mandag 13. mai 2013

Dag 74 Veldig tilbake fra ferie

Jeg har vært på ferie. Skikkelig ferie. Det vil si at jeg ikke har tenkt på kreft og sykdom og elendighet på over en uke. Jeg har bare kost meg, og vært mye sammen med familien. Nå er hverdagen her igjen, og med den følger sykehusavtaler. Mange sykehusavtaler. Altså kan jeg ikke lengre lukke øynene for tilstanden min. Bah.

I forrige innlegg skrev jeg at jeg ikke hadde noe å rapportere på helsefronten, men jeg har egentlig det. Jeg har bare ikke orket å forholde meg til det før nå. Nå starter nemlig en skrekkelig periode som kalles for "tremånederskontrollen". Grunnen til at den starter allerede nå er at det skjer ting med kroppen min som må tas tak i litt tidligere enn planlagt. For to-tre uker siden klødde jeg på kroppen og hadde heftig nattesvette flere netter på rad. Dette er klassiske tegn på Hodgkins. Jeg sa i fra til legen, og han ordnet en PET-scan til meg. Den skal tas i morgen. Egentlig skulle jeg ta en CT i begynnelsen av juni, men på grunn av symptomene fremskyndes og oppgraderes diagnostikken. Det er bra og skremmende på en gang. En PET kan nemlig avsløre kreftceller så små som knappenålshoder. Altså vil ingen eventuelt aktive kreftceller klare å gjemme seg bak uklare skygger, slik de kan på CT-bilder. Her skal alle ulumskheter avsløres. Nå skal det nevnes at kreftsymptomene har gått over, men det blir allikevel "litt" spennende å vente på resultatet.

Dette er et tverrsnitt av en kropp med kreft. Bildet til venstre, som er tatt med vanlig CT, klarer ikke tydelig å fange opp svulsten. På bildet til høyre, som er tatt med PET, lyser svulsten opp i gult/oransje.

Og ikke nok med det. I dag tok jeg, grunnet ferien, de første blodprøvene på ni dager. De viste det jeg har kjent på kroppen i lang tid: Jeg har lav blodprosent. Men den var overraskende lav, faktisk helt nede i 7,4 (normalverdi for meg er ca 12). Ikke rart jeg hiver etter pusten bare jeg går opp en trapp. Beinmargen sliter altså med å produsere røde blodlegemer. Merkelig nok har de hvite blodlegemene (immunforsvaret) også falt i verdi. Det eneste den nye beinmargen klarer å produsere normalt er blodplater (blodplater levrer blodet slik at vi ikke blør i hjel dersom vi får et skrubbsår). Og takk og lov for det! For hadde ikke blodplatene vært normale, ville blodverdiene samlet pekt i en retning - nemlig avstøting av den nye beinmargen. Legen ble tydelig overrasket da han tittet på resultatet av blodprøvene, så han bestemte seg for å framskynde beinmargsprøven jeg egentlig skulle ta i slutten av måneden. Den skal dermed tas i løpet av uka. En slik prøve vil si noe om produksjonsnivået til den nye beinmargen, og om kroppen min lar den "slippe til" eller ikke.

Og så var det svarene på disse prøvene da. De må vi som vanlig bare vente og vente og vente på.

16 kommentarer:

Beate sa...

Jeg venter med deg- hvis det skulle være noen slags trøst....

Klem fra Beate

Anniken sa...

:)

Anonym sa...

Jeg tror beinmargen kommer til å produsere alle typer celler nå framover, den har begynt bra! Og at symptomene er borte er jo et veldig bra tegn da! Det er de nye cellene som tar knekken på kreften. Tommelen opp!
Klem, Marte:)

Malin sa...

Krysser fingrene for deg Anniken. Håper prøvene normaliserer seg!

Klem fra en fast leser

Anonym sa...

<3 Kristinklæm.

Anonym sa...

PET scan er fantastisk oppfinnelse.
Krysser fingrene for deg og venter i spenning på gode resultater!
Med fare for å "mase" om min datter, og jeg vet at ingen tilfeller er like, og allogen mot autolog og alt det der... Og jeg er ingen lege og burde kanskje holde kjeft...
Det at blodverdiene hopper og spretter etter stamcelletransplantasjon, er ikke det helt normalt da?
Etter Maria fikk tilbake stamcellene sine var det skyhøye verdier på hvite en dag, og neste dag var de lave mens blodplatene høye osv. Rene strikkhopp eksersisen der i mange måneder før produksjonen stabiliserte seg. Satser inderlig på at det er strikkhopp kroppen din også holder på med :-)
God klem fra mammaen til Maria

Anniken sa...

Ja, vi får satse på at det ordner seg:)

Anniken sa...

Det får vi håpe:)

Anniken sa...

:)

Anniken sa...

Det er vanlig med litt strikkhopp i blodverdiene etter transplantasjoner, men blodprosenten min har bare gått nedover de siste ukene. Og negativ trend over lengre tid er ikke så heldig. Men skal slutte på noen medisiner nå (Bactrim) nå som kan gå ta litt hardt på beinmargen. Så får vi håpe det gjør susen:)

Anonym sa...

Mange gode vibber er sendt over til deg Anniken. Håper så inderlig at prøvene normaliserer seg igjen.

klem fra Tove (en trofast leser)

Inger sa...

Gode vibber kommer susende fra denne kanten også, krysser fingre og tær for at prøvene er fine og at beinmargen fungerer som den skal!

Camilla Desiree Aarset sa...

Hei! Kom over bloggen din på netteavisen, får helt klump i halsen av å lese det du skriver. Du er så sterk! Kommer til å følge bloggen din og ønsker deg god fight videre! Virker som at du har god støtte rundt deg og må jo være viktig i en slik situasjon du befinner deg i akkurat nå.

Monica sa...

Tenker på deg. Beundrer ditt pågangsmot.

Klem fra Monica.

Anonym sa...

Det slår meg igjen og igjen - vi friske har ingen anelse om hva du må forholde deg til!!! Stadig usikkerhet i forhold til fremtiden.. er det en fremtid?? Vi tenker - hvordan klarer du det?? Men du har jo ikke noe annet valg!!! Likevel klarer du å formidle til oss...og det setter jeg STOR pris på!
Styrkeklemmer fra Anne Kristine

Anniken sa...

Takk for støtten og gode vibber alle sammen:)

Anne Kristine: Det er som du sier - må man så må man. Jeg kan dessverre ikke bare melde meg av kreftkarusellen med begrunnelse om at den ikke er noe for meg. Hyggelig å høre at du setter pris på bloggen.

Legg inn en kommentar