onsdag 25. juli 2012

Ut på tur #27: Trondheim

Rett etter kontrollen i forrige uke dro vi til Erlends hjemby, Trondheim. Det er nokså nøyaktig ett år siden jeg var der sist. Da hadde jeg nettopp fått bekreftet tilbakefallet, og vi brukte de siste dagene før behandlingen startet på å hygge oss i bartebyen. Denne gangen hadde vi heldigvis med oss langt triveligere nyheter.

Jeg har ikke fått vært så mye i Trondheim som jeg ønsker, på grunn av kreften (jeg har jo hatt kreft to ganger i løpet av de to-tre årene vi har vært sammen). Denne turen hadde derfor ett overordnet formål: å være sammen med Erlends familie.



Trøndersodd hjemme på kjøkkenet hos bestemor.



Innimellom alle familiebesøkene fikk vi tid til en liten shoppingrunde. Jeg finner alltid så mye fint i Trondheim! De har butikkene fulle av alt som er utsolgt i Oslo. Her har jeg kapret meg et par kule sko, som i tillegg er supergode å gå i. Bra kombinasjon, for etter behandlinga får jeg så lett senebetennelse i beina.



Vi spiste sunn, fresh, økologisk fast food på Persilleriet. Det smakte fantastisk! Det finnes et utsalg på St. Olavs Hospital også. Altså har både pårørende og ansatte ved sykehuset tilgang til noe annet enn Narvesenboller etter at kantina stenger. Dessuten har pasientene mulighet til å kjøpe seg noe sunt og næringsrikt de dagene sykehuskjøkkenet får det for seg at for eksempel pølser og cookies er et verdig måltid å servere på en cellegiftavdeling (Oh yes, det skjedde mens jeg var innlagt. Tragisk). En idé for sykehusene i Oslo å satse på noe lignende?



Økologisk is med spennende smak av safran og pinjekjerner fra Reins Kloster i Rissa.




Grå sommer over Lykkens Portal og de gamle trebygningene langs Nidelva.



Erlend lot ikke regn og kulde stoppe ham fra å nyte sommeren utendørs på verandaen.  "Trivelig", sa han. "Iskaldt", sa jeg. Sørlendingen i meg skrek på dette tidspunktet etter sol og varme.


Til tross for labert sommervær hadde vi det veldig fint de dagene vi var i Trondheim. Nå må helsa holde slik at det ikke blir så lenge til neste gang.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei på deg!

Godt å se deg sånn og høre at livet går rette veien! Stå på og nyt livet!!!

Klem Kari på Lhmr

Anonym sa...

Åh! Jeg er så glad for at du kan nyte livet og alle de fine turene i Norge! Koselig og fin lesing! Marit

Anniken sa...

Dette går veien ja! Håper du har en fin sommer:)

Anniken sa...

Så hyggelig du liker å lese om turene våre:) For oss er de definitivt ukas høydepunkt.

Silje sa...

Veldig koselig å følge dere på ferietur :) Er sikker på at du skal få mange gode turer til Trondheim i tiden som kommer! Syntes det var et utrolig koselig bilde av deg og Erlend på bestemors kjøkken :)

Anniken sa...

Takk for det:) Satser på mange fine turer til Trøndelag i tiden fremover ja. Gleder meg til å se deg snart!

Legg inn en kommentar