onsdag 9. mai 2012

Nå er det vår!

Jeg har det bra. Livet går fremdeles opp og ned, men i det store og det hele har jeg det bra. Jeg har fått tilbake såpass med energi at jeg orker å være med på ting. Og selv om jeg må være veldig selektiv og takke nei til masse fordi energien min ikke rekker til alt jeg vil være med på, så er ikke det så farlig. Jeg er bare takknemlig for at jeg kan være med på noe i det hele tatt.

Etter en hard høst og vinter er det endelig vår - også i forholdet mellom Erlend og meg. Alt dreier seg ikke lenger kun om kreft og bivirkninger. Jeg begynner å få tilbake livet mitt, han har fått tilbake livet sitt, og sammen blomstrer vi. Vi snakker om helga, sommerferien og bryllup. Fremtiden ligger foran oss. Og vi tror på den.

Av og til får jeg sånne øyeblikk hvor det går opp for meg hvor heldig jeg er. "Tenk at jeg kan gå her på gata i dette fine været". "Så fantastisk at jeg har matlyst og kan spise uten smerter". "Tenk at jeg er så i form at jeg kan drive med frivillig arbeid og dermed være til nytte for noen". Da blir jeg så glad at det kribler i hele meg.

Hvis jeg vil kan jeg snu på det. Jeg kan gi deg sikkert 100 grunner for å deppe. Jeg trenger ikke å grave dypt for å finne sorg og fortvilelse over alt jeg har mistet gjennom kreftdiagnosen: energien min, fruktbarheten min, evnen til å konsentrere meg over tid, tid jeg skulle brukt på å utdanne meg og så videre. Noe av det får jeg kanskje tilbake etter hvert som tiden går, noe er borte for alltid.

Men selv om kreften har tatt mye fra meg, har den også gitt meg mye - blant annet livsvisdom. Jeg har forstått at man utmerket godt kan ha et fint liv, selv om det ikke ble helt slik du trodde det skulle bli. Det handler om hvordan du velger å se på det. Sola kan skinne selv om mesteparten av himmelen er dekket av skyer. Og jeg velger nesten alltid å fokusere på sola, selv om den av og til er helt tildekket. Det er rett og slett fordi jeg ikke gidder å kaste bort livet mitt på å ha det kjipt. Jeg har vært igjennom utrolig harde prøvelser. Nå er det nok. Nå er det vår!

2 kommentarer:

Jeanett sa...

Fantastisk<3<3<3

Silje sa...

Våren er fantastisk! Vi får mye gratis av alt det positive som denne årstiden bringer med seg! Nyt det fullt og helt! Du er enestående!!! Klem

Legg inn en kommentar