søndag 2. juni 2013

Dag 93 Kreftforeningens hederspris

I går feiret Kreftforeningen 75 år med en storslagen festforestilling i Oslo Konserthus. Flere prominente gjester var tilstede, og flere kjente artister underholdt. Det var et fantastisk arrangement fra start til slutt. I denne anledning delte Kreftforeningen ut en hederspris. Hedersprisen skulle gå til noen som hadde utmerket seg innen kreftsaken. Og vet dere hvem som fikk den? DET VAR ERLEND OG JEG!!!! Har dere hørt på maken? Jeg er så sjokkert og glad og sjokkert og stolt og sjokkert og takknemlig at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Hvordan i all verden kunne dette gå til?

Det hele startet i februar da Kreftforeningen annonserte at de var på jakt etter kandidater til hedersprisen. Folket kunne nominere personer de syns fortjente den, og så skulle en jury i Kreftforeningen velge ut vinneren. Til vår store overraskelse fikk Erlend og jeg flest nominasjoner. Det betyr at det er mange av DERE fantastiske lesere som har slått på stortromma og foreslått oss. Og så valgte juryen oss til vinnere. Da generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel, ringte og fortalte meg om den store nyheten, var min første reaksjon: "Hæ?" Jeg ble helt ekstatisk, men klarte ikke å si noe annet enn "wow" og "tusen takk" om hverandre. Da vi hadde lagt på, fortalte jeg det til Erlend. Han sa det samme som meg: "Hæ?", og så begynte han bare å le. Hva annet kan man egentlig gjøre når man får en så fantastisk sjokkbeskjed ut av det blå?

I går var den store dagen kommet. Familiene våre hadde tatt turen fra både nord og sør for å dele øyeblikket med oss. Vi satte enormt pris på det, for som sitatet på bloggen min sier: "Delt glede er dobbel glede", og det kjente vi virkelig på i går. Vi var nervøse begge to i forkant av showet, men da vi kom inn i salen roet nervene seg. Etter et par flotte musikkinnslag gikk Anne Lise Ryel på scenen. Hun introduserte hedersprisen, og avslørte oss som vinnerne med denne begrunnelsen:

Dere formidler kunnskap og erfaringer om å være kreftpasient og pårørende på en usedvanlig god og åpen måte. Dere viser en positiv innstilling og et stort pågangsmot i tøffe sykdomstider, og inspirerer og hjelper mange som er rammet av kreft. Dere stiller opp for hverandre på en fantastisk måte.

Hun ropte oss opp på scenen, og gav oss et nydelig kunstverk laget av Edgar Parr og et diplom. Parr mistet sønnen sin i kreft, og meningen bak bildet var dermed ekstra spesielt. Etter overrekkelsen kom konferansier Kathrine Moholt ut på scenen og intervjuet oss. Vi hadde gruet oss til å måtte svare på sparket foran 1400 publikummere, men det gikk veldig fint. Hun spurte oss om det å få beskjeden "kreftfri", om benmargsdonasjon, om Sjukt Sprek, om å være åpen om situasjonen vår, og om en ting til som jeg ikke kan avsløre helt ennå, hihi. Da intervjuet var ferdig, satte vi oss i salen igjen, og det var tid for et nytt musikkinnslag. I det musikken satte i gang, så vi plutselig oss selv på storskjermen på scenen. De viste en bildeserie av Erlend og meg gjennom hele sangen. Vi tittet på hverandre, like overveldet begge to over alt som skjedde.




Etter showet fikk vi utrolig mange gratulasjoner, deriblant fra både Kronprinsen og Jonas Gahr Støre. Det var veldig hyggelig. Så gikk vi ut i vestibylen for å feire med kake. Der hang vi en stund med vennene våre fra Ungdomsgruppen i Kreftforeningen og familiene våre. Jeg var egentlig helt utkjørt, men hele opplevelsen gav meg ekstra energi fra et lager jeg ikke visste jeg hadde. Da arrangementet var over, hadde jeg egentlig belaget meg på å stupe i seng. Men til tross for hvor sliten jeg var, så fikk jeg meg ikke til å avslutte kvelden på den måten, uten videre. Vi endte dermed opp, sammen med familiene våre, hos en snill tante og onkel som holdt "nachspiel" for hele gjengen. Takk for sporty innsats rett på sparket!

Og ikke minst: Takk til dere som har nominert oss! Det er så rørende å tenke på at alle timene som blir lagt ned i bloggen og i frivillig arbeid innen kreftsaken faktisk blir satt pris på. Og takk til Kreftforeningen som valgte å gi prisen til oss begge to. Jeg ser på det som en stor anerkjennelse av de pårørendes innsats. Og enda en takk til Kreftforeningen som gav oss dette storslagne minnet for livet. Vi svever enda!

Jeg skal prøve å få tak i flere bilder fra arrangementet etter hvert. Dere kan lese om hedersprisen i Fædrelandsvennen (krever innlogging) og Lindesnes Avis . Det sendes en nedklippet versjon av festforestillingen lørdag 8. juni kl 20 på TV2.


23 kommentarer:

Stinemor sa...

Fantastisk! Gratulerer til dere begge!

Anonym sa...

Rett og slett fantastisk - og SÅ vel fortjent!!!
GRATULERER til dere begge to!
Og for et nyyydelig par!
Hilsen Anne Kristine

Anonym sa...

Gratulerer begge to! Så fortjent! Ønsker dere ALT godt! Hilsen Beathe

Anonym sa...

Gratulerer så masse til dere begge to :-) Velfortjent! Mvh Lene S.

Lillian i Valdres sa...

Gratulerer! Helt fantastisk, jo! Hurra, hurra, hurra!

Anonym sa...

Gratulerer i bøtter og spann! Du oppmuntrer, du er realistisk og du sprer både salt og søtt med bloggen din! Takk for at dere finns! Kristinklæm - med en hilsen fra Line óg. :)

Anonym sa...

Grattis!

Louise

Anonym sa...

Gratulerer så mye!!!! Den prisen var meget fortjent, det er helt klart. Dere to har stått på! HURRA FOR DERE!!!!!!! <3
Marit

Anonym sa...

Hurra!
Gratulere så masse til dere begge! Prisen var vel fortjent!

Marianne

Anonym sa...

Hipp, hipp, og gratulerer så mye!
Så flott at arbeidet dere gjør blir verdsatt på en slik måte!
Hilsen mammaen til Maria

Anonym sa...

Gratulere så kjempemasse.Dæ va vel førtjent. Lykke til videre.Dæ går bra te slutt :))))

trond sa...

Har en vanvittig respekt for mennesker som deg:) ønsker deg lykke til i kampen din og skal sende deg masse gode tanker:)

Anonym sa...

Du verden for et stilfullt par! Gratulerer og vel fortjent :-) Hilsen Ano

Anonym sa...

Hei Anniken,

Har fulgt bloggen din en stund, og må bare si at prisen var så velfortjent! Er selv pårørende, og setter stor pris på den måten du og Erlend har synliggjort saken! Tusen takk!

mvh
Helena

PS! Du var nydelig på utdelingen, fantastisk farge på kjolen :-)

Anonym sa...

GRATULERER !!! Jeg skulle ønske dere hadde fått HEDERSPRISEN for noe annet enn Annikens alvorlige sykdom, men dere står han av :)

Anonym sa...

Gratulerer!!!!!
Dere fortjener den virkelig!
Skal følge med på tv.
Hilsen Astri

Anonym sa...

Gratulerer:) Vel fortjent!! Et spørsmål til deg, Anniken: hvor har du kjøpt det nydelige hodeplagget? Jeg har selv alopecia areata og er alltid på jakt etter fine hodeplagg :)

Anniken sa...

Takk for gratulasjon:) Må bare presisere at det ikke er sykdommen i seg selv som gav oss prisen, men vårt engasjement innen kreftsaken.

Anniken sa...

Takk for gratulasjon:) Det er en nedklippet versjon som vises på TV2, så vet ikke om vi kommer med, men vi får se:)

Anniken sa...

Takk for gratulasjon:)

Hodeplagget får du nok ikke tak i her til lands, det kommer nemlig fra Usbekistan. Jeg fikk det av pappa en gang han hadde vært der. Men det er bare et tynt, tynt silkeskjerf, og det må da kunne gå an å få tak i her også:)

Anniken sa...

Tusen takk for gratulasjonene, alle sammen:) De varmer og mottas med glede.

Gabba1208 sa...

Gratulere så masse tel dåkker begge - så fantastisk!

Malin sa...

Ååååh så gøy, gratulerer så mye, Anniken og Erlend!!! :D Dere er et flott par, og fortjente virkelig denne prisen! :)

Legg inn en kommentar