onsdag 20. februar 2013

Good feeling

Nå er det lenge siden jeg har skrevet et "ordentlig" innlegg! Dere får unnskylde meg, jeg har nemlig vært opptatt med å leve livet. Ei venninne spurte meg her om dagen om jeg virkelig har det så bra som det ser ut som i "Dagens godsak". Svaret er ja.

I hele høst har livet vært på det jevne - med unntak av bryllup og kjøp av leilighet naturligvis. Jeg har ikke vært i spesielt god form, men den har ikke vært spesielt dårlig heller. Jeg har ikke følt meg veldig glad eller trist, men hatt det helt ok. Under opptakten til den forrige transplantasjonen var tilstanden mye mer ustabil. Jeg fikk fire, harde IGEV-kurer med cellegift, og ble et vrak etter hver kur. Jeg brukte et par uker på å komme meg på beina igjen, og den siste uka før kur var helt magisk; kvalmen var borte, energien noenlunde tilbake og gleden på topp. Jeg fant skjønnhet og mening helt ned i de minste aspektene ved livet. En kopp te og en mørk sjokoladebit ble fortært i en ekstatisk rus fordi jeg kunne nyte begge deler uten å bli kvalm etterpå. En tur i sola ble til en tur i paradis, fordi energien var på plass. Jeg husker jeg slo på favorittmusikken min på maks volum og danset mye i denne perioden.

Men i høst har det altså gått på det jevne. Det har vært fint det - jeg foretrekker helt klart og tydelig immunterapi over harde cellegiftkurer. Men i og med at de skrekkelige nedturene har uteblitt, har også de magiske toppene glimret med sitt fravær. Det endret seg imidlertid da jeg fikk transplantasjonsdatoen. Først ble jeg litt satt ut, fordi det abstrakte jeg hadde forholdt meg til i flere måneder plutselig ble veldig konkret. Men så kom effekten: en energiboost av dimensjoner! Det er ennå ikke gått to uker siden forrige kur, og sjekk alt jeg har gjort! Jeg har hatt mer livsglede og energi de siste ukene enn jeg har hatt i hele høst til sammen (igjen: med unntak av bryllup og leilighetskjøp). Jeg ble litt for ivrig her i helgen, og gikk på en liten smell etter bursdagen til Erlend, men det var verdt det. Det var verdt å surfe på en bølge av ren opptur i så lang tid.

Per Fugelli sier at døden kan gi livet potens. Jeg sier at alvorlig sykdom kan gi samme effekt. I alle fall fungerer det slik for meg. Livsgleden stiger eksponensielt jo nærmere jeg kommer de store, livsomveltende hendelsene i behandlingsforløpet. Gruer jeg meg ikke til transplantasjonen? Jo, selvfølgelig gjør jeg det. Men jeg gidder ikke å sløse bort den verdifulle tida jeg har nå på å fokusere på den. Den kommer uansett til å ta så mye energi og krefter, at jeg ikke vil bruke en kalori ekstra på å bekymre meg før jeg må.

Jeg er i god form! Jeg er glad, jeg er sterk, jeg er ved godt mot. Takk til legen min for at han gav meg immunterapi, og takk til høyere makter for at den har virket. Foran forrige transplantasjon var jeg allerede et vrak. Denne gangen er jeg klar!

Her kommer en oppfordring før innleggelsen i morgen: Dans!






13 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære Anniken! Jeg er aldeles fullstendig, uendelig, nesegrus, himmelfallen, vanvittig full av beundring og ydmykhet over deg og din holdning til livet. Jeg... Jeg EEELSKER ditt fokus. For du har så rett - i hver eneste bokstav og i hvert eneste ord. Og jeg følger med, tro du meg. Kristinklæm i bøtter og spann.

Teamobb sa...

What a fantastic attitude! Everyone can take a page out of your book. I really hope everything goes well, though i am sure it will push your limits, but i look forward to celebrating success when it is all over. Eat some chocolate tonight pls. Hugs from obb

Anonym sa...

Vi danser og ønsker deg all verdens lykke til!
Stor styrkeklem fra mammaen til Maria :-)

Linny Z sa...

Lykke til i morgen og fremover, helt til du er trygt og godt tilbake hjemme igjen! Vi kjenner ikke hverandre, men jeg er med deg i tankene - ofte - og sender deg gode tanker. Fordi du deler så mye av deg selv og lar oss lesere få et innblikk i ditt liv, får du mange varme ønsker, tanker og bønner med deg fra mange kanter :)

Anonym sa...

Hei Anniken!
Jeg beundrer ditt mot og din livsinnstilning på å nyte øyeblikk.
Livet består av øyeblikk!
Jeg vil ønske deg masse lykke til!!!!
Jeg ber!
Klem fra Astri ( Kathrine tremeninngs mamma;) )

Anonym sa...

Vi fra Risør ber for deg.Lykke til Anikken!!!

Anonym sa...

Takk igjen for dine kloke ord, jeg bærer dem med meg lenge etter at jeg har lest tekstene dine. Ønsker deg alt godt på neste etappe!

MeG

LoveAndLight sa...

Da var det bare en ting å gjøre...opp og hopp og dans i sengen til "Good Feeling"! God danse energi og masse kjærlighet og styrke sendes din vei kjære Anniken min! klem

Anonym sa...

Du skriver så klokt, Anniken. Jeg følger bloggen din hver eneste dag og du vil være litt ekstra til stede i tankene mine i dagene framover. Lykke, lykke til fra meg som beundrer deg masse :-) Ano

Anonym sa...

Du er bare så positiv og du skriver så flott. Sluker hvert ord i innleggende dine.
Ønsker deg lykke til fremover. Du er mye i tankene mine, jeg er selv pårørende og vet litt om det du gjennomgår.
Klem

Anniken sa...

Tusen hjertelig takk alle sammen for fine og oppmuntrende ord. Vi setter så uendelig stor pris på dem. Svarer dere felles her, for er så trøtt etter en fin kveld, og har en lang dag foran meg i morgen.

Vi finner mye styrke og motivasjon i heiaropene deres, så igjen - tusen takk:)

SURRESILJE sa...

Idag gikk jeg skitur. En sånn lang og slitsom en, og tenkte på skituren du skrev om her om dagen. At du gikk med små skritt. Men fremover. Fortsett med de skrittene, og fortsett å dele. Å lese bloggen din gjør at jeg husker på leve livet mitt enda litt mer. Takk!

Anniken sa...

Hei Astri, så hyggelig å høre fra deg. Takk for fine ord. Håper det står bra til med deg og dere.

Legg inn en kommentar