lørdag 18. august 2012

Ut på tur #24: Herøy (Helgelandskysten)

Det er dårlig med blogging for tiden. Hovedgrunnen er at Sjukt Sprek starter snart opp. Jeg har nettopp blitt leder av prosjektet, så det er travle tider. I tillegg har jeg mista kabelen som brukes til å overføre bilder fra kameraet til pc'en, så dermed får jeg ikke lagt ut "Ut på tur"-innlegg. Heldigvis hadde jeg allerede overført bildene fra den fantastiske Nordlandsturen tidligere i sommer, så her kommer "Ut på tur" nr 24. Enjoy!

I slutten av juni dro Erlend og jeg på ferie sammen med familien hans til Helgelandskysten – til paradis på jord! For et sted og for en natur. Vi ble hodestups forelsket i området.



På vei til hytta på Herøy. Klokka er ca 23.00 på kvelden. Se hvor lyst det er!



Vi holdt til i dette området ved havgapet.



Vi hadde en aktiv ferie med mange (nokså korte) turer:




På tur til Dønnesfjellet for å nyte utsikten. Erlend leker japansk turist og piller Dønnamannen på nesa.



Kveldstur



Sykkeltur med utsikt mot de syv søstre



Pause







På ridetur. Jeg er hestevant, men Erlend red alene for første gang. Han var en skikkelig tøffas og ble med gjennom steinur, over bratte åser og i galopp over sletter. Uheldigvis endte turen med et ublidt møte med asfalten da hesten hans ble skremt av en sykkel som velta. Heldigvis steg han rett opp på hesten igjen. "Fordi det ville karene i Bonanza ha gjort!"




Topptur



Vi sjekket ut servicetilbudet på øya:




På gårdscafeen 3 kalver 



Her står vi på en enorm kabeltrommel i en av de mest fantastiske butikkene jeg noensinne har vært i: Et Cetera på Herøy. Blomsterbutikken var så flott, hyggelig og kreativt utformet at jeg gikk bare rundt og gapte. Dessuten var servicen topp og enda litt til. Anbefales! 



Vi spiste mengder med god mat:




Lever av sei. Det var faktisk veldig godt!



Min egenfiskede søringfesk (makrell).



Klart for et bedre grillmåltid.




Og vi hadde mange fine øyeblikk:















St. Hans




Erlend i solnedgang. Mellom ca 23.00 og 01.00 gjemte sola seg bak en knatt som stod foran hytta. Erlend pleide å gå opp på knatten og nyte sola og tilværelsen.




Dette åpenbarte seg bak knatten.



Det var så godt vi fikk dratt til Herøy. Vi skulle egentlig ha reist dit i fjor, men måtte avlyse på grunn av kreften. Nå fikk vi oppreisninga vår – med renter. Det hadde visst ikke vært så fint vær på den tiden vi egentlig skulle ha dratt dit i fjor. Nå har jeg forresten vært i alle fylkene i Norge. Det er kult.

Oppholdet på Herøy var en sånn ferie hvor man ikke ser på klokka, ikke har noen planer og bare gjør det som faller en inn. Det var med andre ord skikkelig ferie, og gav skikkelig påfyll til energikontoen.


4 kommentarer:

Margrethe sa...

Det så helt fantastisk ut! Også så heldige dere var med været!
Jeg tror jeg og Jon Are må planlegge en tur gjennom Nordland og til Lofoten et år. Det er et området jeg har opplevd alt for lite av, men som virker veldig fint.

Anniken sa...

Ja, vi var ordentlig heldige med været. Det var kaldt noen dager, men så lenge sola skinte gjorde det ikke noe. Nordland anbefales på det varmeste! Det er det vakreste jeg har opplevd i Norge til nå. Gleder meg til å høre om deres eventyr denne sommeren:)

Anonym sa...

Hei Anniken, det er så kjekt å lese om alle turene dine og alt du engasjerer deg i og jobber for :-)
Jeg må få lov å fortelle deg om min datters "første" tur.
I forrige uke gikk hun til fjells med klassen sin. Turen som vanligvis tar 2 timer brukte hun 3 timer på, og jeg var med og bar ryggsekken hennes. Men du skulle sett det gliset når vi kom fram til hytta :-) Vannvittig deilig, både for henne og meg!
Klem fra mammen til Maria

Anniken sa...

Så herlig! Gratulerer så mye med vel gjennomført "første" tur. Håper det blir mange flere fremover:)

Legg inn en kommentar