mandag 4. mars 2013

Dag 4 Null immunforsvar

Igår var Anniken igjen på perm. Vi spaserte i vårsola, stekte resten av vaffelrøra og så 5-mila i ski-VM. Anniken fikk også denne gang fylt energibehovet med sunn og næringsrik mat. Heldigvis har hun klart å beholde appetitten. Nok en gang gikk timene fra 10 til 17 veldig fort, men det får vi vel bare ta som et godt tegn.

Den målingen som viste at de nøytrofile hadde økt til 0,5, var antakelig bare den siste krampetrekning fra Annikens gamle beinmarg. Målingene ligger nå stabilt på 0 og kommer til å gjøre det helt til den nye beinmargen begynner å tre i kraft. De regner med det kan skje om cirka en ukes tid. Det at immunforsvaret er lik 0 betyr at Anniken når som helst kan vente seg en infeksjon. I mellomtiden gjelder det å tenke på hygiene, hygiene og atter hygiene.

Anniken snakket med overlegen idag, og han kom med gledelige opplysninger. Hittil har Anniken og jeg trodd at det er ønskelig med noen grad av GVHD etter en allogen beinmargstransplantasjon. For hvis den nye beinmargen angriper kroppen, betyr det at også kreften er under angrep. Nå kunne imidlertid overlegen utdype dette nærmere, og han sa at beinmargen utmerket godt kunne utrydde bare kreften uten at den angrep kroppen samtidig. Så det er faktisk mulig å komme igjennom dette uten alvorlige bivirkninger. Nå har vi fått enda mer å krysse fingrene for. For som overlegen sa: "GVHD unner jeg ingen å få."

Anniken har fått ekstra hjelp av ferske sykepleieraspiranter. Selv om de ikke er utlærte hjelper de på både humør og helbred. 


13 kommentarer:

Anonym sa...

Jippi!
Marte

Anonym sa...

Det var gode nyheter! Og veldig søte sykepleieraspiranter ;)

K.

Anonym sa...

Nå ble jeg lettet :-) Ønsker dere fortsatt lykke til i dagene framover :-) Ano

Linny Z sa...

Da vet vi hva vi har å krysse fingre og folde hender for fremover; Utryddet kreft uten GVHD!

Anonym sa...

Gamle onkel følger jo spent med og blir på deres og alles vegne glad når det så langt etter siste transplantasjon har gått bra, og måtte det vare.
mvh
Hj.

Anette Haugland sa...

Gjør dette like lite spennende som 5 mila Anniken! Gidder ingen spurt på oppløpssida, seil det i land som Olsson!! Heia heia!

Erle-Andrea sa...

Masse lykke til Anniken!!! Jeg håper indelig at du slipper unna GVHD, for det er absolutt noe av det verste jeg har vært borti! Jeg fortsetter å følge med på sidelinjen, heiende :D

Stine sa...

Heia heia og lykke til!

Anonym sa...

Jeg krysser fingrer og heier
dette skal garantert bli en seier

Anniken er sterk og modig
det er egentlig ganske snodig

Mange mennesker hun inspirerer
motløshet hun garantert kurerer

Heia Anniken, Erlend og donasjonen
alt skal gå bra med transplantasjonen!

Silje

Siri sa...

Utrolig kreativt, Silje! Veldig bra :D
Ble litt inspirert jeg, faktisk:

Det var en gang ei jente som endelig fikk donasjonen
Og kunne gjennomføre den tøffe transplantasjonen
Nå kan Anniken fort
Skremme kreften bort
Og bli frisk og enda tøffere enn toget på stasjonen

Ok, litt nødrim kanskje, men skitt au. Stå på videre, Anniken!

Klem, Siri

janne sa...

Følger med og håper dette går bra! Lykke til i dagene som kommer begge to - og så var jeg på blodbanken i går og meldte meg som benmargsdonor, noe jeg bestemte meg for å gjøre etter den første gangen jeg klikket meg inn på denne bloggen :)

Erlend sa...

Trykker "Liker" på alt! Dikt, hilsener, heiing og donering. Alt kommer godt med :) Hilsen Anniken og Erlend.

Lærke sa...

Hej Anniken (Og Erlend),

Jeg krydser fingre og tæer og sender evigt mange positive tanker jeres vej.
Jeg er så imponeret over jer, jeres vilje og jeres mod! Selvom det ikke er en selvvalgt rolle så inspirerer I ufattelig meget. Kæmp videre!

Rektor Magne sagde engang for 6 (!) år siden, "STOP, DET ER MIN KROP" og nu har jeg set dig sætte det i handling Anniken.

Fuck du er sej!

Stort Kram

Legg inn en kommentar