torsdag 5. september 2013

Organdonasjon

Jeg leste nettopp en bok om Karianne Viken som har levd størstedelen av livet med diabetes 1. Etter som årene gikk, utviklet sykdommen seg til å bli verre og verre - til det punktet hvor hun faktisk måtte transplantere både nyrer og bukspyttkjertel for å kunne overleve. Etter det ble hun frisk! Diabetesen, som hadde styrt livet hennes i så mange år, var borte.

Det var sterkt å lese om hvordan kroppen hennes gikk fra en viss død, til å bli transplantert, for så å bli helt frisk igjen. I dag lever Karianne et godt liv, sammen med sine nære og kjære. Det fikk meg til å tenke på organdonasjon. Jeg skulle gladelig ha gitt bort alle organene mine når jeg dør, men kreftrammede eller personer som er syke av HIV/Aids får jeg ikke lov til å donere bort noe som helst. For å si det litt flåsete, så er jeg "damaged goods". Det er synd, for jeg er en pragmatisk type og ikke så opptatt av inhumasjon (inhumasjon er når hele kroppen begraves intakt). Kroppen vil uansett bli til jord, så hadde jeg kunnet, ville jeg ha donert bort organene mine. For meg er en død kropp bare en død kropp, og ikke noe mer. Sjelen har, etter min mening, ingenting med kroppen å gjøre etter døden. Så for meg hadde det ikke spilt noen rolle hva som hadde skjedd med min døde kropp etter sjelen min hadde forlatt den. Jeg er mer opptatt av at den dødes organer kan gi andre mennesker et nytt liv. Som dere skjønner, er jeg for organdonasjon.

Har du tatt et standpunkt angående organdonasjon? Det er viktig at du gjør. Ingen vet hva fremtiden bringer. Dersom du skulle dø av hodeskader forårsaket av en ulykke, blodpropp eller hjerneblødning, vil spørsmålet om organdonasjon mest sannsynlig dukke opp. Hvis du ikke har snakket med dine pårørende om organdonasjon i forkant av en slik situasjon, vil det bli opp til dem om organene dine skal doneres bort eller ikke. Da kan du risikere at organene dine doneres bort, til tross for at du var i mot det, eller at organene dine ikke doneres bort, til tross for at du ønsket at det. Dersom du selv ønsker å donere bort organene dine, og har et donorkort, kan som regel ikke dine pårørende stoppe donasjonsprossessen, selv om de skulle være i mot den. Ditt ønske med hensyn til egne organer og organdonasjon teller altså mer enn dine pårørendes ønsker. Derfor er det viktig å snakke om organdonasjon, før man plutselig befinner seg i en krisesituasjon hvor vanskelige beslutninger må tas i løpet av kort tid.




Organdonasjon gir nytt liv. Det er Karianne Viken et levende bevis på. Man skulle tro at jeg også er et bevis på det, men benmarg er faktisk ikke et organ. Vi kan donere/transplantere syv forskjellige organer: ett hjerte, to lunger, to nyrer, en lever og en bukspyttkjertel. En benmargsdonasjon stiller mer i samme kategori som å gi blod (bare at det er litt mer avansert). Dersom du ønsker å gi blod eller benmarg, holder det ikke å fylle ut donorkort. Blod og benmarg donerer du mens du fremdeles er i live (det kan forsåvidt gjelde nyrene også), og du må kontakte nærmeste blodbank for å havne i blod-/benmargsregisterne.

Føler du det er vanskelig å ta et standpunkt? Da syns jeg du skal tenke igjennom om du selv ville ha mottatt organer fra andre, dersom du var syk og en organtransplantasjon var din eneste sjanse til å overleve. Svarer du ja til det, syns jeg at du også skal åpne for muligheten til å redde andres liv. Det vil bety alt for dem det gjelder.

Har dere lesere tatt et standpunkt med hensyn til organdonasjon?

PS Man kan også donere kroppen sin til forskning.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er helt enig i ditt resonnement, kroppen rommer ikke sjelen etter at man er død. Og med det utgangspunktet er det ikke noe "offer" å bli donor. Heller tvert i mot, tenk for en gave det er å kunne redde er annet liv! Jeg er også opptatt av at det er fint å ha signalisert dette valget til de nærmeste. Både for å frita dem fra å ta et slikt valg, og at organdonasjon er en fin inngang til å snakke om de store spørsmålene rundt liv og død

MeG.

Anniken sa...

Da har vi den samme holdningen, for som du sier: Tenk for en gave det er å kunne redde et annet liv!

Anonym sa...

Tips! Man kan og få donor-kort på tlf! Finnes en egen app som heter "donorkort", som gjør at du på låst-skjerm-bildet får opp infomasjon om at man er donor, i tillegg til navn og nr på nærmeste pårørende. Genialt :)

Anniken sa...

Ja, det er genialt:)

Legg inn en kommentar