onsdag 28. august 2013

Døden på Litteraturhuset

I går var en dødsbra dag! Den startet tidlig på God Morgen Norge. Vi var naturligvis spente på hvordan intervjuet skulle bli, men Vår Staude tok seg tid til å snakke med oss før vi gikk på lufta, og det hadde en beroligende effekt. Selve intervjuet på direkten gikk heldigvis fint. Det er jo alltid litt spennende hva som plumper ut av en sånn på sparket, men heldigvis klarte vi oss ganske greit.

Alle bildene er fra Kreftforeningens sider på facebook og instagram.


Ferdig med første opptreden


Dere som har TV2 sumo, kan se innslaget her.

Etter God Morgen Norge måtte Erlend på jobb, mens Anne Lise og jeg dro videre til NRK.



Rett før vi går på nyhetene


Link til nyhetsinnslaget på NRK. Spol frem til ca 01:41 ute i sendingen.

Så hev vi oss i en taxi tilbake til TV2 for et innslag på nyhetskanalen. Puh! For et maraton. Etter morgenens "dødsrunde", gikk jeg hjem og sov i noen timer. Det trengtes, for det er ikke akkurat hver dag jeg står opp 05.45.

Så kom kvelden og møtet på Litteraturhuset om døden. Det ble fullt hus denne gangen også.






Flere i Erlends og min omgangskrets dukket til vår store glede opp på møtet. Vi traff også kjente sykepleiere fra Riksen, som vi ikke har sett siden transplantasjonen. Det ble en hyggelig gjenforening.

En fantastisk fyr og medieviter, ved navn Arnt Maasø, hadde fått jobben som ordstyrer. Rett før vi skulle starte, hørte jeg han og noen av arrangørene snakke om en eller annen "Jonas" som skulle være med på scenen.
- Hvem Jonas? spurte jeg.
- Jonas Gahr Støre, var svaret.
Han skulle altså plutselig sitte i panelet, han også. Akkurat som om jeg ikke var nervøs nok fra før av... Men Jonas kom, og han husket oss faktisk fra feiringen av Kreftforeningens 75-års jubileum tidligere i år. Han er jo en trivelig kar, så det var i grunnen ikke så mye å være nervøs for.



Her er vi gang. Fra venstre: Arnt Maasø, meg, Erlend, Henning Herrestad, Wasim Zahid, Jonas Gahr Støre og Anne Lise Ryel.



Så snakket vi om døden i 1,5 time. Vi snakket om frykt for døden, frykt for å bli etterlatt, hjemmedød vs sykehusdød, kommunikasjon om døden, døden i forskjellige kulturer, den siste fasen før døden inntrer - for å nevne noe. Dette høres kanskje dystert ut, men jeg opplevde det ikke slik - hovedsaklig takket være Lisa Tønnes vittige innledningsmonolog og Art Maasøs evne til å balansere det alvorlige temaet med humor.



Lisa fikk beskjed fra legen om at hun hadde en svulst på hjernen. Han glemte å si den var godartet.



Arnt spør om vi har en galgenhumor-favoritt om døden. Jeg svarer at Erlend pleier å si at den eneste grunnen til at han giftet seg med meg, er at han ville sikre seg arven min i tilfelle jeg snart dør.


1,5 time gikk overraskende fort. Plutselig var tiden ute, og vi hadde ikke vært innom alle temaene vi kunne ha snakket om rundt døden. Men det kommer en ny mulighet i Bergen i neste uke. Da skal ikke Erlend og jeg være med, så dere får ta til takke med Per Fuggeli i stedet. For et tap for Bergensmøtet! (Håper dere forstår at jeg bare tuller, Per Fuggeli er jo dødens Gandalv). Møtet i Bergen skal streames gjennom Bergens Tidende sine nettsider, så det kan dermed alle i hele landet få det med seg.

Etter møtet traff jeg flere av dere som følger bloggen. Så hyggelig at dere kom, og tusen takk for fine ord i etterkant. Jeg håper dere fikk utbytte av møtet. For dere som ikke kunne være tilstede, så er alle tweetsene til Kreftforeningen som ble skrevet under møtet, samlet på Storify.

Fornøyd med dagens innsats, og litt lettet for at det hele var over, gikk Erlend og jeg ut for å spise sammen vennene våre som hadde vært tilstede under møtet. Det ble en fin avslutning på en fin kveld og et givende møte om døden.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Godt å høre det gikk bra :) Det første som slo meg da jeg leste innlegget var; hva skjer med mye energi, til og med ut å spise etterpå!

High five for livet, stay cool.

K.

Anniken sa...

Hehe, jeg gikk så langt ut over energigrensene mine den dagen, at da vennene våre spurte om vi ville være med ut og spise, så tenkte jeg bare at: "Jaja, jeg får en skrekkelig dagen derpå i morgen uansett, så dermed kan jeg likesågodt bare dra den helt ut". Noen ganger er det bare verdt det:)

High five!

Anonym sa...

Etter å ha lest bloggen din ei stund og sett innslaget på NRK, må jeg bare si at du er fin både inni og utenpå! Så reflektert, ydmyk og et vinnende vesen.

MeG

Anniken sa...

Takk for fine ord. Var veldig spent foran tv-sendingen, så er jo hyggelig å få bekreftet at jeg ikke rotet meg helt bort på direkten. Godt å høre fra deg, setter så pris på dere faste lesere. Ha en riktig god kveld:)

Arnte sa...

Hei Anniken! For en utrolig hyggelig og varm tilbakemelding :) Det gikk fint på Litteraturhuset i Bergen også. Men jeg savnet selvsagt både deg og Erlend i panelet. For noen fine folk! PS: men "dødens Gandalv" (genial metafor!) var en opplevelse å snakke med også, da :)

Arnte

Anniken sa...

Hørte møtet i Bergen var bra, ja. Og jeg vil tro det alltid er en opplevelse å snakke med "Dødens Gandalv". Veldig hyggelig å bli kjent med deg, vi sees plutselig igjen:)

Legg inn en kommentar