onsdag 28. november 2012

God start på dagen

Mandag morgen våknet jeg med en dundrende hodepine. Det hadde tatt halve natta før jeg endelig fikk sove, så da vekkerklokka startet sin nådeløse piping alt for tidlig hadde jeg bare lyst til å grine. Jeg snooza så lenge jeg kunne, helt til tiden tvang meg ut av den varme, store, vidunderlige dyna. Den iskalde lufta i rommet gjorde at jeg hoppet ufrivillig opp og ned mens jeg prøvde å finne noe jeg kunne ha på meg. Brrrr og grrrr. Med håret i en vill krøll og mørke ringer under øynene, fikk jeg kledd på meg et eller annet før jeg sjanglet ut ytterdøra. Utenfor var det stiv kuling med snø i lufta. Thightsen jeg hadde dratt på meg isolerte nada. Da bussen endelig dukket opp måtte jeg bruke den første delen av turen på å banke liv i de frosne beina mine. Jeg slo, strøk og ristet dem gjentatt ganger, mens jeg tenkte: "Hvorfor gjør jeg dette mot meg selv? Hvorfor ble jeg ikke bare hjemme i senga?"

Trøtt og sur gikk jeg av bussen på Sagene. Jeg gikk inn på kulturhuset, tok i døra jeg skulle inn i...og ble stående utenfor. Låst. Andre kom også å kjente på døra. Merkelig hvordan alle måtte kjenne etter, selv om alle så den var låst. Så ble vi sittende utenfor og vente. De andre pratet om været, om bussen, og mer om været. Jeg orket ikke å si et ord, så jeg dro den enorme hetta på jakka mi over hodet, og krøllet meg sammen i et hjørne. Kom det ikke snart noen som kunne låse opp døra?

Hun kom til slutt - med en lysende aura av energi og livsglede. "Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg har stresset som en gal for å komme hit, men det har jeg ikke. Jeg stresser aldri", sa hun mens hun gikk mot oss med rolige skritt. "Fint for deg", tenkte jeg, mens jeg fremdeles vurderte å bare dra hjem igjen. Da låsen endelig gikk rundt, døra gikk opp og varmen i rommet slo mot oss tenkte jeg at det var håp allikevel. Kanskje kunne denne skrekkelige morgenen bli ok.

Vi la oss ned på mattene. Rommet var fylt av etniske toner, levende lys og lun stemning. Den behagelige og rolige stemmen hennes sa vi skulle ta lange, dype åndedrett. Så gikk vi over til sufi sirkler. Så stod vi på alle fire og strakk ut motsatt ben og arm i merkelige posisjoner. I løpet av en og en halv time rullet, strakk, åpnet, lukket, vred og flekset vi kroppen vår i alle mulige retninger. Alt dette mens vi pustet - rolig, fort, lett, tungt, flytende, med pauser, ildpust og kanonpust. Aaaahhh, heeeerlig.

Yogatimen ble avsluttet med avspenning. Jeg befant meg totalt avslappet i en tilstand mellom søvn og våken. Da stemmen befalte oss å komme tilbake til rommet, følte jeg meg salig. Kroppen var blitt myk, lett og god - og full av energi! Jeg smilte til de rundt meg og ønsket dem en god dag før jeg gikk ut av lokalet. Utenfor var det fremdeles ordentlig ruskevær. Så herlig! Jeg bestemte meg for å gå de 20 minuttene hjem. Det er fantastisk å gå utendørs når elementene sliter i en.

Neste mandag kommer jeg til å våkne med en dundrende hodepine. Jeg kommer til å stå opp med gråten i halsen fordi jeg er alt for trøtt til å starte dagen så tidlig. Men etter jeg har slept kroppen min til Oslo Yoga kommer misnøyen til å snu til energi, glede og pågangsmot. Jeg kommer til å føle meg sterk og rustet til å møte dagen. Den godfølelsen trumfer alt slitet med å komme seg dit. For en fantastisk start på uka! Anbefales.


7 kommentarer:

Solberg sa...

Imponert! Selv hadde jeg blitt i senga :D

Anonym sa...

Godt at du hadde utbytte av Yoga-timen å ikke fikk frostskader i stedet, brrrr!!! Min opplevelse med yoga er merkelig, det slår ikke feil, jeg får latterkrampe og synes instruktøren vil vi skal gjøre så mye teit. Har snakket med han om det og det er noen få andre som også reagerer sånn, latteren er også en form for avslapping iflg han, men det egner seg dårlig når det er flere i gruppa. Han har derfor laget en cd til meg, som jeg bruker i enerom, hjemme, da blir jeg helt laidback :) Det var kult gjort av han.
God uke fra Cocoa

kingram sa...

I am such a believer in yoga. I do it every morning and every evening and am a better, happier and well rested person for it. It also takes you away from everything else (all the noise in our lives) and you have this amazing time to just be. I started yoga when I got sick to help me stay strong and now I use to help me stay grounded. Namaste day. Kate

Anniken sa...

Det er veeeldig fristende;)

Anniken sa...

Har hørt om latteryoga, men ikke om utilsiktet latteryoga, hehe. Fint du har fått din egne spesiallagde cd da. Yoga gjør jo godt for kropp og sjel!

Anniken sa...

Ja, jeg blir bare mer og mer glad i det. Godt å høre om flere som har oppdaget vidundermiddelet;)

Joakim Serpinsky sa...

Til dere som liker å le. Prøv Latteryoga jeg opplever de samme virkningene som ved klassisk yoga som jeg også elsker.

Legg inn en kommentar