torsdag 21. mars 2013

Dag 21 Let them eat cake

Jeg er ikke spesielt glad i å bake. Jeg er heller ikke spesielt flink til å bake. I det hele tatt er bakeinteressen min på et veldig lavt nivå. Jeg er ikke en gang glad i å spise kake! Dermed overrasker det meg at jeg har fått et nytt favorittprogram som heter "Hele Norge baker". Programmet går ut på at amatørbakere baker så godt de kan i løpet av en gitt tid, og så bedømmes resultatet av profesjonelle folk. Jeg lar meg tydeligvis lett fascinere av flott bakst. Bakerne lager små cupcakes i alle regnbuens farger, og større kaker med vakker og detaljert pynt. Ja, for pynten er mest engasjerende, og jeg forundrer meg stadig over hvordan bakeentusiastene klarer å få den til. For om bakeevnene mine er beskjedne, så er dekoreringsevnene mine fullstendig fraværende. Jeg er rett og slett født uten dekoreringsgenet. Da Erlend nettopp fylte år, slo jeg til med en hjemmelaget sjokoladekake. Den ble ganske tørr og fikk alt for lite glasur, men hei, det er jo tanken som teller. Jeg dekorerte den med tallet "29", skrevet med non-stop, før jeg avsluttet med å slenge en pose kakestrøssel over det hele. Jeg var ganske så fornøyd med egen innsats, helt til jeg begynte å se på "Hele Norge baker". Da forstod jeg at jeg kanskje hadde bommet litt. Der lager de nemlig blomster og vesker og vimpler og jeg vet ikke hva, som de dekorerer kakene sine med. De ser ut som små kunstverk, og jeg kan ikke annet enn å ligge på sofaen og gape av beundring.


Denne herligheten slang Bjørn Ali sammen i løpet av et par timer

Før vi fortsetter med bakingen, skal vi over til en liten digresjon. I og med at det finnes mange forskjellige folk, finnes det også mange forskjellige sykepleiere. Vi har den snille og forsiktige sykepleieren, som snakker til deg som om du er fire år og spør om du har vondt noe sted. Vi har den "kule" sykepleieren som forteller at hun er "litt sliten" etter frihelga, og som hvisker deg alle røverhistoriene som går på sykehuset. Vi har den ekstremt engasjerte sykepleieren som vekker deg tidlig om morgenen med å coache deg, og sier du må visualisere at du er tøffere enn Northug for å komme deg igjennom behandlinga. Vi har den stille sykepleieren som ikke sier noe særlig i begynnelsen, men som du gradvis blir kjent med. Og ikke minst har vi sykepleieren du har skikkelig god kjemi med, og som du får lange fine samtaler med. Lista over forskjellige typer sykepleiere er like lang som det totale antall sykepleiere, og takk og lov for at samfunnet har disse englene i hvitt til å ta vare på oss når vi trenger det som mest. For å avslutte digresjonen må jeg bare ta med en sykepleier til, nemlig den samfunnsengasjerte varianten. Hun kan komme stormende inn på rommet og utbryte: "Har du hørt det?" Hvorpå jeg alltid svarer: "Nei". Da ser hun sjokkert på meg og sier opprørt: "Har du ikke hørt det?", og jeg gjentar det samme svaret en gang til. For jeg har ikke hørt det. Jeg har ikke hørt om kriger og drap og terrorbomber. Jeg har heller ikke hørt om rentehevelser eller statsbudsjetter eller valgår. Ikke en gang verdenscupresultater eller neste landskamp vet jeg noe om. Eller, jeg har vel kanskje plukket opp en sak eller to mens Erlend ser på nyhetene, men ingenting av det lagres så langt fremme i hjernebarken at jeg klarer å bruke informasjonen i en fornuftig samtale. Og det plager meg ikke på noen som helst måte akkurat nå. For nå har jeg rett og slett mer enn nok med meg selv.

Det er så innmari mye drama i verden. Til tross for at hverdagene mine for det meste kun består av spising, hviling og turgåing, så inneholder livet mitt også ganske mye drama. Jeg har store eksistensielle spørsmål å forholde meg til. Dermed klarer jeg ikke å forholde meg til verdenskaoset i tillegg. Det får noen andre ta seg av. Men for at jeg ikke skal bli helt oppslukt av mine egne filosofiske tanker og hverdagslige utfordringer, er det greit å fokusere på andre ting innimellom. Som for eksempel bake-tv. Det kan gå ganske dramatisk for seg der også: deiger nekter å heve, kaker faller i gulvet og fingrer settes fast i miksmasteren. Og jeg sitter i sofaen og roper: "NEEI" eller "WOW". Bake-tv engasjerer! Og det på et veldig enkelt og overfladisk nivå, som for øyeblikket passer meg helt utmerket. Jeg aner ikke hva Italias nye statsminister heter, men spør meg om hvem ukas mesterbaker er, og du skal få svar.

14 kommentarer:

Gunnhild sa...

Haha! Kjenner meg igjen selv om jeg ikke er syk. "Hele Norge baker" er det nye favorittprogrammet også her i huset. Kjæresten min jobber i pressen og blir blasert og apatisk av nyheter og samfunnsproblemer etter mange timer på kontoret, og siden min jobb består i å lese manus hele dagen, orker jeg ikke å bruke hodet til noe fornuftig etter klokken 17. Da er det ingenting som frister mer enn Bjørn Alis pimp-my-ride-aktige bakst og gamle Hildes knusktørre selvfølgeligheter.

Jeg lå forresten på sykehus en måned i 2001, akkurat da første sesong av Big Brother gikk på TVNorge. Du kan kanskje tenkte deg hva som opptok meg mest i den perioden.

Nina sa...

Da må jeg anbefale at du også tar en titt på "Cupcakekrigen" på Fem - et utrolig amerikansk program hvor 4 deltakere konkurrerer om å lage de beste cupcakes innen et bestemt tema. Det er utrolig fascinerende å se hva de faktisk putter i en cupcake.. om du trodde det kun var sjokolade og melis, så får du deg en overraskelse ;)Kanskje du ogs¨å blir inspirert til å bli en mer ivrig baker selv! Lykke til :)

Lena sa...

Jeg gleder meg til å møte sykepleierne du beskrev, hver og en av dem som kommer inn på rommet mitt vil vurderes etter kategoriene dine hi hi :D Jeg legges inn for stamcelletransplantasjon 2. april. Kanskje vi ses? Hilsen Lena

Anniken sa...

Godt det ikke bare er jeg som må koble ut hjernen i blant;)

Anniken sa...

Jeg har sett ørten episoder allerede;) Erlend blir like oppgitt hver gang jeg setter det på, og later som om han ikke følger med, helt til han avslører seg med utsagn som "det går da ikke an å bruke ostepop i cupcakes!".

Anniken sa...

Hehe, det må presiseres at sykepleierne jeg beskriver i innlegget er en god blanding av alle sykepleierne jeg har møtt på alle sykehusene jeg har vært i løpet av de drøye tre årene jeg har hatt kreft. Så du finner nok ikke alle på avd for blodsykdommer.

Så du skal straks transplanteres. Så spennende! Kan jeg spørre om hvilken diagnose du har? Du trenger naturligvis ikke å svare. Masse lykke til med transplantasjonen uansett. Og dersom våre veier skulle krysses på sengeposten eller poliklinikken, må du gi deg til kjenne:)

LoveAndLight sa...

Ja jeg er så enig i det der...selv er jeg avhengig av paradise (skam) men guri så engasjert jeg blir så da tenker jaja det enkle er ofte det beste ;) og den tankegangen følger jeg og idag da vi skal ut og ake med pølser i termosen. Kos og enkelt for kropp og sinn. God lørdag vennen min. Klem

Anniken sa...

Det hørtes utrolig hyggelig ut. Kos dere!

Anette Walvick sa...

I love it! Kos deg masse med baketv, skal tenke på deg kl 20 i kveld :)
Håper du har det bra etter forholdene. Stor klem

Anniken sa...

Så du følger med på bake-tv du også;) Her går det etter forholdene veldig bra. Kos deg hjemme i påsken, og hils alle jentene:)

Lena sa...

Hei, Ikk'no hemmelig her :) Jeg har KML, Kronisk Myelogen Leukemi, og disse syke cellene har beklageligvis laget en ny mutasjon som ikke kan leges med moderne medisiner. Derfor må jeg stamcelletransplanteres. Det er fint å lese det du skriver om transplantasjon, da får jeg litt forsprang på hva som kommer. Du beskriver veldig bra :)
Jeg skal ikke ta alle sykepleierbeskrivelsene dine bokstavelig, men som sagt, en god latter forlenger livet. Kan jeg ligge i senga mi på riksen og humre over beskrivelsene dine så er vel alt flott :D

Anniken sa...

Så du har leukemi, ja. Takk for svaret. Da krysser jeg fingrene for at du blir i form til å le både godt og lenge mens du er innlagt. Og hvis ikke så kan du trøste deg med at det snart kommer en dag hvor du orker det igjen. Transplantasjoner kan være tøft mens man ennå er innlagt, men så går det seg jo til;)

Anne sa...

Så gøy å lese at du liker programmet Anniken! Skulle du noen gang har lyst til å prøve deg på en ny oppskrift så har flere av deltagerne egne blogger med masse inspirerende bilder. Se lista under....
Det er bare å glede seg til de neste episodene, mer og mer drama. :)
Hilsen Anne fra Hele Norge baker.

Bjørn-Ali: http://www.facebook.com/pages/Alis-Custom-Cakes-siden/244098832277587?fref=ts
Ida: http://cakeplease.no/
Anne: http://www.kremfresh.no
Anne Brith: http://www.villaperlesukker.no
Sten: http://www.vannimunnen.no
Inger: http://www.facebook.com/iLLiciousCakes

Anniken sa...

Ja, her er det bare å la seg inspirere:)

Legg inn en kommentar