torsdag 24. oktober 2013

Sjuke folk på ferie

Når man skal reise utenlads med mer eller mindre dårlig helse, er det et par ting ekstra man må huske på. Her kommer en sjekkliste:

  • Pass: Dersom man har vært syk og ikke har reist på noen år, kan passet ha gått ut på dato. Noen land krever også at passet skal være gyldig ikke bare under reisen, men også en viss tid etter utreise fra landet du har besøkt. Sjekk at passet er gyldig før du før du drar.

  • Vaksiner: Dersom du er stamcelletransplantert, må du vaksinere deg mot alle barnesykdommene på nytt (i tillegg til vanlige reisevaksiner). Dette utføres ikke på sykehusene, men hos fastlegen, helsestasjoner eller smittevernsstasjoner. Det er ikke alltid fastlegene vil ta seg av dette, så snakk med fastlegen din før du bestiller time. Husk at risikoen for at vaksinene gjør deg syk i en periode er ganske stor, så sørg for å ta dem i god tid før avreise.

  • Reiseforsikring: Dersom man er under kreftbehandling eller nylig ferdigbehandlet, er risikoen for at man får en infeksjon eller lignende på tur relativt høy. Det er dermed ikke usannsynlig at man havner på sykehus i løpet av utenlandsoppholdet. Europeisk helsetrygdekort sørger for at du har krav på nødvendig medisinsk behandling på lik linje med landets innbyggere. Dette kortet gjelder i EØS-land og Sveits. I alle andre land risikerer du å måtte betale sykehusutgiftene selv. Du bør dermed skaffe deg en god reiseforsikring. Det kan forresten være kjekt å ha i EØS-landene også, siden en reiseforsikring dekker mer enn et europeisk helsetrygdekort (som f.eks. hjemreise og andre utgifter i forbindelse med sykehusopppholdet). MEN, og dette er viktig, dersom du rett før reisen befinner deg i en helsetilstand som gir økt risiko for helsetrøbbel, vil ikke forsikringsselskapene dekke sykehusoppholdet ditt i utlandet til tross for at du har tegnet reiseforsikring. Dersom du skal få oppholdet dekket, må legen kunne skrive en attest på at det ikke har vært forhøyet risiko for at helseproblemer skulle oppstå i det aktuelle tidsrommet. Så hvis du for eksempel går på immundempende medisiner og får en infeksjon mens du er på utenlandstur, må du mest sannsynlig betale sykehusoppholdet selv. Dersom du går på immundempende medisiner og brekker et bein, blir det mest sannsynlig dekket av forsikringsselskapet. Konklusjon: Å reise utenlands med dårlig helse er å bedrive risikosport med privatøkonomien. Tenk en ekstra gang over det før du legger turen til f.eks. USA eller Thailand, for derfra kan du lett komme hjem med en sykehusregning på flere hundre tusen kroner. Not cool.

  • Norsk Luftambulanse: Jeg fikk tips om å melde meg inn i Norsk Luftambulanse før jeg dro til utlandet, for da ville de komme og fly meg hjem dersom jeg skulle bli syk. Dessverre tilbyr ikke Norsk Luftambulanse denne tjenesten til sine medlemmer lenger. De har derimot andre fordeler man kan dra nytte av.

  • Arbeidsavklaringspenger: Dersom du mottar arbeidsavklaringspenger fra NAV, må du søke om å få beholde disse mens du er på ferie. Husk å søke i god tid før avreise.

  • Medisiner på fly: Husk å ha med deg medisinene i håndbagasjen, slik at du ikke risikerer å miste dem dersom den innsjekkede bagasjen skulle havne på feil sted. Så lenge medisinene er i pilleform, går det som regel greit å få dem igjennom sikkerhetskontrollen. Dersom du vil være på den sikre siden kan det være lurt å oppbevare medisinene i originalemballasjen med navnet ditt på, ta med resepter/legeerklæring og oversette medisinlisten til engelsk. For narkotiske legemidler eller legemidler som står på dopinglisten, gjelder egne regler. Ved flytende medisiner må du ha med deg legeerklæring og du må kunne bevise at medisinene er ekte. Du kan dermed bli bedt om å smake på dem eller stryke dem på huden. 


Har jeg glemt noe? Fyll ut i kommentarfeltet.


9 kommentarer:

HelseHippie sa...

Alle disse tingene er veldig viktige å huske på når du reiser som syk! Jeg har et par tips som kan lette reisen også ;)
1. Støydempende headset eller ørepropper er et must for meg når jeg reiser. Dette gjør meg mindre sliten når jeg kommer frem = mer krefter til å gjøre hyggelige ting! 2. 2. Alltid varme nok klær! Ullgenser eller helst teppe! Jeg blir alltid veldig kald når jeg flyr og det gjør en ofte sliten etterpå.
3. Det beste trikset mitt er å bestille rullestol på flyplassen du kommer til, spesielt hvis du skal til USA! Da slipper du nemlig å stå i den lange køen når du skal inn i landet, men får gå der amerikanerne og flypersonalet går ;) Det kan føles litt flaut med rullestol, men tenk på at energi spart er gull verdt! Håper det går stadig bedre med deg ;) Hilsen Helene (har selv ME og er søsteren til Jenny med hodgkins)

Anonym sa...

Tusen takk for sjekkliste :-) Vi skal besøke familie i utlandet i jula, trodde jeg hadde ALT i orden, men det Europeisk helsetrygdekort mitt gikk UT i juni i år, har bestilt nytt :-) Ha en god høsthelg, håper formen er okey :-)
Klem fra medsøster

Anonym sa...

Ikke minst må man kose seg masse når man først har brukt tid og krefter på å komme seg et sted:)
Også god tid underveis så man slipper å stresse er lurt!

Anniken sa...

Her var det mange nyttige tips. Jeg er storforbruker av ørepropper og varme klær, men rullestol på flyplassen har jeg ikke tenkt på. Det skal jeg huske på til neste gang jeg skal på tur:)

Anniken sa...

Riktig god helg til deg også, og god tur til utlandet i jula!

Anniken sa...

Det er så sant! Så fint dere fyller ut mer praktiske tips. Ser jeg har konsentrert meg mest om planleggingen.

Malin sa...

Mange supre tips her! :)
Er også lurt å ha med seg et lite "reiseapotek" med Paracet/Ibux, Idoform, kvalmestillende (hvis behov), plaster og pyricept, GEM-pulver, antibac og evt andre nyttige hygieneartikler ;)

Anniken sa...

Det er ikke dumt, nei! Er jo så mye enklere å ha slike ting for hånden enn å måtte bruke energi på å lete etter nærmeste apotek.

André Hoddevik sa...

Kan vere greit å ta med natriumklorid (Salt tabeletter) Så man ikkje blir dehydrert om ein svetter mye :)

Legg inn en kommentar