onsdag 22. mai 2013

Dag 83 Pjusk

Tusen takk for alle gratulasjonene, kjære dere. De varmer godt. Spesielt nå som jeg feirer status kreftfri med feber, halsvondt, snørr og horisontalt sofaleie. Bah. Men det går seg vel til. Jeg har sluttet på noen piller (Bactrim) som er kjent for å kunne ta hardt på beinmargen, så nå har jeg faktisk et nesten normalt immunforsvar som forhåpentligvis kan ta seg av den heftige forkjølelsen på egenhånd, uten antibiotika. Dette blir dermed en ypperlig test på om det nye immunforsvaret mitt duger til å bekjempe bassilusker. Jeg har trua.

Jeg var på tremånederskontroll hos lymfomlegen min på Radiumhospitalet i går. Der fikk jeg en forventet reality check. Jeg er for øyeblikket kreftfri, men legen minnet meg på at jeg har en høy risiko for tilbakefall. Faktisk så kan vi ikke begynne å senke skuldrene før om et par år. Frem til da kan alt skje. Det samme gjelder også for GVHD'en. Etter de to første årene kan, i teorien, alt fremdeles skje, men risikoen begynner å minke. Altså får vi bare håpe på det beste fremover. Men det at jeg er kreftfri nå er i alle fall en god start.

Erlend er for øyeblikket i Klatreparken på Tryvann i regi av UG Oslo og Akershus, så Tore og jeg har en rolig hjemme-alene-dag. Regnet gjør at Tore er minimalt gira på langtur. Det passer perfekt når jeg allikevel ikke er i form. Dessuten er det jo hyggelig med en liten pelsdott liggende på sofaen sammen med meg når jeg føler meg litt pjusk - spesielt i fravær av den lengste hårdotten i familien;)




7 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære Anniken! Gratulerer så mye med kreftfri status :) Det var herlig å høre. Høres ut som legen din er svært så rett fram. På en måte er det godt, men samtidig kunne det jo være deilig å glede seg over de gode nyhetene du nå har fått uten å måtte tenke så langt fremover. Du har jo så mye bedre odds nå som pet-scanningen ikke viste noen tegn på kreft. Gled deg over det! :) Ønsker deg alt godt!!!

Anniken sa...

Takk, det er stor stas å være kreftfri. Nå skal det nevnes at legen gav meg reality checken etter at jeg hadde spurt om jeg nå kunne regne meg selv som kurert for godt. Jeg visste jo egentlig at jeg ikke kunne det, men måtte bare spørre allikevel.

Men jeg er kreftfri i dette øyeblikk, og det nytes til det fulle (minus forkjølelsen).

Beate sa...

Når du skriver at faren for tilbakefall er stor, hva mener de da? Har de gitt deg noen tall på det? Eller må du bare nøye deg med den infoen om at den er "stor"?

Jeg krysser alt jeg har for at du er kurert, og ønsker deg mange fine dager fremover. Nyt!

Klem fra Beate

Anniken sa...

Jeg har ikke spurt etter statistikken. Jeg kunne nok ha fått den dersom jeg hadde ønsket det, men jeg ser ingen hensikt med det. For statistikk gjelder jo bare for grupper, og ikke for meg som enkeltperson.

Men jeg vet at sjansen for tilbakefall for øyeblikket er mye større enn etter både første og andre behandling. Og jeg vet at det er få som blir kurert for godt ved denne siste behandlinga. Men jeg kan jo være en av de heldige:) Det er planen min i alle fall.

Anonym sa...

Jeg "er med deg" om enn perifert. Jeg ønsker deg SÅ lykke til::)
jeg var selv på kr.kontroll onsdag (4 år!) og alt var bra. limett ekstatisk. jeg hadde kr (som jeg kaller det) i livmor. tidlig stadie (1A) men dog. Men, jeg er tross alt 55 nå! Har ei datter som er to år eldre enn deg! Du skal ikke ha noe tilbakefall! Klem fra Marit /toten.

Beate sa...

Lur strategi, og selvfølgelig er planen at du er en av de heldige :)

Anniken sa...

Så godt å høre at kontrollen gikk bra! Ingenting slår den følelsen. Lykke til videre til deg også:)

Legg inn en kommentar