tirsdag 4. desember 2012

Boligjakt

I innlegget om Thanksgiving nevnte jeg så vidt at det har skjedd noe som kan gjøre min og Erlends hverdag litt enklere. Nå skal jeg fortelle dere om det. For en stund siden ringte det ei dame fra forsikringsselskapet vårt. Hun lurte på om jeg ville oppgradere en av forsikringene mine. I det hun forteller om den aktuelle forsikringa, nevner hun i en bisetning at jeg har en forsikring som heter "Kritisk sykdom". I det hun sier det faller haka mi i gulvet, og jeg utbryter: "Hææææ?" Det er forferdelig pinlig å innrømme, men det viser seg at jeg har vært forsikra mot blant annet kreft i alle de årene jeg har vært syk - uten at jeg har hatt den minste anelse om det. Forsikringa ble tegnet for mange år siden, og da med en helt annen hensikt. Vi tegnet en forsikring som skulle gi utbetaling dersom jeg noensinne skulle bli alvorlig og varig skadet i en ulykke, og så må denne sykdomsforsikringa bare ha fulgt med på kjøpet. Nå kan dere kanskje lure på hvorfor vi ikke gikk igjennom forsikringspapirene med lupe etter forsikringa ble tegna, men vi har aldri hatt papirene i hendene. De ble lagret elektronisk på nett hvor man må ha eget passord for å komme inn. For å gjøre en lang historie kort: Jeg fikk ordnet meg passord og sjekket papirene. Så sendte jeg inn krav om utbetaling av forsikringa, ventet noen uker i spenning og jublet høyt da kravet gikk igjennom. Plutselig hadde jeg en pen sum på konto som var stor nok til at Erlend og jeg kunne få boliglån i banken. Slik gikk det til at vi nå befinner oss på leilighetsjakt. Jippi!

Før jeg går videre vil jeg understreke at moralen i første avsnitt er som følger: Har du en forsikring som har med deg som person å gjøre, så sjekk den grundig dersom noe skjer deg. Kanskje får du deg en hyggelig overraskelse eller to.

Det er ikke lett å være på boligjakt i Oslo, og spesielt ikke som førstegangskjøpere. Folk sloss om de få boligene som ligger ute på markedet. Resultatet er at nesten 4 av 5 boliger går over takst. Vi deltok i en budrunde i går på en leilighet som hadde vært helt perfekt for oss, men vi måtte gi oss da det kom et bud på 320 000 kr over takst. Det er ikke verdt å bo bra dersom man må leve på havregrøt hver dag. Så nå leter vi videre. Folk sier det vil ta tid og at vi må ha god tålmodighet, men jeg har ikke så mye tid. Jeg skal (forhåpentligvis) snart transplanteres, og etter det vil jeg ikke ha krefter til å gå på visning på flere måneder. Leiligheten vi bor i nå er langt i fra optimal. Hovedproblemet er alle trappene opp hit: 68 høye trappetrinn fordelt over fire høye etasjer i en gammel bygård uten heis. Akkurat nå er trappene bare litt ekstra trim i hverdagen, men rett etter man er stamcelletransplantert er det en heftig utfordring å komme seg opp hit. Det hadde dermed vært ålrait å finne en ny bolig mens helsa fremdeles er relativt grei.

I dag har jeg forresten fått den fjerde runden med immunterapi. I den anledning kom jeg på noe lurt. Før man kan få kur må man ta blodprøver for å sjekke at kroppen er i form til en ny runde. Det tar vanligvis ca en time fra blodprøven er tatt til den er ferdig analysert og dukker opp på skjermen til legen. Vanligvis sitter jeg på venterommet og kjeder meg i denne timen, men i dag gikk jeg heller i bassenget på Radium. Det var så deilig! Det er jo iiiiskaldt ute, så kjølig kropp i 34 grader varmt vann gjorde godt. Jeg ble med på en rolig gruppetrening, før jeg gikk rett opp i fjerde etasje for å få kur. Jeg blir veldig søvnig etter jeg har badet, så jeg endte med å sove under hele infusjonen. Like greit. Jeg anbefaler virkelig bassenget som et hyggelig alternativ til de dølle venterommene. Dersom du er under behandling på Radium kan du bade når du vil, men dersom du er ferdigbehandlet eller fra et annet sykehus må du ha henvisning.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har visst hatt noe annet å gjøre enn å sjekke forsikringer, he he. Jeg så en reklamesnutt på TV for noen år siden hvor selskapet 'lokket med' forsikring ved nettopp å få utbetalt en stor sum ved kreft, uførhet osv. DEN forsikringen hadde jeg, men det var pappa som visste. Så for 3 år siden kjøpte ektemaken og jeg en leilighet for fremtiden med 3 soverom, heis og garasje i kjelleren. Boligmarkedet var 'lettere' da, så vi ga kun 80' over prisantydning, men i dag, sprøtt marked :-( Vi bor her alene enda, men kanskje en dag.......Prøv å få tak i noe nå i desember, det er mange som vil ta det med ro til etter jul, leste jeg.
Lykke til på boligjakt :-)

Martin sa...

Så bra! :) godt å høre om en forsikringssak som gikk i den retningen også, skremmende mange får negativt svar! :) Lykke til på boligjakten! :)

Anniken sa...

Ja, de sier det er rolig i desember, men da tror jeg ikke denne desembermåneden er særlig representativ. Det er stappfullt på visninger, og folk er gærne i budrundene. Hm, men det blir vel vår tur en gang.

Bra du fikk forsikringa di utbetalt og at dere dermed har et fint sted å bo. Kanskje blir det noen i alle rommene etter hvert? ;)

Anniken sa...

Ja, det var godt det gikk i boks. Var nok ganske heldig i og med jeg oppdaga forsikringa så sent.

Nina sa...

Lykke til med husjakt! Vi var i samme prosess i mai, det tok oss ca 1,5 mnd, 40 visninger (vi gikk på 6-7 visninger hver søndag, anbefales ikke), men bare 5 budrunder før vi fikk napp. Det er frustrerende når det pågår, men veldig veldig bra når dere vinner budrunden på drømmeleiligheten :) Men det er slitsomt når det pågår, så krysser fingrene for at dere får napp snart!!

Anniken sa...

Wow, 40 visninger! Det var litt av en innsats. Håper vi er litt heldige og får napp snart:)

Simen Brændhaugen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Simen Brændhaugen sa...

Jeg foreslår at dere flytter til Harestua og blir naboer med meg. Uansett, fantastisk at forsikringen funka! Lykke til med å finne et nytt hjem:-)

Anniken sa...

Takk for det! Vi får vel et helt hus på Harestua til prisen av en leilighet i Oslo, så kanskje vi skulle slå til?! Gode naboer er jo heller ikke å forakte;)

Anonym sa...

Vi har sett på div leiligheter og rekkehus i Moss og omegn, mye fint og langt lavere pris enn i Oslo. En nydelig by er det også, men pendlig blir slitsomt, tror vi. Lykke til med fangst av leilighet.
God helg fra oss, som også er på jakt :-)

Anniken sa...

Kan tenke meg det er mye ålrait i Moss til en ålrait penge, ja. Selv går vi for Oslo, nettopp pga jeg ikke orker å pendle;) Lykke til i jakten til dere også:)

Legg inn en kommentar