torsdag 27. desember 2012

God jul i Oslo

Det gikk fint i dag! Vi møtte legen på vei ned til lymfompoliklinikken, og han fortalte i det han så oss at CT-bildene ser enda finere ut enn de forrige. Puh! Altså så er svulstene blitt enda mindre. Nå er lymfeknutene mine snart nede i normal størrelse igjen. Det betyr allikevel ikke at jeg snart er permanent kreftfri. Immunterapien jeg får nå fungerer slik at den reduserer kreften i en periode, men den kan ikke ta knekken på kreften for godt. Det kan derimot en fremmed beinmarg gjøre. En fremmed beinmarg med et nytt immunforsvar i min kropp vil forhåpentligvis se kreften som en fiende og utrydde den helt.

Apropos beinmarg så fikk jeg vite litt mer om status på beinmargssøket. De har visst funnet flere donorkandidater til den kommende beinmargstransplantasjonen. En av dem er perfekt match (10/10), de andre er ok (9/10). Jeg skal forklare detaljene rundt god og dårligere match mer grundig i et senere innlegg. Problemet er at han/hun som er perfekt match har et eller annet virus som jeg ikke har (CMV). Dette viruset kan være farlig for meg dersom det bryter ut når jeg har lavt immunforsvar. Men det kan allikevel være at dette er å foretrekke over dårligere beinmargsmatch. Det er uansett bra at det er beinmargsdonor på gang, og at det finnes flere å velge mellom. Jeg vet ikke noe mer om når transplantasjonen skal skje, men det virker på legen som om ting kan begynne å rulle ganske raskt nå.

Siden CT-bildene var så fine har jeg i dag fått min femte runde immunterapi. Jeg er sjeleglad jeg kan fortsette med denne vidundermedisinen. Det har alt å si for livskvaliteten min/vår i denne innledende fasen av behandlinga. Nå nyter vi romjula - lettet og glade begge to.

8 kommentarer:

kingram sa...

A wonderful belated christmas present for you! So happy treatment is doing its job and bone marrow match is looking promising. Hope everything continues to go in the right direction. 2013 will be a big year! Kate xx

Martin sa...

LIKER <3

Anniken sa...

Ja, jeg føler tingene går riktig vei for tiden, så jeg håper de fortsetter med det.

Anniken sa...

:)

Hanne Haugen sa...

Gode nyheter:))) Lurer på en liten ting. Er det egen lymfompoliklinikk på Radiumhospitalet? Hører til St.Olav i Trondheim selv, med lymfom i hjernen.Gratulerer med leilighet!

P sa...

Gratulerer blir så glad på die vegne!!!!!!!!

Anniken sa...

Radium har egen lymfompoliklinikk, ja. Finnes det på St. Olavs også?

Tror aldri jeg har hørt om lymfom i hjernen. Kan jeg spørre om hvilken type du har? Er det spredning som gjør at den er i hjernen? Du trenger naturligvis ikke å svare dersom du ikke ønsker det.

Anniken sa...

Takk! Hyggelig å høre at andre gleder seg med oss:)

Legg inn en kommentar