torsdag 28. mars 2013

Dag 28 Påskekos

Jeg har vel så vidt nevnt at jeg skulle ta en kimerisme-blodprøve i går for å se om den nye beinmargen er på vei opp og frem. På grunn av påsken ble den utsatt til tirsdag. Like greit.

Nå er det ferie, og Erlend og jeg hygger oss. Som dere sikkert har fått med dere er jeg stor fan av lavterskelhygge. Med det mener jeg at det er fullt mulig å storkose seg uten å gjøre ting så avansert. I dag, for eksempel, pakket vi niste og kakao i sekken, satte oss i skogen et par hundre meter fra leiligheten vår, og nøt lunsjen i sol og frisk luft. Så godt, så enkelt.


Herlig!


Jeg har egentlig fått beskjed av sykehuset om å holde meg unna sola, men jeg får det ikke til. Finnes det noe bedre enn å kjenne solstrålene varme ansiktet ditt etter en lang og kald vinter? De immunnedsettende medisinene jeg går på lar seg dårlig kombinere med UV-stråler, men jeg smører meg med solfaktor 50 og lar det stå til. Innimellom må det være lov å prioritere livskvalitet over fornuft.

Apropos høy solfaktor, så anbefaler jeg den fra La Roche-Posay (LRP). Jeg syns andre solkremer med faktor 50+ legger seg som et tykt, klissete lag utenpå huden. Det er ikke spesielt behagelig, og ser heller ikke særlig lekkert ut. Men den på bildet under er veldig flytende, og trekker raskt inn i huden. I tillegg er den velegnet for sensitiv hud, noe som er veldig vanlig å utvikle etter store mengder cellegift. Huden min har blitt ekstremt sensitiv etter transplantasjonen, og jeg har måttet bytte ut alle hudkremene mine til LRP. De har nemlig en egen serie som er spesielt velegnet til hud som reagerer på hver minste ting.




Jeg håper at alle som har mulighet til det kommer seg ut, nyter sola (med beskyttelse) og har en flott påske!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Der ser dejligt ud. Godt at vide at LRP også laver gode solcremer - jeg bruger en af deres cremet til lille Ks følsomme hud.
God påske!
Knus Maria

Lena sa...

Det er så fantastisk å lese om deg. Jeg er stum av beundring for ditt enorme mot og positive holdning - du er rett og slett en inspirasjon. Jeg har fått slike sexy slanger ut fra brystet og gjør meg klar for avreise til riksen forstamcelletransplantasjon på tirsdag. Frem til da skal jeg nyte påsken og samle krefter. Nyt dagene og husk solfaktor! Masse klemmer fra Lena

Anniken sa...

Riktig god påske til dere også, Maria:)

Anniken sa...

Ja, de slangene er top of the hots! Eller ikke, hehe.

Så du skal inn på tirsdag. Spennende! Det kommer sikkert til å gå veldig fint. Skal du ha full eller redusert forbehandling?

Syns du har laget deg en flott plan frem til innleggelsen. Nyt dagene, sola og livet. Ønsker deg masse, masse lykke til. Jeg heier på deg!

Lena sa...

Gleder meg til bikinisesongen, vel den kan jeg vel uansett ikke nyte uten faktor 50 :) Takk for solkremtipset forresten :) Jeg skal ha full forbehandling. Hvilken hadde du? Godt å se at du er ute og nyter været så raskt etter transplantasjonen :)

Anniken sa...

Jeg hadde redusert forbehandlig. Må forberede deg på at full forbehandling kanskje byr på litt flere bivirkninger relatert til cellegiften, men ikke nødvendigvis. Du får bare se hva som skjer.

I morgen er dagen! Hent fram all positiv energi du klarer å lirke frem, og se på behandlinga som siste innspurt før et kreftfritt liv tar til. Jeg heier intenst på deg, og håper at du kommer deg greit igjennom. To tips: Beveg deg så mye du klarer (da kommer du deg mye raskere på beina igjen etterpå) og drikk mye vann/væske (hjelper kroppen å takle cellegiften bedre).

Gleder meg til å høre fra deg når du er vel igjennom. Masse lykke til!

Anonym sa...

Hei på deg og vel overstått påske :-)
Håper beinmargen oppfører seg pent mot deg og at du er i gang.
Her var det også lavterskelhygge i påsken med god mat og antibiotika, he,he. Nå skal jeg slepe meg avgårde til fastlegen, han vil sjekke opp om infeksjonen er gått tilbake, men det har den, det kjenner jeg :-) Ha en god dag i sola med SOLKREM.
Klem fra Cocoa

Anonym sa...

jeg heier på deg/dere!!!!! masse positive tanker kommer deres vei!!!
blir helt "blown away" over hvor fantastisk flinke dere er til å gripe dagene og nyte de viktige tingene i livet! setter meg som mål å bli flinkere til å tenke som deg, til å sette meg i sola når den viser sitt blide ansikt(og la støvdottene ligge der de ligger- de reiser jo ingen vei uten min hjelp uansett), og til å se alt det positive som omringer meg. krysser alt jeg har for deg Anniken!!!!!
heia-rop fra Heidi(Holum)

Anniken sa...

Lavterskelhygge er alltid trivsel:) Godt å høre du hadde en fin påske til tross for litt ulumskheter i kroppen.

Vi kreftfolk kjenner kroppene våre så godt at jeg sier bare: Gratulerer med vel overstått infeksjon!

Anniken sa...

Jeg blir "blown away" av denne utrolig hyggelige kommentaren!

Enig i at støvdotter får bare være støvdotter i blant. Hos oss er de blitt riktig så tallrike etter hvert, men hvem har vel tid til å ta seg av dem når det er viktigere ting som kaller (les: sol og frisk luft).

Legg inn en kommentar