søndag 10. februar 2013

Dagens godsak #10: På hodet

Det er mye som må forberedes når man skal være skikkelig klein i en lengre periode. En av tingene jeg må forholde meg til er at jeg snart skal miste håret - igjen! Jeg liker ikke å flashe skallen min, så i dag har jeg skaffet meg noe til å ha på hodet.

Man kan få inntil 5390 kr per kalenderår i støtte for å kjøpe seg parykk eller hodeplagg ved kraftig håravfall. Bare be legen om å skrive en rekvisisjon. Jeg har brukt parykk en gang i mitt liv, og det var nok. Det var bare helt feil for meg. Jeg holder meg derfor til luer og sjal. Siden jeg på ingen måte planla å få tilbakefall nummer to, kastet jeg de fleste luene mine etter forrige kreftbehandling. På en måte var det litt dumt - på en annen måte gav det meg en fantastisk unnskyldning til å shoppe hodeplagg i store kvanta i dag. Moro!

Jeg elsker nettbutikken paahodet.no. Der er det mye hodeplagg i en litt freshere stil enn de hos parykkdama på Radium. Dersom man ønsker å kjøpe hodeplagg i "vanlige" butikker, kan man få det også refundert. Les mer om hvordan man går frem på Kreftforeningens sider.

Hva foretrakk dere på hodet da dere var syke? Lue eller parykk? Eller kanskje ingenting?




18 kommentarer:

ErlePerle sa...

Jeg brukte for det meste parykk, men sov med bomullshatt på. Det var sjeldent man så meg uten noe på hodet, og det tok flere år før jeg syns det var ok at noen var borti hodet/håret mitt.

Anonym sa...

Så flott nettside! Jeg har hår, men syntes de hadde så mye fint at jeg måtte bestille meg en lue fordiom :) Lykke til med alt :)

Anniken sa...

Sov du med bomullshatt på hodet om natten fordi du frøs? Det gjør nemlig jeg. Det er jo iskaldt uten hår på hodet!

Anniken sa...

Ja, ikke sant de har mye fint på den siden? Gratulerer med nytt hodeplagg:)

M sa...

Jeg kjøpte parykk og brukte den vel ca en time til sammen før jeg fant ut at det var for klamt og ubehagelig ;) Foretrakk å bruke heklede luer..hadde 10-15 stk å velge mellom takket være en håndarbeidsglad mamma :)
Skjønner godt at du kastet de fleste hodeplagg etter forrige cellegiftrunde :)! Jeg har lagt mine bakerst i klesskapet, men vil jo forhåpentligvis aldri få bruk for dem igjen :)!
Vil ønske deg all verdens lykke til med behandlingen som er i vente! Heier på deg! Har fulgt bloggen din et års tid..siden jeg selv fikk lymfekreft (non-hodgkin) - og synes du er en inspirasjonskilde :)!

Anonym sa...

Jeg brukte kun luer og tørklær/sjal og nattlue fordi jeg frøs både på hodet og i nakken. Inne gikk jeg for det meste barhodet, hvis det var varmt nok. Kjøpte alle hodeplaggene hos Jalvad på Tøyen, de har mye fint :)Jeg prøvde en parykk, men takk, den klødde og stakk.
Ha det så bra du kan i ventetiden, du er sterk og sunn, så det kommer til å gå BRA !!!!!
Cocoa

Malin sa...

Det var en gøy nettside! :) Man kan også finne mye artig (og billig!) på ebay. Tar ofte litt tid før de kommer i posten da, men pleier å være verdt det :)

Anonym sa...

Hei M
Det er sjelden jeg finner innlegg fra noen med Non-Hodgkins, som jeg også hadde. Hvilket stadium og grad var du og hvilken behandling fikk du?
Hilsen kreftfri, men ikke friskemeldt.

M sa...

Hei :)
Kreftsykdommen hadde kommet til stadium IV da den ble påvist. Hadde den aggressive formen for non-hodgkin. Fikk først en såkalt forkur, så r-chop, deretter seks kurer som varte i 5 døgn hver gang; 2 uker og 2 dagers "pause" mellom hver kur. Fikk 20 strålebehandlinger på restsvulst til slutt.

M sa...

Anonym: Svaret kom visst lenger ned på siden :)

Kristianne sa...

Jeg gikk med ingenting hjemme, blant familien eller med venner. Men da jeg begynte på skolen og var i offentligheten brukte jeg parykk. Men kuttet den ut i september/oktober og hadde brukt den siden håret falt av i juni. Da gikk jeg over til sjal, men nå er det såpass mye hår at jeg kun bruker luer. Men ingenting hjemme eller på besøk hos folk. Følte verden gikk under da jeg mistet mine 55cm med hår, men den lappet seg sammen igjen den også :)

Anniken sa...

M: Så du er ikke parykk-fan du heller, nei;) Takk for heiarop og fine ord.

Anonym: Snart kommer det en nettside med kreftforum sortert etter forskjellige diagnoser. Jeg skriver om den så snart den er lansert, så følg med.

Anniken sa...

Hei Cocoa:) Jalvad på Tøyen får jeg sjekke ut en gang. Har aldri vært der. Hva slags type hodeplagg selges der?

Anniken sa...

Ebay har jeg aldri testa ut. Men det er kanskje på tide;)

Anniken sa...

Hei Kristianne. 55 cm med hår er mye å miste. Det syntes jeg også da jeg mistet mitt for første gang (selv om det ikke var så langt). Godt å høre det går seg til.

Malin sa...

Det må du gjøre :) Er ikke så vanskelig når man først har kommet inn i det. Lurt å lage seg en paypal-konto (sikreste betalingssystemet på nett) og å gå for selgere som er top-rated (mer enn 99% positiv feedback). Da kan du være ganske sikker på at du får det du bestiller :)

Julie Asmussen sa...

Jeg hadde langt naturlig blondt hår. Påsken 2012 fikk jeg frisøren til å barbere bort siste rest. Gikk ut fra frisøren i en mørkebrun parykk. Tenkte at jeg like greit kunne prøve noe nytt istedet for noe som lignet på mitt eget hår. Brukte parykk i en overgangsperiode ute blant folk, ingenting hjemme. Gikk etterhvert over til å bare bruke luer, sjal o.l før jeg i sommer faktisk gikk rundt uten noen ting. Jeg trengte bare litt tid for å komme dit ;) Brukte mye ørepynt og sminke (for å dekke til blå ringer rundt øynene og lage en illusjon om at jeg hadde øyebryn og vipper...) Håret begynte å vokse igjen for fullt i sep/oktober. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal beholde det kort eller vokse det langt. Tiden vil vise...

Anniken sa...

Ah, jeg syns det er SÅ kult med damer som tør å gå rundt helt bare på hodet. Håper jeg også kommer dit en gang. Profilbildet ditt på twitter er jo bare nydelig.

Legg inn en kommentar