tirsdag 13. november 2012

1 av 2 var god

Da er den store dagen på Radium overstått, og det ble 1 av 2: Immunterapien virker, men bror er ikke en beinmargsmatch. Det er utrolig synd at broren min ikke kan donere beinmargen sin til meg - både for han og meg. Han ville så gjerne hjelpe, og jeg ville så gjerne ha en tipp topp match. Nå er sannsynligheten for å få det mye mindre. Vi skal nok finne en match, men hvor god den blir gjenstår å se. Det vil ta en stund å finne en donor, og det vil ta en stund før de har tid til å transplantere meg. Optimalt sett bør jeg transplanteres i løpet av 2-3 måneder, men av erfaring tror legen det fort kan ta 4-5 måneder. I løpet av den tida er målet at kreften ikke blusser opp igjen. CT-bildene viste at svulstene er redusert med 50 % og mer. Det er tilfredsstillende etter to omganger med immunterapi. Legen regner ikke med at de vil krympe noe særlig mer ved de neste kurene, men han håper at de holdes i sjakk frem til transplantasjonen. For å holde et godt øye med utviklinga skal jeg ta ny CT i uke 51.

Jeg trodde jeg kom til å bli knust dersom bror ikke kunne være donor. Det er jeg ikke. Ikke enda iallefall. Jeg merker at jeg ikke klarer å forholde meg til alt som skal skje måneder frem i tid. Jeg klarer bare å forholde meg til her og nå. Og her og nå er jeg sjeleglad for at jeg kan fortsette med immunterapien, og ikke må over på vanlig cellegift.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære Anikken!

Er det ikke ca 30% sjanse for å finne en ukjent donor som matcher helt? Har de sagt noe om det? Håper de finner en som matcher deg veldig bra sånn at du kan få unna denne transplantasjonen! Bra at immunterapien virker - da holder den nok kreften borte til du får den fjernet for godt, det tror i alle fall jeg!

Marte

Anonym sa...

Det var det jeg også tenkte da jeg fikk nyheten, at ha fokus på hvor mye bedre livet er nå, enn på samme tid sist gang. Kjempe bra at du får fortsette på den behandlingen :) Men det er selvsagt ikke til å stikke under en stol at det er utrolig kjipt at OH ikke kan brukes :( Hvordan er det i forhold til andre familiemedlemmer? Er det større sjanse for at vi kan passe fremfor noen andre? Har i hvert fall meldt meg som blodgiver :)

Fortsett med å behandle kroppen din godt og ta vare på deg selv, mannen og kjærleiken :)

K.

K.

Solberg sa...

Så bra at immunterapien virker og at de er redusert! Og en donor det finner de :)
Selv må jeg lese meg opp på det å være beinmargdonor selv om jeg selv trolig ikke får meldt meg med det første, så kan jeg jo overtale andre.

Margrethe sa...

Så bra at svulstene er redusert og at du kan fortsette med immunterapi. Det må jo gjøre hverdagen mye bedre:)
Jeg kan ikke gi blod eller beinmarg nå, men jeg satser på at noen andre passer perfekt for deg. Selv om langt fra alle finner en perfekt match fra ukjent donor, så betyr jo ikke det at det ikke skal finnes en for deg!

Anniken sa...

Jeg har hørt at sjansen for 100 % match er like liten som å vinne i lotto. Men kan ikke garantere at den opplysningen var riktig. Får jeg vinner beinmargslotteriet - uansett vinnersjanser;)

Anniken sa...

*Får håpe

Anniken sa...

Jeg tror sjansen for at noen andre i slekta kan brukes er like stor/liten som hvem som helst andre, så dermed bruker de bare beinmargsgiverregisteret.

Herlig at jeg kan fortsette med immunterapien, og herlig du har meldt deg som blodgiver:)

Jeg skal ta vare på meg selv, mannen og kjærleiken. Håper jeg du også gjør;)

Anniken sa...

Beinmargsdonasjonsovertaling setter jeg stor pris på;)

Anniken sa...

Immunterapien gjør definitivt hverdagen mye bedre. Hører rykter om en veldig hyggelig grunn til at du ikke kan gi blod og beinmarg. Skriver snart til deg om den saken, for dette må jeg høre mer om;)

anne-helene sa...

hva skal til for å bli benmargs donor?

Anniken sa...

For å bli beinmargsdonor melder du deg først som blodgiver. Så sier du i fra om at du også vil donere beinmarg. Da tar de en blodprøve av deg som de registrerer i det internasjonale Beinmargsgiverregisteret. Dersom noen trenger din beinmarg (det er veldig liten sannsynlighet for det, men det kan skje), blir du innkalt til flere tester, før du donerer beinmarg. Mer om selve prosedyren kan du lese om i innlegget "Gi beinmarg". Håper du får lyst til å melde deg:)

Legg inn en kommentar