søndag 15. september 2013

Papirbryllup på Norefjell

I dag har Erlend og jeg vært gift i ett år. Det er rart å tenke på, for dette året har gått veldig fort og veldig sakte på en gang. Underveis har det sneglet seg av gårde, mens sett i retrospektiv har det forsvunnet like kjapt som et knips.

Vårt liv som ektepar startet med en rånetur til Sverige. Vi skulle på bryllupsreise, men helsa mi var skral og i tillegg hadde jeg flyforbud (pga lungen min som kollapsa rett før bryllupet), så biltur til søta bror ble løsningen. Vi hadde en fantastisk uke med bare kos, god mat og spa. Hjemme fra bryllupsreisen, måtte jeg rett inn på Radium for å starte behandling for min tredje runde med kreft. Snakk om en real virkelighetssjekk! Fra rosa skyer stupte vi ned i svart vann. Der forsøkte vi å holde oss flytende i noen måneder, helt til den allogene stamcelletransplantasjonen var overstått. Etter det karret vi oss inn til land og forsøkte å få pusten tilbake i enda noen måneder. Nå er vi så vidt på beina igjen, så det føles faktisk som om det er først nå vårt liv sammen virkelig starter. Det fortjener å feires!

Papirbryllupet vårt ble markert på en fantastisk måte. Etter vi var på God Morgen Norge for å snakke om døden, fikk jeg en telefon av ei dame ved navn Astri Pedersen. Hun fortalte hun hadde sett oss på TV og at hun gjerne ville gi oss en spa-weekend. Med en gang visste jeg ikke helt hva hun skulle si, men hun fortalte at det er hennes kall i livet å gjøre andre mennesker glade, og at hun veldig gjerne ville vi skulle ta i mot. Hun har fikset folk som kan trenge en oppmuntring bryllup og sydenturer og jeg vet ikke hva. Etter det første sjokket hadde lagt seg, og jeg hadde snakket litt med Erlend, valgte vi å takke ja. Jubileumshelgen har dermed blitt tilbringt på Quality Spa & Resort Norefjell, hvor Astri hadde fikset oss en suite, spa-behandlinger og alle måltider inkludert. Jeg er fremdeles målløs over hvordan et fremmed menneske kan velge å gjøre noe sånt for oss. Det er beundringsverdig å være så uselvisk og så opptatt av å glede andre. Å si at vi koste oss er en underdrivelse. Vi bare nøt hvert sekund.

Stedet var helt fantastisk. Det ligger høyt oppe på fjellet, i naturskjønne omgivelser. Spaet har vunnet pris for Norges beste spa to år på rad, og mitt favorittsted var i et utendørs boblebad. Vi hadde ikke spesielt pent vær i helgen, det regnet og blåste kaldt, men det gjorde det bare ekstra godt å sitte ute blant trærne i det varme, boblende vannet. Rommet vårt var egentlig ikke et rom, men en svært pent innredet leilighet med badekar på soverommet. Innimellom all badingen, rakk vi også å gå en tur i den regntunge skogen. Vi skulle egentlig bare gå et par km, men så havnet vi på feil sti og måtte plutselig gå fem. Det gikk heldigvis fint, og da vi kom klissvåte og kalde tilbake tilbake til hotellet, kunne vi bare fyre opp gasspeisen på rommet og benke oss foran den med en kopp te. Ååå, vi hadde det så fint! Takk, Astri, for en utrolig flott helg! Kommer virkelig ikke over at du gav oss dette!

Selv om det var en fantastisk helg på et fantastisk sted, tok den en lei vending da farfar døde på lørdag. Det var ikke uventet, han var en gammel mann med et levd liv, men det var allikevel trist da det skjedde. Jeg er glad jeg var sammen med Erlend da beskjeden kom.

Nå skal vi ta fatt på vårt andre år som herr og fru Rokseth. Det ser vi frem til! Det første året vårt har vært hardt, men vi håper år nummer to blir av det gode slaget. Vi har trua og mener vi går en real opptur i møte:)


Fotograf: Lisbeth Finsådal

7 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer med bryllupsdagen. Høres ut som dere har hatt en fantastisk fortjent helg på Norefjell. Trist med farfar, kondulerer. Klem Tonje

Anonym sa...

Grattis med dagen, og minnes den med et smil rundt munnen. Fint dere kosa dere på Norefjell, flott sted kan jeg minnes.
Kondolerer med farfar, alt har en ende..
mvh onkel Hj.

Anniken sa...

Takk for det. Var både en trist og fin helg på samme tid.

Anniken sa...

Ja, der var det ordentlig bra! Dagen skal minnes med et smil:)

Anonym sa...

Gratulerer med papirbryllupsdagen <3 Da fikk du vel papir av Erlend, det er skikken :-) Jeg fikk kokebok, det var kanskje et hint, he he. Trist med Erlends farfar, men han hadde forhåpentligvis hatt et langt og godt liv.

knitrocks sa...

Gratulerer med jubileet :) Før jeg ble vernepleier så jobbet jeg i blomsterbutikk, og jeg kunne derfor ikke unngå å legge merke til brudebuketten. En sydd rose med røsslyng, helt nydelig :)

Anniken sa...

Takk, ja, er den ikke fantastisk? Jeg elsker den:) Den er laget på Helenes Blomsterhjørne i Mandal.

Legg inn en kommentar