tirsdag 30. oktober 2012

Gi beinmarg!

Om to uker får jeg vite om bror matcher min vevstype og dermed kan være min beinmargsdonor eller ikke. Dersom han kan det er det helt fantastisk. Dersom han ikke kan det blir veien fremover litt mer utfordrende. Da må vi lete i det internasjonale beinmargsregisteret for å se om vi kan finne en match der. Som regel finner man det, men ofte er det vanskelig å finne en god match - man finner bare en som er "god nok". Det kan føre til store komplikasjoner i etterkant av transplantasjonen. Det gir også større sannsynlighet for at plagene blir kroniske. Kanskje får man aldri håret tilbake, kanskje må man slite med mageproblemer resten av livet, eller kanskje får man sår og utslett i huden man aldri blir kvitt. Altså er det viktig med en så god beinmargsmatch som mulig for at transplantasjonen skal bli en suksess.

Men hva er egentlig vitsen med en beinmargstransplantasjon? I mitt tilfelle er det nå klart at hverken mitt eget immunforsvar eller ekstreme mengder cellegift (som jeg fikk før den forrige transplantasjonen med min egen beinmarg) klarer å hanske opp med kreften. Den er rett og slett for slu og sta. Den har ved hjelp av utspekulert kjemi gjort seg usynlig for immunforsvaret mitt. Men en ny beinmarg, og dermed altså et helt nytt immunforsvar, vil kunne gjenkjenne kreften som noe fremmed og derfor forhåpentligvis angripe og utrydde den.

Per i dag er det alt for få som velger å donere beinmarg. Noen har kanskje hørt historier om at det er en smertefull donasjon. Det er det som regel ikke. Tidligere måtte man fysisk inn i beinmargen for å hente den ut, men nå er dette heller sjelden. I dag doneres beinmarg som regel ved at umodne stamceller (umodne stamceller er en del av beinmargen) hentes ut gjennom blodet, og det er verken vanskelig eller smertefullt. For å være beinmargsdonor må du være blodgiver. Når du er det sier du i fra om at du vil donere beinmarg også. Da tar de en blodprøve for å teste vevstypen din, før de registrerer deg i det internasjonale Benmargsgiverregisteret. Dersom noen trenger beinmargen din blir du innkalt til donasjon. Selve donasjonen tar som regel rundt 4 timer. Alt blodet ditt skal igjennom en maskin som renser det for en andel umodne stamceller før blodet går tilbake til kroppen din. Disse stamcellene gir så liv til et helt nytt immunforsvar hos den som trenger det. I det hele tatt: Stamcellene kan gi folk som holder på å dø mulighet til å leve et helt liv! Hvor fantastisk er ikke det?

Man må være mellom 18-40 år for å kunne gi beinmarg. Det koster altså noen timer, men ingen smerter utover sprøytestikk. Mange pasienter som trenger en beinmargsdonor opplever aldri å få det fordi beinmargsregisteret er for lite. Det siste håpet om en kur forsvinner. Jeg håper inderlig at dere som leser denne bloggen ringer blodbanken og melder dere som beinmargsdonorer så snart som mulig. Å gi så lite av seg selv for å gi et helt liv til andre håper jeg er en no brainer for de fleste av dere.

For å bli blodgiver: Meld deg her.
For å melde deg til Benmargsgiverregisteret: Les her.
For å fortelle at du er en helt og livredder ved at du har meldt deg som blodgiver/beinmargsgiver: Skriv i kommentarfeltet.
For å oppfordre andre til å donere beinmarg: Del dette innlegget eller del Benmargsgiverregisterets nettsider.

PS Siden det skal ganske mye til å matche en fremmeds beinmarg, opplever mange å aldri bli innkalt til donasjon. Faktisk så er sjansen for at du blir innkalt til å gi stamceller ca 1 promille hvert år

PPS Her er en kommentar fra ei som har donert beinmarg: "Og hvis noen som leser dette vurderer å melde seg som donorer kan jeg si at jeg har gjort det, og det var utrolig enkelt. 4 timer i en stol hvor jeg pratet med sykepleiene på riksen, drakk kaffe og fikk mat og så på TV... Bare mindre enn 5% av mine stamceller ble "høstet" og jeg merket ingenting til det (etter en dag eller to hadde kroppen min laget nye stamceller slik at jeg igjen hadde like mye som før..)"

65 kommentarer:

Martin sa...

De vil desverre ikke ha min, men jeg sprer gjerne budskapet! :)

Anniken sa...

Tusen takk, Martin!

Julie Asmussen sa...

Har vært blodgiver og registert i beinmargsregisteret (og jobbet på blodbanken på St.Olavs). Dessverre vil egen kreftsykdom sette en effektiv stopper for at jeg kan bli blodgiver igjen. Men budskapet kan du være sikker på at jeg sprer :)

Anonym sa...

Vi er en jentegjeng på fem i 30-årene og i morgen den dag melder vi oss som blodgivere/beinmargsgivere. Vi er alle friske og tenk om en av oss blir DIN perfekte match :) Tenk på det dere andre der ute hvor enkelt det kan være å redde liv!
<3

Anniken sa...

Ja, det er kjedelig (men forståelig) at man ikke kan gi hverken blod eller beinmarg etter man har hatt kreft. Så bra du var blodgiver og beinmargsgiverregistrert så lenge du kunne ihvertfall. Takk for hjelp til å spre budskapet!

Anniken sa...

Så fantastisk! Blir helt rørt her jeg sitter. Tusen hjertelig takk:)

Nina sa...

Som du vet er jeg allerede blodgiver, men jeg husker ikke om jeg også er registrert i beinmargsregisteret, men det skal jeg garantert sjekke neste gang jeg er i blodbanken!!

Anniken sa...

Det er bra:)

Anonym sa...

Jeg er allerede tilmeldt begge dele - som du vidst allerede ved. Men vil gerne sprøde budskabet :)
Vi krydser dog fingre for at din bror matcher!
Klem Maria

Anniken sa...

Du er en helt, Maria:) Satser på at bror er en match, ja. Det ville ha vært ubeskrivelig ålrait.

Malin sa...

Jeg meldte meg som blodgiver, men da jeg kom opp på blodbanken hadde jeg for dårlige/usynlige blodårer til å kunne gi! Men da har man ihvertfall prøvd ;) og budskapet har jeg spredd videre for lengst :) Stå på, Anniken! Håper de finner match til deg snart :)

Anniken sa...

Hei Malin. Så kjedelig at du ikke fikk gi blod selv om du ønsket det. Så bra du bidrar allikevel ved å spre budskapet:)

Siren sa...

Meldt som blodgiver! skal melde meg til benmarg om de kan bruke meg. Lykke til, håper din bror er en match!!

Anonym sa...

Done!Hadde det gjort pokker så vondt hadde jeg gjort det likavæl!!

Klem, Ebba:)

Anniken sa...

Fantastisk!

Anniken sa...

Herlig:) That's the spirit!

Erle-Andrea sa...

Krysser fingrene for at broren din er en match! Skulle gjerne vært både blodgiver og benmargsgiver, men de vil dessverre ikke ha mitt,siden jeg selv er benmargstransplantert... ;-) Ha en fin dag!

Anniken sa...

Vi får krysse fingrene for det ja:) Husker vi snakket om transplantasjonene våre da vi møttes på org.kurset. Godt at du er tilbake i farta:)

Anonym sa...

Hei Anikken!
Jeg har en god følelse - dette kommer til å gå bra uansett hvem donoren blir tror jeg.
Og hvis noen som leser dette vurderer å melde seg som donorer kan jeg si at jeg har gjort det, og det var utrolig enkelt. 4 timer i en stol hvor jeg pratet med sykepleiene på riksen, drakk kaffe og fikk mat og så på TV... Bare mindre enn 5% av mine stamceller ble "høstet" og jeg merket ingenting til det.

Marte

Kristoffer N. Omland sa...

Hei Anikken!
Tenker stadiv vekk på deg og den forferdelige situasjonen du står oppi. Kan dessverre ikke bidra selv, men jeg krysser fingre og ben og det som krysses kan for at det løser seg for deg!! MASSE LYKKE TIL!!
Kristoffer N. Omland

Hedda sa...

Jeg er blodgiver, og har vurdert lenge å donere benmarg. Angående å gi blod har jeg en "fordel" ettersom jeg er universalblodgiver (0-), men jeg vet ikke så mye om dette har noe å si for benmarg..? Jeg er 100% for all donasjon, så jeg skal melde meg opp neste gang jeg gir blod, er vi heldige er jeg rette match for deg! Lykke til med behandlingen videre :)

Silje sa...

Anniken, du er en fantastisk pedagog og en superselger! Så utrolig viktig å avlive noen myter om hva transplantasjon innebærer! Da jeg var en kvalifisert blodgiver og vurderte å registrere meg som benmargdonor i tillegg, ble jeg utsatt for skremselpropaganda av en bekjent som var sykepleier. Så synd...

Nå er Roy Bjørnar registert, til tross for at han bokstavelig talt blir likblek av sprøyter. Satser på at han er herdet etter å ha inntatt tilskuerplassen mang en gang på Radium ;)

Jeg sprer og skal fortsette å spre det viktige budskapet du formidler!

Stor klem

Tiffany sa...

Thanks to translate.google.com I was able to read your blog, posted by a Facebook friend. Bless you for getting this information out there. I have been an active blood donor for years, but had often heard of the pain associated with bone marrow donations. I am encouraged to try again now. What is 4 hours of my time, if it can offer someone life!? THANK YOU for this information. May God bless you with healing, from the top of your head to the soles of your feet!
~Tiffany D., USA

Anonym sa...

Flott informasjon! Ble mer opplyst, om prosessen rundt det hele. Å selv om de ikke vil/kan ha blodet mitt, så bør alle andre som er friske og alltid har vært det, dele litt av sitt "flytende gull" Idet minste tenke litt på det.
Ønsker deg all lykke til videre, å aldri aldri gi opp håpet!

Budskapet skal deles videre:)

marit sa...

Jeg er registrert, og prøver å verve så mange som mulig!
Lykke til, håper det blir match med din bror:)

Ann Kristin sa...

Viktig budskap delt på facebook. Masse lykke til!

Anonym sa...

Deler gjerne denne Anniken! Flott skrevet og god informasjon :)
Krysser allt jeg har for deg, og håper virkelig at han kan være donoren din.
Tror ditt blogginnlegg-og din blogg kan inspirere mennesker til å bli blod-og benmargsdonorer, Det er viktig det du gjør!
Tenker mye på det du går igjennom nå, immunterapien høres virkelig ut til å være "en bedre plass å være" enn i IGEV-helvete..
klem fra Meg

HobbyMegHer sa...

Så fint at du skriver om hvordan det foregår.
Det er litt rart nemlig, at det finnes/spres så lite informasjon om dette? Vi trenger jo flere givere av både blod og benmarg.
Jeg har meldt meg som blodgiver for en stund siden. Venter bare på beskjed om når jeg kan komme og gi.
Klart man gir benmarg også, om man kan det!
Som du sier; hva er vel 4 timer-når man faktisk kan gi noen et helt liv! <3

Jeg ønsker deg lykke til av hele mitt hjerte, håper din bror matcher.
Maaaaange gode tanker og klemmer til deg! <3

-Og så klart deler jeg denne informasjonen. :) Jeg verver så godt jeg kan, hele tiden. :-D

Ida sa...

Er det bare jeg i familien som er blodgiver tro;-) Etter en tidligere oppfordring fra deg Anniken, har jeg gitt blod jevnt og trutt. Går rundt med donorkort i lommeboken og gitt beskjed om at både blodet mitt og kroppen min kan deles med andre dersom det trengs.

Man får jo både mat, drikke, gave og fri fra jobb for å gi blod, så det er bare å komme i gang folkens!

Mvh Tante Ida

Anniken sa...

Herlig kommentar! Denne flytter jeg opp i selve innlegget.

Anniken sa...

Tusen takk, Kristoffer:) Hyggelig å høre fra deg.

Anniken sa...

Hei Hedda. Jeg tror ikke blodtype har noe å si i forhold til beinmargen, for når man skal donere beinmarg er det vevstype de er interessert i å matche, og så vidt jeg har forstått har ikke vevstype noe med blodtype å gjøre. Men jeg er ingen ekspert, så dette kan jeg ikke svare helt sikkert på. Men så heldig for alle blodtrengende at du er universalgiver! Og så bra for oss beinmargstrengende at du vil melde deg som beinmargsdonor. Det gleder meg stort:)

Anniken sa...

Æsj, så dumt du ble utsatt for skremselspropaganda. Hører om flere som er blitt det. Håper dette innlegget klarer å avlive noen av vrangforestillingene.

Så herlig at Roy Bjørnar er registrert! Han er tøff som overgår sprøyteskrekken:)

Takk for hjelp til spredning! (Ok, ble et dårlig forsøk på krefthumor)

Anniken sa...

Hi Tiffany. Wow, what a surprise and how fun to hear from someone on the other side of the pond. I am SO GLAD to hear that you'll register for a bone marrow donation. Thank you!

Anniken sa...

Dele av sitt flytende gull er en god oppfordring!

Anniken sa...

Så bra du er registrert, og så bra du prøver å verve. Musikk i mine ører:)

Anniken sa...

Tusen takk, Ann Kristin:)

Anniken sa...

Immunterapien er en spasertur i sola i forhold til IGEV. Håper så intenst at jeg kan fortsette med immunterapien frem til transplantasjonen.

Takk for fin kommentar:)

Anniken sa...

Så bra du verver! Er rart at ikke flere er blod- og beinmargsgivere, men det er som du sier ikke så mye informasjon som spres om dette - iallefall ikke om beinmargsdonasjon. Vi får gjøre det vi kan med den saken;)

Anniken sa...

Så bra at du gir blod! Og så bra du har donorkort. Det hadde jeg også hatt dersom kroppen min kunne brukes (men de vil ikke ha meg nå som jeg er "damaged goods").

Mat, drikke, gave og fri fra jobb samtidig som man blir en livredder må jo kunne kalles en god deal;)

Anonym sa...

Da har jeg registrert meg som blodgiver. Håper virkelig jeg kan hjelpe noen...
Og jeg håper for din del at din bror er match for deg, så slipper du mer trøbbel enn nødvendig. Du har vært gjennom nok nå.

Klem Renate
Lykke til <3

Anniken sa...

Jippi, way to go, Renate:)

Anna sa...

Tusen takk for nyttig informasjon om det å gi beinmarg, Anniken. Jeg er registrert som blodiver fra før, men jeg skal jammen meg melde meg som beinmargsiver også!
Deler dette innleggget også :)

Anniken sa...

Nok en helt! Tusen hjertelig takk:)

Anonym sa...

Tusen takk Anniken for dette innlegget! Jeg har tenkt så mange ganger at jeg må få registrert meg, men har "glemt" det litt vekk, fordi det er tiltak. Det var så mye lettere å få gjort det med den fantastiske linken "meld deg her" ;)

Nå har jeg registrert meg som blodgiver, og håper jeg kan brukes!

Klem fra Isabelle :)

Anonym sa...

Har lyst til å legge til en setning til det jeg skrev...
Altså "bare mindre enn 5% av mine stamceller ble "høstet" og jeg merket ingenting til det (etter en dag eller to hadde kroppen min laget nye stamceller slik at jeg igjen hadde like mye som før..).

Anonym sa...

(Hilsen Marte:D)

Anniken sa...

Så godt å høre at linken hjalp deg å melde deg som blodgiver. Da er det første skrittet mot å bli en livredder tatt. Herlig!

Super-Iris sa...

Jeg kan dessverre ikke være blodgiver siden jeg har ME, men jeg skal spre budskapet! :)

Anniken sa...

Tusen hjertelig takk!

Anonym sa...

Tøffa!da e æ au registrert takket være di oppfordring!lykke til med alt fremover,alle gode ting e virkelig 3!heier masse masse på dæ,golfis!god klem fra den eldre Ask (solveig) ;kr

Anniken sa...

Fantastisk å høre:) Way to go, eldre Ask!

Anniken sa...

Done:)

Anonym sa...

Nå blir det kø i blodbankene rundt om i landet og bra ER det :) Skulle ønske vi fikk vite om statistikken viser at det har blitt mange flere blod- beinmargsgivere når denne måneden er over. Du har iallfall formidlet at det ikke er hverken vondt eller farlig og hvilken måte man melder seg.
God helg til dere to :)
Klem fra Cocoa

Anniken sa...

Og nå har jeg takket ja til noe som forhåpentligvis får enda flere til å melde seg. Mer info kommer;) God helg!

Jeanett sa...

Da har jeg registrert meg, og vil også sørge for å bli donor. Har lest deler av bloggen din for barna, og jeg skal oppfordre dem til det samme (de er 16, 18 og 23, så noen av dem er vel gamle nok). Tenk hvordan du med dette har endret litt av verden. Skulle så inderlig ønske jeg kunne gjøre det samme for deg!

Anniken sa...

Så flott du er registrert og ønsker å donere beinmarg. Og så bra du sprer budskapet til blant andre barna dine. Det er dere som forandrer verden, jeg er bare informasjonsformidleren;)

solfrid sa...

Har lest bloggen din, og innsett hvor viktig det er å melde seg som giver.
Har meddt meg , på anmodning fra min datter, for lenge siden, men er ennå ikke blitt innkalt
Er dessverre for gammel til å gi marg.
Dere unge er flotte og flinke tilå bry dere om hverandre.
Sender deg mange varme tanker. Vet ikke om det hjelper noe, men det har heller ingen farlige bivirkninger.
Stå på !

Anniken sa...

Hei Solfrid og takk for fin kommentar. Gode tanker uten bivirkninger mottas med takk:) Kanskje du fremdeles kan gi blod, selv om du ikke kan gi beinmarg?

anne-helene sa...

da har jeg meldt at jeg vil bli blodgiver.
jeg vet ikke helt om jeg får lov til å gi... men jeg krysser fingrene.
jeg har selv fått blodoverføring ganske mange ganger, så jeg ønsker så gjerne å gi noe tilbake!

Anniken sa...

Så fantastisk at du har meldt deg som blodgiver! Nå ble jeg glad:) Vi krysser fingrene for at du kan gi!

Roger Johannesen sa...

Har vært blodgiver i omtrent 10 år nå, tror jeg (?) Og vært registrert som benmargsdonor like lenge.
Må si som noen andre allerede har kommentert lengre oppe: Hadde med glede gjort det, selv om det skulle vært smertefullt. Det ville vært en god smerte i så fall.

Anniken sa...

That's the spirit, Roger!

Elin Håvik Pettersen sa...

Fantastisk bra med denne oppfordringa og forklaring på hva det vil si å være beinmargsdonor. Har en sønn som takket være beinmargstransplantasjon da han var 4 år er kreftfri i dag, 4,5 år etter. Blodtype har ingen betydning i denne sammenheng for han gikk fra å ha O+ til B - :) Håper alle som har mulighet til å gi blod og beinmarg melder seg til tjeneste. Hilsen takknemlig mor

Gina sa...

Jeg registrerte meg (etter å ha lest denne bloggen) i februar 2013. I desember 2013 donerte jeg til ei dame med blodkreft og i år fikk jeg takkekort fra henne :) hun var frisk som en fisk! Om man gir blod fra før av, så er ikke donasjonen noe problem. Jeg synes det var værre å trekke visdomstenner enn å donere stamceller. Jeg valgte å donere gjennom blod, og det var over på 6 timer. Tiden gikk så fort!

Legg inn en kommentar