lørdag 21. juli 2012

Lyst til å teste ut en app?

I april skrev jeg om Oslo Health Challenge og om utviklingen av en app som skal lette kreftpasienters hverdag. Nå holder appen på å bli realisert, og gjengen som utvikler den (deriblant Erlend) trenger en pilotgruppe til utprøving av konseptet fra midten av august. Kort sagt skal den fungere som en slags hjelpesentral for daglige gjøremål. Da jeg var syk var det utrolig mange som sa at vi bare måtte si i fra dersom vi trengte hjelp til noe. Og vi trengte hjelp med alt fra matlaging til innkjøp til henting/bringing på sykehuset til husvask - men vi fikk oss liksom ikke til å spørre om det. I etterkant ser vi at det ikke var særlig smart å skulle klare alt selv, men der og da virket det så voldsomt å forstyrre andre i hverdagene sine for å ta seg av oss. Heldigvis var det noen som plukket opp at vi slet og kom oss til unnsetning, men ikke alle er så heldige. Det denne appen gjør er at hver gang noen sier "bare si i fra hvis jeg kan hjelpe til med noe", kan man invitere dem til å laste ned appen og så organiserer den tilbudet og etterspørselen etter hjelp. Hvordan den fungerer i detalj får dere vite dersom dere ønsker å være med i utprøvingsperioden. Appen er helt genial, og jeg skulle virkelig ønske den var utviklet og tilgjengelig da jeg var syk. Er du interessert kan du lese mer på UG sine nettsider.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei begge to :-)
Det virker som et flott tiltak, men jeg tror venner og familie vil føle seg presset til å hjelpe når det blir så 'offentlig', de blir redde for å IKKE melde seg f.eks og kanskje ønske at de ikke har en app. Verden går videre i en sykdomsperiode, utenfor vår sfære og våre nærmeste har mer enn nok med sitt. Det er ikke det at de ikke VIL, men i vår alder er det studier, jobb ved siden av, kanskje har de småbarn osv. Min mor og far er skilt og har begge begynt 'på nytt' med småbarn f.eks. Jeg selv benyttet meg av Frivillighetssentralen i kommunen og da visste jeg at de ville av fri vilje og hadde tid. Bare noen tanker en sommerkveld.
Lykke til med prosjektet, kanskje tiden vil vise at dere gjør det rette, det håper jeg.
God sommer fra framdeles kreftfrie, Nina :-)

Anniken sa...

Hei Nina. Takk for interessante synspunkter. Jeg er enig i at mange har mer enn nok med sitt - det var hovedgrunnen til at vi ikke turte å be om hjelp. Vi ønsket ikke å bry folk, fordi vi var redde for at de skulle sette himmel og jord i bevegelse for å få til å stille opp for oss når de egentlig ikke hadde tid. Men poenget med appen er at man bare spør dem som tilbyr seg å hjelpe om å laste den ned. Og hvis noen tilbyr seg å hjelpe når de egentlig ikke har tid, så blir jo det deres problem. I tillegg så fungerer den slik at hvis en venninne kun har mulighet til å hjelpe til med innkjøp, mens hun ikke kan tenke seg å hjelpe til med middagslaging, så får hun kun spørsmål om innkjøp. På den måten får hun ikke spørsmål om å bidra med oppgaver som hun ikke kan tenke seg å utføre.

Var interessant å høre at du hadde benyttet deg av frivillighetssentralen. Det er jo også et godt tips til folk som kunne trenge en ekstra hånd.

God sommer videre:)

Legg inn en kommentar