onsdag 3. april 2013

Dag 34 Familieforøkelse

Det er en stund siden siste oppdatering fordi jeg har vært opptatt med å leve livet. I påsken steg formen et par hakk, og den siste helgen kunne dermed tilbringes på hyttetur på fjellet sammen med familie. Vi gikk på ski (jeg gikk 3 km hver dag, er meget fornøyd med det), spilte spill og spiste mengder med god mat. Da vi var på vei hjem igjen var både Erlend og jeg enige om at vi hadde hatt det skikkelig fint.

Kimerisme-prøven ble tatt i går, men jeg får ikke resultatet før om to uker. Noen ganger føler jeg kreftverden ikke består av annet enn venting. Men jeg gidder ikke å tilbringe livet mitt som om jeg befinner meg i et evigvarende venterom, så jeg utnytter tiden ved å gjøre litt nyttige ting - som å endelig begynne å begynne å planlegge de uferdige detaljene i leiligheten. Og gå stadig lengre turer. Og, hold dere fast, titte på hunder. Jaaaa, vi skal utvide den lille familien vår! Vi har snakket om det i lang tid, men har hele tiden vært enige om å vente til etter transplantasjonen. Da jeg var hos legen i går sa han at jeg er i langt bedre form enn gjennomsnittet så kort tid etter en slik type behandling. Det gav meg mot til å lufte hundeforslaget. Han løftet litt på øyebrynet da jeg fortalte om ønsket mitt, men gav meg klarsignal under forutsetning om at jeg tar gode hygieniske hensyn, slik at jeg ikke blir smittet av hundeparasitter. Så hunden får for eksempel ikke lov til å slikke meg i ansiktet, og jeg må vaske hendene grundig før hvert måltid.

I dag har vi truffet en liten (men voksen) krabat som vi falt for begge to. Vi ble beordret hjem for å tenke godt igjennom om vi ville ha ham eller ikke, men vi er ikke i tvil. Han skal hjem til oss! Så i morgen ringer vi og sier vi har tenkt lenge nok. Som jeg gleder meg til å få en turkamerat! Siden jeg fikk kreft for ca 3,5 år siden har jeg gått tur så og si hver eneste dag. Per år har jeg kunnet telle antall dager jeg ikke har gått tur på én hånd. I all slags vær og i all slags form (med unntak av feber over 38,5 grader) har jeg tatt meg en runde. Innimellom har Erlend vært med, men de fleste turene har jeg gått alene på dagtid mens han er på jobb. Det har ofte vært fint, men det har også vært litt kjedelig innimellom. Men jeg har gjort det uansett fordi jeg vet at jeg føler meg bedre og har mer energi etter en gåtur. Nå er jeg imidlertid innmari klar for en turkompis. Og så blir det fint å ha selskap i leiligheten også. Jeg tilbringer jo veldig mange timer helt alene hver dag. 

Hva skjer dersom jeg får GVHD? Eller nytt tilbakefall? Vi har naturligvis tenkt igjennom det og har en plan dersom det skulle skje. Men både GVHD og tilbakefall kan oppstå i morgen, om flere måneder eller år til, eller aldri. Som sagt velger jeg å ikke leve i konstant ventemodus. Jeg kan ikke la være å leve livet mitt fordi jeg venter på noe som kanskje aldri kommer til å skje. Det vil ikke være rettferdig ovenfor verken meg selv eller Erlend. Friske mennesker har heller ingen garantier for hva fremtiden bringer. Man må bare ta utgangspunkt i nuet, og så ta ting som de (eventuelt) kommer.

Er det noen av dere som har hatt firbeinte venner under/etter behandling? Hva er i så fall deres erfaringer?

28 kommentarer:

Anonym sa...

Hvor spændende med ny legekammerat! Glæder mig til at se billede og høre nærmere :-)
Knus Maria

Anonym sa...

Du verden, den hunden kommer garantert til å få verdens beste hjem!! Og INGEN har noen garanti for morgendagen, så ta i mot deres nye familiemedlem med glede og GOD samvittighet!!
Vi har 3 katter som vi ikke har valgt selv, men som bare slo seg til hos oss fordi vi bor i et hytteområde hvor folk drar hjem etter ferien og etterlater seg dyrene sine... Skjønner ikke hva enkelte er laget av, jeg... Men vi elsker våre firbente venner og passer godt på dem :-)
LYKKE TIL med hunden deres! Jeg er helt sikker på at den vil gi dere MASSE glede!!!
Klem fra dyreelsker Anne Kristine

Anonym sa...

Så hyggelig å høre at dere hadde ei fin påske! Og veldig artig at dere skal få hund, en firbent kamerat gir så mye glede. Håper vi får stifte bekjentskap med hunden her på bloggen etterhvert :)
MeG

Anonym sa...

Hei, så flott at dere hadde så fin påske! Det er dere vel unt :-)
Maria fikk katt rett etter at hun fikk HL første gang. Den ble en fantastisk terapi for henne. Hun kunne være totalt utslitt og lei seg, men når hun la seg på sofaen og Lucy (katten altså) hoppet opp og krøllet seg inntil henne da kom smilet :-) Så selv om det jo er stor forskjell på hund og katt, så har vi bare positive erfaringer med en firbeint venn.
Hilsen mammaen til Maria

Anonym sa...

Gratulerer med familieforøkelsen :-D Vi hadde også lyst til å skaffe oss hund når vi flyttet hit, den kunne jo t.o.m fått eget rom :-) Vi visste på forhånd at vi i så fall måtte søke styret, det gjorde vi, men fikk avslag, DESSVERRE :-( Det er visst for mange hunder i andelslaget allerede, men vi kunne ha 'innekatt', hihi, det blir en dårlig turkamerat. Lykke til !!!!!
Klem fra Cocoa

Malin sa...

Hei!
Så bra at formen er fin og at dere får utnyttet dagene. Og gratulerer med familieforøkelsen! :)
Min erfaring med hund er at den kan være en fantastisk trøst når man er syk. Men det er også mye ansvar, noe man må tenke over. Men det virker det jo som dere har gjort :)
Det er absolutt mye selskap i dem på tur, man blir dessuten kjent med andre hundeeiere, og hvis deres hund er lik vår, får dere noen latterkuler daglig! :)
Lykke til! :-)

Anniken sa...

Ja, det er veldig spennende! Mer info og bilder kommer når vi har fått ham i hus.

Anniken sa...

Han skal i hvert fall få nok oppmerksomhet, det er det ingen tvil om:)

Blir så sint når du forteller om hvordan folk forlater dyrene sine for å dø. Men så fantastisk at det finnes flotte sjeler som deg som gir dem et liv allikevel. Det gleder et dyreglad hjerte å høre.

Anniken sa...

Dere skal nok bli godt kjent med hunden her på bloggen. Vil bare ikke skrive detaljert om ham før vi har signert kontrakten og han virkelig er vår. Men jeg kan avsløre at han er innmari søt;)

Anniken sa...

Så fint å høre at dere har hatt en positiv erfaring med en firbeint venn. Jeg tror et kjæledyr kan virke positivt inn på både kropp og sjel. Jeg gleder meg i alle fall veldig til å øse oppmerksomheten min over på en liten lystig krabat, i stedet for å ligge og kjenne etter på mine egne småplager.

Anniken sa...

Å nei, så kjedelig at det skulle stoppe dere i familieutvidelsen. Vi trodde også at vi måtte søke om å ha hund, men det måtte vi visst ikke. Her er det fritt frem.

En innekatt er kanskje en dårlig turkamerat, men den er jo innmari kos å ha i hus da;)

Anniken sa...

Takk for det, vi gleder oss veldig til å få det nye familiemedlemmet vårt i hus. Jeg er oppvokst på gård med flere forskjellige dyr, og Erlend er oppvokst med katt og hund, så vi er vårt ansvar bevisst. Han skal bli tatt godt vare på:)

Hva slags hund har dere?

Anonym sa...

Det hadde vært kos å ha katt, men hvis det flytter noen herfra, som har hund, da er vi på ønskeliste i styret :-) Kanskje det ikke tar så lang tid, det er lov å håpe :-) Gleder meg til å se bilder av deres lystige krabat, den bør vel få navnet GLEDE, uansett kjønn.

Rita Cicilie Berg sa...

Så artig at dere skal skaffe hund! Når man har en sånn turvenn så føles plutselig all turgåing uten hunden helt meningsløs, og man begynner å avstå fra all "bortkasta" trimtid der ikke hunden kan være med på moroa. Hehe :) Smart av dere å velge en voksen hund. Det blir nok veldig bra.

Det er rørende, trist og fint å følge med på bloggen og livene deres. Så heldig at dere fant hverandre og så dumt at dere måtte få alle disse utfordringene. Godt at alt går rett vei!

Hils Erlend :)

Anonym sa...

Familieforøkelse?. Lurte et kvart sekund, men at det var snakk om "bare" en hund gjorde meg beroliget. Vi er nok snart innom og hilser på den og dere.
mvh onkel Hj.

Anonym sa...

Hei! Hunder er verdens beste kamerater. Selv har jeg en golden retriever som er helt fantastisk og snill. hva slags rase er det snakk om du skal ha? Jeg tror/vet det er et godt valg å skaffe seg hund! Lykke til videre, leser bloggen din ofte og heier masse på deg! Marit

Anniken sa...

Ja, vi fant ut at en voksen hund passer vår livs- og boligsituasjon bedre enn en valp. Og så finnes det jo så mange flotte voksne hunder der ute som trenger et godt hjem. Så da ble det slik. Gleder meg allerede til vår første trimtur sammen.

Erlend hilser så mye tilbake:)

Anniken sa...

Hehe, ja det er "bare" en hund. Ja, kom innom etter hvert når den er blitt litt husvarm.

Anniken sa...

Så kjekt å høre du støtter hundeanskaffelsen vår. Jeg skal skrive et innlegg om den nye hunden, da får du vite alt:)

Anonym sa...

Hei. Jeg har aldri før vært så glad for at jeg har har hatt hund som etter at jeg ble syk. Jeg fikk brystkreft i sommer, og har gått på cellegift fra august til slutten av januar. Jeg tør påstå at noe av grunnen til at jeg har holdt meg i så god form både psykisk og fysisk gjennom behandlingen er min lille dachs. Hunder er herlige kloke dyr.
Masse lykke til med den lille valpen deres. Så deilig å høre at du ikke setter livet på vent, vi lever her og nå. Mye å lære av det.

Hilsen Toril

Anonym sa...

Vi fikk oss en valp i januar, og begynner å venne oss til den nye livsstilen hunden bringer. Den er fylt av masse latter, turer og kos. Er veldig lykkelig over valget vi tok, selv om det er mye ansvar. Et lite tips er å forsikre hunden. Det gjorde ikke vi med det første, og fikk en ganske tykk regning av veterinæren da han ble syk en søndag. Gratulerer med hund og ny turkamerat :)

Malin sa...

Hei igjen :)

Vi har en golden retriever på snart 9 år :) Har hatt henne siden hun var ca 8 uker, og det har vært mange gode og morsomme stunder :) spesielt vinteren med snøen og våren med alle de spennende luktene pleier å være artige tider.
Har hatt hund nesten hele livet, det er verdifullt å vokse opp med dyr <3

Klem

Anonym sa...

Jeg hadde hund når jeg var syk, og det var den beste terapien for meg. Det var like trist å reise fra han hver gang jeg måtte på sykehuset, men like fantastisk å komme hjem til en som var overlykkelig for å se meg!!:) Jeg var alene hjemme hver dag, og vi hadde utrolig godt selskap i hverandre. Vi gikk tur hver dag, og ble veldig knyttet til hverandre!
Ønsker dere alt godt med den nye hunden, dere kommer til å oppleve mye glede og kos fremover!
Leser bloggen jevnlig og jeg er imponert over hvordan du takler hverdagen og utfordringene du står i!! Det er virkelig beundringsverdig!
Hilsen Hilde:)

Anniken sa...

Så godt å høre at du hadde stort utbytte av hunden din både under og etter behandling. Jeg er også overbevist om at det er mye helse i en firbeint venn:)

Anniken sa...

Takk for det! Forsikring ja, det har vi ikke tenkt på. Det må jeg se nærmere på. Takk for tips, og lykke til videre med valpen:)

Anniken sa...

Herlig å høre om dine gode erfaringer:) Har bare hatt hund i tre dager, men stortrives allerede med min/vår nye hverdag.

Anita Bergsengstuen sa...

Jeg for min det markerte at jeg hadde vært kreftfri et årmed åskaffe meg hund.... Fra før hadde jeg 5 katter.... Men å ha omsorgfor andre gjør at jeg på bedre måte klarer å ta varepå meg selv...
Hunden skaffet jeg meg mye for å ha en turkamerat..
Imponert over ditt pågangsmot og styrke...
Må begyne åfølge bloggen din :)
stor klem til deg Erlen og den 4 bente

Anniken sa...

Jeg føler også at det er veldig godt å ha omsorg for en firbeint. På den måten ligger man ikke hele tiden og kjenner etter hvor man har vondt.

Legg inn en kommentar