K.

Anonym sa...

Lykke til -og fantastisk at det ikke var spor etter kreften! Voksen spl. student

LoveAndLight sa...

You go girrrrrrl!! You rock!! :*

Anniken sa...

Takk for alle lykkeønskninger og heiarop:) De kom godt med!

Legg inn en kommentar