tirsdag 12. mars 2013

Dag 12 Sykehusfri

I dag er en dag jeg har lengtet etter: Jeg har sykehusfri! De siste dagene har jeg hatt en mye permisjon, men jeg har måttet innom sykehuset for å ta blodprøver, og så vente i timesvis på svarene. Når man er sliten og nedbrutt koster disse "korte" turene innom sykehuset enormt med krefter, spesielt om de er tidlig på morgenen. I dag har jeg dermed sovet leeenge og tatt livet fullstendig med ro. Det kjennes så godt at jeg nesten ikke klarer å stoppe å glise.

Men folkens, dette har da gått veldig bra til nå! Jeg er lettere faktisk sjokkert. Sammenlignet med forrige transplantasjon har denne gått som en lek: Jeg fikk ingen infeksjoner, trengte ingen blod- eller blodplateoverføringer, fikk ikke tørre slimhinner eller sår i munnen, fikk ikke magetrøbbel, og hadde bare litt kvalme kun i forbindelse med høydosen. Slapphet var den eneste bivirkningen som plaget meg nevneverdig. Men heller ikke den var verre enn at jeg kunne gå en liten tur på treningsrommet eller en tur i skogen hver dag under hele sykehusoppholdet. Jeg føler meg ekstremt heldig.

MEN, mest sannsynlig går det ikke straka vegen oppover herfra. Jeg har fremdeles mange utfordringer foran meg før jeg blir friskmeldt. Den første er akutt GVHD ("graft versus host disease", hvor den nye beinmargen går til angrep på friske kroppsdeler). Den kan oppstå når som helst i løpet av de tre første månedene etter transplantasjonen, og rammer som regel hud, tarmsystemet eller leveren. Så hvis jeg får utslett eller diaré må jeg ringe sykehuset med en gang. Dersom leveren blir angrepet vil jeg som regel ikke merke noe til det selv, men legene kan se det på blodprøvene. Skulle GVHD'en ta tak må jeg trappe opp på de immunnedsettende medisinene, slik at den nye beinmargen roes ned. Er ikke det nok må jeg i tillegg proppes full av kortison. Det er viktig å få behandlet GVHD'en raskt, hvis ikke kan det bli veldig alvorlig. Men jeg er på vakt, og så langt går det helt fint.

Jeg vil benytte anledningen til å si tusen millioner hjertelig takk for all støtten jeg har fått gjennom transplantasjonen. Det har jevnlig tikket inn meldinger, og setter enormt pris på hver og en av dem. Og takk for alle de fine kommentarene her på bloggen. Erlend har lest dem høyt for meg hver kveld, og vi har begge følt oss varme om hjertet etterpå.

- Anniken

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, har tenkt så mye på deg! Er så glad over det har gått så bra så langt! Jeg krysser fingrene for at det skal fortsette slik, og at denne GVHDen skal glimre med sitt fravær slik at du får en god vår og sommer med masse håp og glede. Det unner jeg deg. Klem fra Marit/toten

Anonym sa...

<3

Malin sa...

Så godt å høre at du er utskrevet og har det bra! :) Krysser fingrene for at du slipper GVHD og at den nye beinmargen gjør jobben sin. Du er tøff! :)

Anonym sa...

Fantastiske nyheter!

Tonje

Anonym sa...

Det er altså så hyggelig å gå inn her å lese!! Nå får du igjen for at du er snill med kroppen din :) krysser alt for at det fortsetter! Ikke nøl med å ringe sykehuset om noe er uvanlig, kommer den GVHD'en skal den sannelig ikke få det lett.

K.

LoveAndLight sa...

Jippiiii....kjempe nyheter :D nå ble jeg glad! klem

Anonym sa...

Håper det går bra med dere!

Jeg følger med bloggen din hver dag. Jeg gråter litt av og til, og ler en god del når jeg leser innleggene deres. Selv har jeg ingen sykdom, og har kommet over bloggen ved en tilfeldighet. Måten dere skriver på er veldig inspirerende, og jeg får innsikt i en hverdag preget av kreft. Takk for at dere tar dere tid til å skrive!
Jeg gråt masse da dere giftet dere i sommer, også gråt jeg masse på dag 0. Jeg håper at denne transplantasjonen fortsetter i det sporet den har startet!!!! Solen skinner sterkt i Oslo for tiden :)

UnnT sa...

Jeg har fulgt bloggen din i lang tid, og jeg blir stadig imponert over ditt og din kjæres mot og styrke. Måten dere takler denne utfordrende situasjonen på er både beundringsverdig og imponerende. Dere er noen tøffinger :)

Anonym sa...

Så fint å lese det du skriver, Anniken :-) Får håpe at du ikke får så mye plager med GVHD. Det hjelper sikkert at margen er god match. Ellers er jeg imponert over hvordan dere begge takler den tross alt vanskelige situsjonen dere befinner dere i. At dere, midt oppi alt dette, klarer å informere og formidle på en så forståelig måte som dere gjør, er rett og slett imponerende. Hilsen Ano

Anonym sa...

Så fint å høre at det har gått så bra så langt. Dere er jammen flinke til å ta fram det positive i dagene :) Fortsett med det. Jeg fortsetter å heie på deg :)
Klemmer fra Mirjam

Anonym sa...

Er så glad for at du har det så bra som du har det nå!!!
Vi heier på deg og ønsker det fortsatt fine dager :-)
Styrkeklem fra mammaen til Maria

Legg inn en kommentar