tirsdag 2. juli 2013

Surr deg en turban

Etter Erlend og jeg mottok Kreftforeningens hederpris, har jeg fått mange spørsmål om hvor jeg har kjøpt lua/hodeplagget/turbanen jeg hadde på meg.

Foto: Thomas Barstad Eckhoff

Det var ganske enkelt et tynt, tynt silkeskjerf jeg fikk av pappa en gang han hadde vært i Usbekistan. Så akkurat det skjerfet er ikke å få kjøpt i Norge. Men det finnes jo andre tynne silkeskjerf her til lands, og da gjerne i veskebutikker eller butikker for godt voksne damer. Man kan lage seg turbaner uansett hva slags størrelse og stoff skjerfet har, så lenge det er stort nok til å dekke hodeskallen din. Jeg foretrekker store skjerf i polyester til hverdags. De kan man surre rundt og rundt hodet flere ganger og dermed lage svære turbaner av. Andre liker kanskje å ha turbanen mer inntil hodet, og da er det best å bruke bruke et mindre skjerf i glattere stoff. En får bare prøve seg frem og finne sin stil. Men hvor begynner man, dersom man aldri har surret seg en turban i hele sitt liv?

  • Ta på deg en tynn bomullslue eller lignende. Det gir feste til turbanen, og dersom du skulle være så uheldig at turbanen faller fra hverandre, så slipper du å stå igjen med en bar skalle.
  • Finn din turbanstil gjennom å søke etter "head wraps" på YouTube. Variantene er uendelige.

Denne er min absolutte favoritt, og gir veldig godt med fyll til hodeformen Til hverdags pleier jeg å lage den uten det ekstra skjerfet på toppen, men turbanen blir jo ekstra kul når det er litt høyde på den.

Sådan laver du den afrikanske knold (hvordan man lager en knute på bakhodet). Fikk av en eller annen grunn ikke til å legge videoen til her, så dere får følge linken i stedet. Denne er veldig populær, men jeg bruker den ikke så mye selv, for den ser litt rar ut til min hodeform. Flere stylingtips fra danske Luna Hvid, finner du på hjemmesiden hennes.
  • Surr deg en turban du liker, gå ut i verden og look cool.
Det ble i en periode arrangert bindeveiledning for kreftpasienter på Radiumhospitalet, men jeg tror tilbudet er satt på vent. Jeg har i alle fall ikke funnet informasjon om nye kurs. Håper det kommer tilbake, for det er jo litt enklere å lære å binde skjerf på et ordentlig kurs enn på YouTube. Jeg forsøkte å melde meg på et av kursene som gikk i vinter, men fikk ikke lov til å delta fordi jeg ikke var blitt skallet enda. Og etter håret var borte, var jeg beinmargstransplantert og alt for sliten til å delta på kurset.

Dersom man ikke orker å surre turbaner, går det godt an å bare bruke luer eller lignende. På Hodet og Kreftkamp har et fint utvalg av hodeplagg.

Har du en link til en kul turban, eller andre kule hodeplagg? Legg den i så fall igjen i kommentarfeltet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du hva, det jeg skal si nå høres veldig groteskt ut, og jeg håper du ikke tar det ille opp.
Men hvis jeg noen gang får kreft tror jeg at jeg kommer til å bruke bloggen din som et oppslagsverk. Din positive innstilling til livet og døden, ditt vakre vesen som skinner gjennom skjermen og slike tips som dette tror jeg vil hjelpe meg.

Anniken sa...

Først må jeg si at jeg håper du aldri får kreft. Når det er sagt, så ser jeg på det som et kompliment at du vil bruke bloggen min som et slags oppslagsverk, dersom uhellet skulle være ute. Jeg sitter ikke med fasiten på hvordan man skal forholde seg til kreft, men har nå en del erfaring på området som jeg håper andre kan ha nytte eller bli inspirert av. MEN, igjen, la oss håpe at du aldri får bruk for denne infoen:)

Legg inn en kommentar