søndag 11. august 2013

Koble fra og slappe av

I dag har jeg slappet av. Med det mener jeg ikke bare å sitte og se på TV eller lese en avis eller høre på musikk; jeg har slappet dypt og ordentlig av, langt inn i sjela. Jeg kan ikke huske sist jeg gjorde det. 

Før Erlend dro fra Montebellosenteret, etter å ha kjørt meg hit, tok vi hverandre i hendene på at dette rehabiliteringsoppholdet skal bli et vendepunkt. Vi er begge så slitne og lei hele dette sykdomsopplegget, at nå må det begynne å gå oppover. Kan man bare bestemme seg for at ting må snu, og så gjør de det? Mitt svar er ja. Man kan ikke styre de ytre omgivelsene, men man kan i ganske høy grad selv styre hvordan man har det inni seg. Vi har bestemt oss for å få det bedre.

Første ledd i å få det bedre er at jeg må få slappet av. Jeg vet hvordan jeg skal gjøre det, men som regel orker jeg ikke. Det kan høres paradoksalt ut å ikke orke å slappe av, men når man er mer eller mindre kronisk stresset, krever det en aktiv innsats å klare å koble seg fra stressfølelsen. Jeg har gjennom yoga og mindfulness fått tilgang til frakoblings-verktøyene, men har de siste månedene ikke orket å bruke dem. Nå er tiden inne for å børste støv av gamle kunnskaper og praktisere dem.

Hvorfor er jeg så stresset? Jeg vet faktisk ikke helt. Men jeg kjenner meg konstant rastløs, samtidig som jeg ikke orker å gjøre noe særlig. Dermed ender jeg opp med å presse meg til å gjøre ting jeg egentlig ikke orker, og blir enda mer stresset når jeg går på smell etter smell. Jeg vet jeg er nødt til å ta det mer med ro, men jeg er så lei av å ligge hjemme på sofaen. Jeg har jo ikke gjort annet de siste årene!

Legene ved blodavdelingen på Riksen har advart om at det er veldig vanlig å bli deprimert etter en beinmargstransplantasjon. Jeg kjenner meg utilfreds og sliten, men jeg er ikke deprimert. Men jeg tror at dersom jeg ikke aktivt går inn for å bedre livssituasjonen min, kan veien til en depresjon bli kort. Jeg har flere tanker om hvordan jeg kan endre hverdagen til det bedre, men det kan jeg fortelle om siden. Nå skal jeg konsentrere meg om å slappe ordentlig av.

Mens jeg er på rehab på Montebellosenteret, skal Erlend være på rehab hjemme i Oslo, hvor han skal nyte frihetens glade dager. Han har allerede dratt på guttetur i Nordmarka, så han er godt i gang. Jeg unner ham virkelig å få koblet seg fra sykdomskjøret mens jeg er borte. 

Trenger du å koble fra stress og mas og kjas? Skru opp volumet og slå deg løs!




I know you don't get chance to take a break this often
I know your life is speeding and it isn't stopping
Here take my shirt and just go ahead and wipe up all the
Sweat, sweat, sweat

Lose yourself to dance


6 kommentarer:

Julie Asmussen sa...

Gjennom nettsiden yogaglo.com kan man streame yogaklasser (for en billig penge), også restorative klasser og ren ledet meditasjon. Å ha en instruktør "tilstede" hjemme i egen stue kan kanskje lette på dørstokkmila? Jeg har i alle fall dratt nytte av tilbudet både fysisk og psykisk, kanskje det kan være til nytte for deg også :)

Anniken sa...

Dette hørtes ut til å kunne hjelpe på dørstokkmila, ja. Takk for tips! Jeg skal sjekke det ut.

Teamobb sa...

I am feeling so much of what u write and so understand where you are coming from. I hope being away on your own will allow you to completely relax and focus on yourself. I think when you take away all the distractions of normal life (whatever that definition of normal is), you can see everything much more clearly. X

Anniken sa...

Du har så rett! Jeg har vært her på Montebellosenteret i kun fem dager, men allerede føler jeg meg som et nytt menneske. Gled deg til det er din tur til å dra på rehab:)

Anonym sa...

Hei 23.år gammel gutt fra Trondheim, jeg blir kanskje også vurdert for allogen stamcelletransplantasjon hvis alt i ikke går alt etter planen men det jeg har lyst å si er at jeg synnes at du er så tøff og er ei forbilde for mæ og gjør det slikt at jeg gruer meg mindre til allogen stamcelletransplantasjon hvis jeg blir vurdert. Jeg håper du blir superfrisk.

Anniken sa...

Så hyggelig å høre at du har utbytte av bloggen:) Håper du kommer deg greit igjennom behandlinga, stamcelletransplantasjon eller ei, og at du også blir superfrisk. Masse lykke til!

Legg inn en kommentar