onsdag 4. juli 2012

Prosjektlansering: Sjukt Sprek

Jeg har snakket en del om et treningsprosjekt jeg det siste halve året har vært med Ungdomsgruppen i Kreftforeningen å utarbeide. 30. desember 2011 var jeg ferdig stamcelletransplantert og bestrålt, 17. januar 2012 hadde prosjektgruppa sitt første møte. Jeg var så sliten etter behandlinga at jeg måtte ligge på en matte på gulvet mens vi utarbeidet de første linjene for treningstilbudet, men jeg brant så inderlig for å få det i gang at jeg måtte bare være med. Derfra har både formen min og ambisjonene våre for prosjektet steget, og jeg er så stolt over å endelig kunne presentere det vi har jobbet så hardt for de siste månedene:


Sjukt Sprek er navnet på et nytt treningstilbud for unge kreftoverlevere. I første omgang kjøres det som et pilotprosjekt i Osloområdet fra høsten 2012. Året etter skal det utvides til hele landet. Vi skal trene sammen to ganger i uka mot et årlig felles mål. Målet for 2012/2013 er å bestige Galdhøpiggen. Underveis skal vi ha det utrolig kult sammen. Jeg kan nevne stikkord som klatring, svømming, sirkeltrening, padling, Oslo Marathon, sponsede treningsklær og idrettskjendiser som gjestetrenere. Ta en titt på prosjektets blogg www.sjuktsprek.no og les mer om hva det går ut på. Bloggen skrives og drives av meg, så jeg blir veldig glad om dere legger igjen en kommentar om hva dere syns om prosjektet mens dere er der inne.

Har du lyst til å være med? Eller kjenner du noen som du tror kunne tenke seg det? Til høsten 2012 søker vi unge kreftoverlevere i Oslo og omegn som er ferdigbehandlet for sin kreftdiagnose, eller kronikere som anbefales å være i fysisk aktivitet. Man må i utgangspunktet være mellom 15-35 år. Man trenger ikke å være i god form, men man må ha lyst til å bli det. Det er et krav at man er selvhjulpen, og i god nok form etter kreftbehandlinga til at det er forsvarlig å være med i en slik gruppe. Hvis man er nylig ferdigbehandlet anbefaler vi at man spør legen om han/hun råder en til å bli med på denne typen gruppetrening. Prosjektet begrenser seg ikke kun til de som er i en rehabiliteringsfase – vi vil ha med alle som vil! Så hvis man er ferdigbehandlet for mange år siden, men allikevel kunne tenke seg å komme i bedre form og bli kjent med andre unge kreftoverlevere som er glade i fysisk aktivitet, er de også selvfølgelig hjertelig velkomne.


Send en mail til sjuktsprek@gmail.com dersom du har spørsmål om prosjektet eller har lyst til å melde deg på.


Dette blir sjukt gøy!

6 kommentarer:

Anonym sa...

God dag flinke pike.
Først ros: Jeg står skolerett for sånne som deg og skulle ønske jeg var i aldersgruppen som kan delta, men jeg er for gammel.
Så ris: Du må ikke bruke ordet 'sinnsykt' kult. Å være sinnsyk er også en diagnose og det er IKKE kult, jeg har hatt det nært innpå meg.
God sommer fra eks lærer, som er kreftfri framdeles.

Anniken sa...

Takk for ros og ris. Setninga du refererer til er nå endret.

Du skriver at du er eldre enn målgruppa vår slik at du ikke kan være med på prosjektet. Vet du at det finnes mange gode treningsalternativ allikevel? Pusterommene (treningsrom ved sykehusene), treningskompis (kun i Trondheim foreløpig) og Aktiv på dagtid er alle veldig gode tilbud. Håper du finner noe som kan passe deg:)

Anonym sa...

Tusen takk for at du endret setningen.
Jeg er allerede med i 'Ut på tur, aldri sur'. Vi er en gruppe på 11 'gamlinger' av begge kjønn som møtes en gang i uka og går det vi orker, noen har vært syke og andre er med for bedre helse. Vi bor dessverre ikke i nærheten av en storby, men klarte allikevel å finne på noe selv. Flinke vi også! Når vi skulle til behandling måtte vi reise med Helsebussen, bra at den kjører her fra bygda.
Lykke til, ser du skal på kontroll den 10.7 - la ikke tankene på noe negativt styre deg, noe jeg heller ikke tror de gjør.

Anniken sa...

Så fantastisk at dere bare startet deres eget opplegg da det ikke fantes noe som passet for dere i nærområdet. Jeg blir så glad når jeg hører om så viktig og flott engasjement. Stå på videre!

Silje sa...

Er uendleig stolt over hva du og ungdomsgruppen har fått til! Dette er et genialt prosjekt, og jeg jeg gleder meg til nyheten om at det eksapanderer utover Oslos grenser :)

Anniken sa...

Ja, kanskje du kan være med å starte det opp på sørlandet? Eller du har vel kanskje hendene fulle framover;) Håper det blir en gruppe sørpå så du kan være med å trene iallefall.

Legg inn en kommentar