mandag 30. desember 2013

Forsinket julegave

Rett før jul fikk jeg vite jeg måtte ta ultralyd av de hovne lymfeknutene mine i armhulen. Mens jeg lå på ultralydbenken og kjaste med legen og sykepleierne om juleferie, fikk jeg øye på flere store, svarte hull på ultralydskjermen.
- Der er vel rakkerne, sa jeg.
- Ja, og de må vi ta biopsi av, svarte legen.

Biopsier ble tatt, og patologen (legen som analyserer innholdet i biopsien) på bakrommet sa så høyt at jeg hørte det: "Her er det noe". Så, med løfter om biopsisvar over nyttår og visshet om at biopsiene inneholdt "noe", dro jeg hjem til Sørlandet på juleferie. Før ultralyden og biopsiene hadde jeg trodd at jeg for første gang på fem år kunne feire en enkel og bekymringsfri jul. Nå var den plutselig blitt veldig vanskelig holde ut. Jeg er flink til å nyte gode dager og har styrke nok til å mobilisere krefter i dårlige tider, men å leve i uvisshet mens jeg venter på prøvesvar, er jeg skikkelig dårlig til. Man skulle tro jeg hadde blitt vant til å vente på disse svarene etter så mange år i gamet, men siden de alltid inneholder potensielt livsomveltende informasjon, er det faktisk like forferdelig hver gang.

På fredag holdt jeg på å bli gal. Jeg så ikke mening i noe som helst. Jeg måtte bare vite - uansett utfall. Først da kunne jula fortsette. Jeg slo nummeret til lymfompoliklinikken på Radiumhospitalet.
- Hei, det er dagenheten som svarer for poliklinikken. Hva kan jeg hjelpe deg med?
- Er poliklinikken stengt? spurte jeg.
- Ja, svarte hun.
Jeg takket for informasjonen og avsluttet samtalen. Så pustet jeg ut. Og så kjente jeg hvor lettet jeg var for at jeg ikke hadde fått vite svaret allikevel.

I dag ringte mobilen min, og skjermen viste et nummer som begynte på 23. Det betyr som regel bare en ting:
- Legen! utbrøt Erlend.
Jeg løp opp trappa, med Erlend og Tore løpende etter. Vi lukket oss inne på badet og tok telefonen. Hjertet mitt dunket så hardt at jeg instinktivt la hånda mi over det for å roe det ned. Så kom verdens beste forsinkede julegave: De hadde ikke funnet kreft! Men biopsien var så liten at de kunne ikke med total sikkerhet si at det ikke kunne gjemme seg bort litt kreft andre steder i lymfeknutene. Men så sa legen at både han og hematologene (legene på Riksen som styrer med beinmargen min) var overbevist om at dette bare måtte være en kraftig rekasjon på vaksinene. Han sa videre det var meningsløst å lete etter noe de ikke trodde de kom til å finne. Jeg skal derfor ikke ta flere biopsier, men de skal følge nøye med på utviklingen av nattesvetten.

Det var alt jeg trengte å høre for å få tilbake hverdagen, livet og ikke minst håpet om at dette ordner seg. Jula ble ikke så bekymringsløs som jeg i utgangspunktet hadde regnet med, men i stedet satser jeg sterkt på et godt nytt år.

Puh!

Riktig godt nytt år til dere alle!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Himmelen sprette - FOR en umenneskelig spenning og redsel dere må leve med!!! Jeg pustet nesten ikke mens jeg leste innlegget... Men ble utrolig glad da jeg leste slutten!! Ønsker dere så inderlig KUN det beste for året som kommer!! Hilsen Anne Kristine

Anonym sa...

God Jul og Godt Nytt år fra Risør!Håper at det blir snart slutt med natte svette..

Ellen Svetlana Grønlund sa...

Godt nyttår til deg, og måte åre 2014 blir et godt år for deg :)

Jenni sa...

Vilket härligt besked! Jag följer din resa här på bloggen, har själv Hodgkins och har också gjort en allogen stamcellstransplantation. Så skönt att läsa att dina knölar verkar bero på vaccination, vet precis hur jobbigt det är att gå och vänta och oroa sig, det är nog något man aldrig kan vänja sig vid. Önskar dig ett gott nytt år!

Anniken sa...

Ja, her i heimen må man holde pusten i både tide og utide. Så lenge det ender med at man kan puste lettet ut igjen, er det forsåvidt greit. Riktig godt nytt år til deg også, Anne Kristine:)

Anniken sa...

Takk, og godt nytt år til dere også.

Anniken sa...

Takk, og i like måte.

Anniken sa...

Hei Jenni, jeg følger din blogg også. Godt å lese i siste innlegg at du aner begynnelsen på oppturen - og måtte den bare fortsette:) Jeg utbringer en digital skål for et godt nytt år til oss begge!

Legg inn en kommentar