søndag 21. april 2013

Dag 52 Kjemo-kriser

I og med at det er så få folk i Norge som har gjenstridig Hodgkins, må jeg over Atlanteren for å finne noen på min alder har gjennomgått det samme som meg. En av disse er Karin Diamond. Hun har en helt ekstrem sykehistorie, men til tross for det virker hun som et ordentlig stå-på-menneske. Og så er hun veldig flink til å skrive. Jeg elsker bloggen hennes, og følger den med stor iver. Hun har skrevet et fantastisk bra innlegg som jeg har lyst til å dele med dere. Det handler om en kjemo-krise (følg linken for å komme til innlegget). Kjemo-krise er når bagateller eksploderer ut av proporsjoner fordi man grunnet hard kreftbehandling er totalt ute av balanse, og lar dette gå ut over sine nærmeste. Det er forskjell på en kjemo-krise og en vanlig krangel. Mens en vanlig krangel i det minste inneholder et snev av fornuftige argumenter, så er en kjemo-krise bare helt meningsløs fra begynnelse til slutt. Kjemo-krise bunner alltid i at kroppen er så på randen av hva den kan makte, at det bare skal en liten filleting til før hele verden ramler i huet på en. Noen ganger, når jeg oppfører meg så teit ovenfor Erlend at det nesten ikke skulle vært lov, så kan jeg plutselig se meg selv utenifra. Da kan det faktisk hende at jeg mellom snørr og tårer og fornuftsstridige utsagn begynner å le - fordi det går opp for meg hvor gæærnt jeg oppfører meg. I motsetning til Karin og Craig, har ikke Erlend og jeg opplevd kjemo-krise i taxikø, men vi har nok av andre eksempler å ta av. Så da vi leste innlegget, lo vi høyt begge to. Det er godt å vite at det ikke bare er vi (les: jeg) som kan finne på å oppføre oss totalt irrasjonelt. Jeg får vel bestille en "takk for at du holder ut"-ferie til oss først som sist.

Fra kjemo-kriser til beinmargskrise: Benmargsgiverregisteret trenger alltid flere givere! Har dere sett artikkelen i "Bedre Helse"? Jeg syns den ble veldig bra. Til og med lederen i begynnelsen av bladet ble viet benmargssaken. I like! Håper artikkelen gir flere lyst til å melde seg som beinmargsdonorer.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar