søndag 23. juni 2013

Ferie

I går var første dagen i sommerferien. Jeg våknet med akkurat den følelsen. Øyelokkene var tunge, hodet tåkete og kroppen varm. Egentlig ville jeg bare snu meg og sove videre, men blæra mi meldte i fra om et presserende behov som ikke kunne ignoreres. Vanligvis ville jeg blitt irritert over at den ikke lot meg sove litt til, men nå gjorde det ikke så mye. Det var jo ferie! Jeg snudde meg og tittet bort på Erlend. Han lå i yndlingsposisjonen sin: på ryggen med munnen på vidt gap, mens han blåste ubehagelig morraånde i min retning. Like greit å komme seg unna. Jeg stod opp, og vaklet inn på badet. Tore eksploderte i lykke over at noen endelig hadde våknet, og hilste meg overdådig "god morgen". Selv om jeg ikke følte meg litt i nærheten av så morgenglad som ham, kunne jeg ikke annet enn å smile av entusiasmen.

Inne på soverommet våknet Erlend også til liv. Diverse sukk og grynt avslørte at han følte seg minst like omtåket som meg. Vi møttes på kjøkkenet. "God morgen", et lite kyss, og så stillhet. Søvnen var ikke ristet ut av kroppene våre enda, så noen samtale var det ingen stemning eller behov for. Vi tok ut alt pålegget fra kjøleskapet, stekte noen fryste rundstykker, og satte oss til bords. Erlend på stolen, Tore og jeg på benken. Tore la seg til å sove oppå føttene mine mens vi spiste. Vi sa fremdeles ingenting. I stedet leste vi. Med svarte ringer under øynene leste vi om utradisjonelle ekteskap og stagnasjonen i boligmarkedet. Så var det slutt på rundstykkene og teen og ordene i avisen. En hel dag lå foran oss, men ingen viste tegn til å ville ta fatt på den. Jeg koste litt med Tore. Erlend tittet tomt ut i luften.
- Jeg er trøtt, jeg.
- Jeg også.
- Skal vi legge bare oss igjen?
- Ja.

Og så sov vi i fire timer til.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En nydelig liten historie som på beste vis får fram hverdagslykken. Nyt velfortjent ferie, begge to!
MeG

Anniken sa...

Den nytes for øyeblikket med en svær frokost i nokså uthvilt tilstand.

Anonym sa...

Veldig riktig valg!
Her var det ut av senga kl 0630, enten man var klar for det eller ikke. Sånn er det når man har et halvannet år gammelt barnebarn på besøk :) Energitappende - men, du verden, SÅ koselig!
Ønsker dere en avslappende og oppbyggende, vel fortjent sommerferie!
Hilsen Anne Kristine

Anniken sa...

Så hyggelig med besøk av barnebarn:) Ønsker en riktig god sommer til deg også

Legg inn en kommentar