lørdag 24. august 2013

Døden rusker i oss alle, del 2

I januar arrangerte Kreftforeningen et møte på Litteraturhuset om døden. Over 1000 mennesker deltok på møtet, og flere hundre måtte gå slukøret hjem fordi det ikke var plass til alle. Det tolker jeg som at døden er noe folk gjerne vil høre/lære/snakke om. Dermed er det synd at vi i dette landet forholder oss til døden som et ikke-tema. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det er slik når det eneste sikre vi kan forholde oss til her i livet er at vi skal dø. Døden angår oss alle.

De to førstkommende tirsdagene arrangerer Kreftforeningen nye møter om døden. Det første skal avholdes på Litteraturhuset i Oslo 27. aug. Erlend og jeg skal være blant innlederne på dette møtet. Vi blir i klokt og godt selskap sammen med Anne Lise Ryel, Lisa Tønne, Wasim zahid og Henning Herrestad. Møtet i Bergen skal avholdes på byens Litteraturhus, det også. Datoen er satt til 3. september. Innlederne er Anne Lise Ryel, Per Fuggeli, Wasim Zahid, Henning Herrestad og Maria Øyasæter.






Etter møtet i januar satt jeg igjen med en veldig fin opplevelse, og jeg anbefaler det varmt. Det var interessant, lærerikt og ikke ubehagelig i det hele tatt. Jeg håper dermed at flest mulig finner veien til Litteraturhuset de to neste tirsdagene, både her i Oslo og i Bergen. Arrangementene er gratis, men krever påmelding.

Jeg skal ikke skrive noe særlig om mine tanker om døden i dette innlegget, selv om jeg har mange av dem. De kan dere eventuelt få høre på Litteraturhuset eller på God Morgen Norge. Anne Lise Ryel, Erlend og jeg skal nemlig også på God Morgen Norge tirsdag morgen for å snakke om møtene og døden. Vet ikke helt når vi går på, men jeg kommer med mer informasjon etter hvert på facebook-siden til "Veien tilbake igjen".

Håper vi sees på tirsdag!

4 kommentarer:

Erle-Andrea sa...

Siden jeg ikke kan komme og høre på deg i kveld, så har jeg nå zappet mellom god morgen Norge, nrk1 og nyhetskanalen :-D Du var skikkelig flink :D (nydelig sveis btw, du kler virkelig kort hår!)

Anniken sa...

Så du ble med på hele "dødsrunden":) Takk for fin tilbakemelding. Og kort hår er egentlig ganske kult!

Elisabeth sa...

Jeg var på arrangementet på Litteraturhuset i dag, og ble så imponert over deg! Alt du sa traff meg så veldig - jeg ble operert for hjernesvulst i fjor høst og døden var et viktig tema for meg da. Det er så uendelig flott hvordan du engasjerer deg så flere skal våge å være i de samtalene. Tusen takk skal du ha! Jeg er så glad for at du er kreftfri og på vei mot å bli bedre!

Anniken sa...

Tusen takk for fine ord. De varmer godt. Grunnen til at jeg valgte å stille opp på et slikt arrangement, var nettopp fordi jeg håpte at det kanskje var andre kreftrammede som hadde hatt/har de samme tankene rundt døden som meg, og at vi ved å snakke høyt om dem kanskje kan åpne litt mer for å kommunisere om temaet.

Legg inn en kommentar