torsdag 21. februar 2013

Dag -7 : Innsjekk Riksen

I dag ble jeg innskrevet på Riksen. Det var i grunnen ikke så mye annet som skjedde. Jeg tok blodprøver og røntgen, og ble ønsket velkommen av en lege. Så var det hele over og jeg kunne dra hjem på permisjon. Kvelden har dermed blitt tilbragt på sofaen hjemme i leiligheten. Jeg vil ikke være på sykehuset et sekund mer enn nødvendig, så jeg velger å sove hjemme i natt, og så stå opp grytidlig i morgen for å dra tilbake til sykehuset.

I morgen starter jeg med høydose cellegift. Jeg valgte dermed å ta håret mitt i dag. Det var like greit å bare få det bort. Jeg kunne aldri tenke meg å plukke det av litt etter litt, så jeg fikk frisøren på sykehuset til å barbere det vekk. Nå er det ute av veien og ferdig med det. Det føles ikke verken kult eller trist. Det er bare en del av behandlinga, som jeg ikke gidder å dvele noe ved. Det begynner jo snart å bli en rutine å barbere det av.



Dagen i dag kalles i helseverden for dag -7. Det er fordi det er 7 dager til transplantasjonen, som er på dag 0. På dag 0 begynner forhåpentligvis veien tilbake til et friskt liv. I USA, hvor folk er litt mer gærne enn oss avmålte nordmenn, kaller de dag 0 for "THE DAY I WAS REBORN" (å jada, vi snakker store bokstaver). Altså har jeg bursdag om en uke. Inspirert av mine fellow cancer warriors forventer jeg kake på dagen.

Tusen, tusen takk for alle meldinger som strømmer inn. Jeg setter så uendelig stor pris på dem. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Heiaropene deres gir meg styrke og motivasjon når jeg trenger det som mest. Dere er gode. Jeg klarer ikke å svare dere alle, men vit at jeg blir varm i hjertet av hvert eneste fine ord dere sender meg.


18 kommentarer:

Anonym sa...

Anniken. har fulgt bloggen din hele tiden, og er imponert over styrkeen din. (som du viser i bloggen) Jeg ønsker deg SÅ ALT GODT! Jeg skal tenke på deg, be for deg og heie på deg! Alt godt ønskes deg og din ektemann! God klem fra Marit

Kristine sa...

Nå skal du kicke ass. Jeg HEIER på deg.

Anonym sa...

Du stråler, Anniken. Jeg ser av hele deg at du oser av kampvilje og pågangsmot. Lykke, lykke til! Fantastisk bilde av dere begge :-) Jeg følger bloggen og heier :-) Ano

Anonym sa...

Hei! Har fulgt bloggen din lenge, syns du er ei flott jente!
I dag fikk min mann diagnosen Hodkins lymfom..... I morgen fårvi behandlingsplanen og deretter er det bare å henge med i svingene...

Anonym sa...

Kjære Anniken! jeg håper alle gode ting er tre og at du blir helt frisk. Lykke til <3

Anne sa...

Ønsker deg alt godt og lykke til Anniken! Du er suveren!

Anonym sa...

Heia deg, Anniken! Jeg har lest bloggen din lenge nå, men vært altfor dårlig til å kommentere. Har bare lyst å si at du fremstår så reflektere, varm, vakker og sterk og skriver så vart og fint om det du opplever. Jeg har lært mye av deg- og det tar jeg med meg i jobben min som lege. Ønsker deg masse lykke til- og alt godt her i livet sammen med din kjære Erlend.
Klem fra Kristin

Anonym sa...

Kjære Anniken <3
Forstår at du sef ikke nå prioriterer å svare på bloggen din eller kan. Håper Erlend kan formidle alle gode ønsker, det gjelder til han også, at du/dere får i dobbelt forstand en ny vår.
Dette greier dere sammen <3
Bli frisk klem fra Cocoa og ektemaken

Linny Z sa...

I motsetning til andre av oss ser i i alle fall utrolig kul ut med barbert hode - det er det jammen ikke alle som gjør :) Mager, men kanskje en liten trøst...?

Erle-Andrea sa...

Tenkte akkurat det samme som Linny, du så veldig fin ut :D

Jeg markerer transplantasjonsdagen hvert år jeg, enten med en liten kake, eller en kafétur med venner/familie. Tenker å ha feiring neste år, da er det 10 årsjubileum! :D

Masse lykke til, Anniken, jeg heier på deg :D :D

LoppeLiva sa...

Heia Anniken!
Jeg tenker på deg hver eneste dag - og heier på deg som bare det!!
Husker så godt at du var med damelaget som superreserve da du var j16, og endte med å knuse VÅG alene med å banke inn 11 mål! Du vinner denne kampen også!!

Klem fra Liva

anette sa...

Heia! Heia! Heia! Hilsen fra Østerbotn:-)

Anonym sa...

Eg er mektig imponert over deg Anniken! Masse lykke til med dagane framover, dette klarer du og Erlend igjen:) Heiar på deg!
Linda (RKHR)

Anonym sa...

Hei Anikken !
h
Håper av hele mitt hjerte at det går bra med deg :-)jeg har fulgt deg og bloggen din noen måneder og er blitt veldig engasjert i deg og historien din. Du er bare så god :-) håper på alt godt for deg og Erlend i tiden som kommer ! Klem fra en trofast leser. Tove.

Erlend sa...

Takk, takk og tusen takk! Vi koser oss med kommentarer, hilsener og lykkeønskninger. Det er veldig hyggelig og oppmuntrende :)

Anonym sa...

Hei. Jeg er ny leser av bloggen din og må virkelig si at jeg beundrer dere begge to!! Og SÅ nydelig du er, Anikken - både med og uten hår!! Jeg har tilbrakt en del tid på Riksen selv, ikke fordi jeg er syk, men fordi min nevø er det. Han trenger ny nyre for annen gang, og jeg håpet inderlig å kunne hjelpe som donor, men dessverre gikk det ikke. Har selvsagt meldt meg som blodgiver, ryggmargsdonor osv. Hvis jeg kan hjelpe - TOPP!!!!
Heier på dere og ønsker dere LYKKE TIL !!! Klem fra Anne Kristine

LoveAndLight sa...

Da er vi igang, og med vi så mener jeg oss alle av venner og familie. vi står som en sterk ring rundt deg og erlend og vi ønsker a støtte og hjelpe med alt vi kan.jeg sier det igjen og igjen; bruk oss! :*

LoveAndLight sa...

Da er vi igang, og med vi så mener jeg oss alle av venner og familie. vi står som en sterk ring rundt deg og erlend og vi ønsker a støtte og hjelpe med alt vi kan.jeg sier det igjen og igjen; bruk oss! :*

Legg inn en kommentar