søndag 10. november 2013

Åtte fortellinger

Kreftforeningen feirer 75 år i år. I den anledning har de laget en jubileumsbok med åtte fortellinger om kreft. En av dem handler om Erlend og meg. Forfatter Ola Henmo og fotograf Paal Audestad står bak portrettene om mennesker som på forskjellig vis lever med kreft tett innpå seg.

Jeg har ennå ikke lest hele boka, og vet lite om de andre fortellingene. Det eneste jeg vet er at en ung mann på vår alder døde som følge av sykdommen. Det fikk jeg vite fordi Ola introduserte oss for den etterlatte kjæresten hans. Det skjedde samme dagen Kreftforeningen feiret 75-årsdagen sin på Konserthuset. Vi svevde etter å ha blitt utmerket med hederspris. Hun var merket etter å ha mistet den hun elsket aller mest. Jeg, som gir dere råd om hvordan man kan kommunisere med kreftrammede, fant ingen fornuftige ord å si. Det var et sterkt møte. Kreftverden er full av hensynsløse kontraster. En virkelighetssjekk ligger alltid og venter på en. Det gjør en ydmyk. Men mest av alt minner den om at livet er her og nå - både på godt og vondt.

Boka kommer ut 15. nov, men kan forhåndsbestilles i Kreftforeningens nettbutikk.




Her møter vi han som må gi tapt - og hun som akkurat har vunnet livet tilbake. Vi møter dem som bruker all sin kraft på å gjøre oss friske - og hun som gjør det hun kan for å gjøre døden god. Og vi møter pårørende, store og små, som sitt eget liv på vent.  Det er sterke fortellinger om liv og død – og om kreftene som bor i oss alle.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, det er ikke ord som teller, men et blikk, en klem, en melding, en hånd å holde i eller ordene "jeg ser deg og er her i øyeblikket med deg". Ingen blir eksperter og vi lærer alle hele tiden, jeg gjør kjenner det hver dag. Har lest din og Erlends historie i boken og ser håper å møte dere den 3 desember på lanseringen. Frem til da håper jeg du nyter den deilige høstluften. Hilsen Ragnhild (Ola fortalte meg at du hadde nevnt meg på bloggen din, så da måtte jeg også skrive noe)

Anniken sa...

Så hyggelig å høre fra deg, Ragnhild:) Det er ikke sikkert Erlend kan være med på lanseringen, men jeg kommer i alle fall. Ser frem til å treffe deg igjen. Stor klem

Ida sa...

Bra bok, jeg har allerede fått den i posten og har lest første historie som var veldig trist (brukte noen tørk med dorullen....) og siste historien som er om Anniken og var bra lesning.

Støtt en god sak og kjøp boka er min oppfordring.


Mvh Tante Ida

Anniken sa...

Det var en god oppfordring!

Legg inn en kommentar